«اطلاعیه مهم»

بسیاری از افراد به سرعت و بی احتیاط غذا می خورند و این می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی در کنار افزایش وزن شود. آهسته غذا خوردن یک عادت سالم است زیرا می تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد. برخی از فواید آهسته غذا خوردن به شرح زیر است:

  سریع غذا خوردن می تواند باعث افزایش وزن شود:

افرادی که سریع غذا می خورند ، نسبت به افرادی که سنگین تر می خورند ، چاق تر هستند. طبق آمار ،  احتمال  چاقی افرادی که سریع غذا می خورند نسبت به افرادی که آهسته می خورند ۱۱۵٪ بیشتر است و همچنین تمایل به افزایش وزن دارند. در مطالعه ای که در بیش از ۴۰۰۰ میانسال انجام شد ، مشخص شد کسانی که می گویند خیلی سریع غذا می خورند ، بیشتر چاق می شوند و از ۲۰ سالگی افزایش وزن بیشتری داشته اند. به طور خلاصه ، مشخص شده است که افرادی که سریع غذا می خورند ، نسبت به افرادی که نسبتاً آهسته غذا می خورند چاق تر هستند  و تمایل به افزایش وزن بیشتری دارند.

آیا آهسته خوردن به کاهش وزن کمک می کند؟

آهسته خوردن به کم خوردن کمک می کند:

اشتها و مصرف کالری تا حد زیادی توسط هورمون ها کنترل می شود. پس از خوردن غذا ، روده هورمونی به نام گرلین که گرسنگی را کنترل و سبب سیری می شود را سرکوب می کند. این هورمون ها به مغز دستورات کاهش اشتها ، احساس سیری و توقف خوردن غذا را می دهند. این روند حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد ، بنابراین آهسته خوردن زمان لازم برای دریافت این سیگنال ها را به مغز می دهد.

آهسته خوردن باعث افزایش هورمون های سیری می شود:

خیلی سریع غذا خوردن منجر به پرخوری می شود زیرا مغز وقت کافی برای دریافت سیگنال های سیری را ندارد. علاوه بر این ، احساس سیری آهسته نشان داده شده است که به دلیل افزایش هورمون های سیری ، میزان مواد غذایی مصرف شده در وعده های غذایی را کاهش می دهد. در یک مطالعه ، ۱۷ فرد سالم با وزن طبیعی  دو بار ۳۰۰ گرم بستنی خوردند. در  بار اول ، آنها بستنی را در طی ۵ دقیقه خوردند ، در حالت دوم ۳۰ دقیقه طول کشید تا آن را بخورند. بعد از آهسته خوردن بستنی ، سطح هورمون های سیری آنها به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

در یک بررسی ، آهسته خوردن  این بار باعث افزایش هورمون های سیری در افراد مبتلا به دیابت و همچنین اضافه وزن یا چاق نمی شود. با این حال ، میزان سیری به طور قابل توجهی افزایش می یابد. مطالعات دیگر نشان می دهد که افراد جوان مبتلا به چاقی ، وقتی آهسته غذا می خورند ، سطح بالاتری از هورمون های سیری را تجربه می کنند.

آهسته خوردن می تواند میزان دریافت کالری را کاهش دهد:

در یک مطالعه ، افراد با وزن طبیعی یا اضافه وزن ، با سرعت متفاوتی غذا خوردند. اگرچه هر دو گروه در کم ترین سرعت کالری کمی دریافت کردند ، اما این اختلاف فقط در گروه وزنی عادی نتایج معنی داری داشت. همه شرکت کنندگان بعد از آهسته خوردن غذا، احساس سیری طولانی تری داشته اند. این کاهش خود به خود در دریافت کالری باید به مرور زمان باعث کاهش وزن شود. به طور خلاصه ، خوردن غذا به آرامی سطح هورمون های روده را که مسئول احساس سیری هستند افزایش می دهد و این می تواند به کاهش کالری کمک کند.

آهسته خوردن ، به جویدن کامل تشویق می کند:

برای آهسته خوردن غذا ، ابتدا جویدن کامل و سپس بلعیدن لازم است . این می تواند به کاهش کالری و کاهش وزن کمک کند. در حقیقت ، برخی تحقیقات نشان داده اند افرادی که مشکل اضافه وزن دارند نسبت به افراد با وزن طبیعی ، تمایل به جویدن کمتر غذا دارند.

در یک مطالعه کوچک دیگر ، به این نکته اشاره شد که وقتی جویدن  از ۱۵ به ۴۰  بار افزایش می یابد ، میزان کالری کاهش می یابد و سطح هورمون سیری افزایش می یابد. از آنجا که در یک مطالعه ، مشخص شد که جویدن هر نیش به مدت ۳۰ ثانیه ، میان وعده را بعد از آن کاهش می دهد ، اما همچنین به طور قابل توجهی لذت غذا را نیز کاهش می دهد. به طور خلاصه ، جویدن به طور کامل سرعت خوردن را کاهش می دهد و میزان کالری دریافتی را کاهش می دهد ، که می تواند منجر به کاهش وزن شود.

آیا آهسته خوردن به کاهش وزن کمک می کند؟

مزایای دیگر آهسته خوردن:

آهسته خوردن همچنین می تواند سلامتی و کیفیت زندگی را به روش های مختلف بهبود بخشد. در اینجا برخی از مزایای آن آورده شده است:

  • افزایش لذت غذا خوردن
  • بهبود هضم
  • به جذب بهتر مواد مغذی کمک می کند
  • باعث می شود فرد احساس آرامش و کنترل بیشتری کند
  • کاهش سطح استرس

به طور خلاصه، دلایل خوب زیادی برای آهسته خوردن  وجود دارد ، از جمله بهبود هضم غذا و کاهش استرس.

چگونه آهسته خوردن سبب کاهش وزن می شود؟

برخی از پیشنهادات برای کمک به شروع آهسته غذا خوردن وجود دارد. برخی از این پیشنهادات به شرح زیر است:

  • جلوگیری از گرسنگی بیش از حد: وقتی بسیار گرسنه هستید ، آهسته غذا خوردن دشوار خواهد بود. برای جلوگیری از این امر ، مفید است که میان وعده های سالم را همراه خود نگه دارید.
  • جویدن بیشتر: می توان حساب کرد که به طور معمول چند بار در هنگام غذا خوردن یک نیش را می جوید و سپس سعی کنید این مقدار را دو برابر کنید.
  • گذاشتن ظروف غذا روی میز: گذاشتن وسایلی مانند چنگال و قاشق روی میز هنگام غذا خوردن به آهسته تر خوردن و لذت بردن از هر نیش کمک می کند.
  • خوردن غذاهای جویدنی: هنگام تمرکز روی غذاهای فیبری که به جویدن زیادی نیاز دارند ، مانند سبزیجات ، میوه ها و آجیل ها می توانید غذای کم تری بخورید. علاوه بر این ، غذاهای فیبر می توانند به کاهش وزن کمک کنند.
  • نوشیدن آب : نوشیدن مقدار زیادی آب یا آب میوه ها به همراه وعده های غذایی به آهسته خوردن کمک می کند.

 

Source: www.bilgiustam.com

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.