به فرایندهای بیشمار شیمیایی که به طور مداوم برای بدن انجام می گیرند گفته می شود که موجب ادامه حیات و عملکرد طبیعی بدن می شود. این فرایندها نیاز به انرژی گرفته شده از غذاها دارد. میزان کیلوژول انرژی که بدن شما در هر زمان میسوزاند، توسط متابولیسم شما تنظیم می شود. شما قادر به کنترل متابولیسم خود نیستید، اما می توانید با ورزش آن را به نفع خود تغییر دهید.

هورمون ها (پیامهای شیمیایی که توسط غدد درون ریز ترشح می شوند) و سیستم عصبی متابولیسم بدن شما را کنترل می کنند. متابولیسم شما ممکن است تحت شرایط مختلف، مثل اختلالات ژنتیکی و مشکلات هورمونی، دگرگون شود.
میزان متابولیسم پایه :

این میزان به مقدار انرژی که بدن شما برای حفظ خود نیازدار برمیگردد که تقریباً 80-50 درصد از کل انرژی مصرفی بدن شماست. توده های بدن مثل توده عضلانی، مسئول میزان متابولیسم اصلی هستند. از اینرو، هرچه که این توده های خالص را کاهش دهد، متابولیسم اصلی را نیز پایین می آورد. به همین دلیل است که باید موقع کاهش وزن، حجم عضلانی خود را حفظ کنید.

مصرف انرژی امری متوالی و مداوم است، اما میزان آن در طول روز تغییر می کند. پایین ترین میزان مصرف انرژی معمولاً در اول صبح است.

 

چرا متابولیسم یا سوخت و ساز بدن پایین می آید؟

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.