«اطلاعیه مهم»

زمانی که تصمیم به کاهش وزن می گیریم، اغلب به مواردی نظیر چربی، پروتئین و کربوهیدرات غذایی که خورده ایم فکر می کنیم؛ اما تنها فکر کردن به مواد غذایی مصرفی کافی است؟ امروزه اثرات رفتار درمانی بر کاهش وزن بسیار موثر بوده و بیشتر افراد به دنبال تغییر شیوه زندگی و فکر خود هستند.

رژیم های غذایی متعددی در دنیای اینترنت وجود داشته که بدون پرداخت وجه یا حتی با پرداخت مبلغ اندکی در دسترس ما قرار می گیرند. حتی پزشکان تغذیه بیشماری نیز در هر ساختمان پزشکان وجود دارد؛ اما چرا همچنان چاق هستیم و افراد چاق را در اطراف خود می بینیم؟!

مسئله ای که در طول فرآیند کاهش وزن در نظر نمی گیریم، مدیریت فکر، رژیم غذایی، سبک زندگی و غیره است. به طور کلی فعالیت بدنی و تغییرات سبک زندگی به مرور زمان برای کاهش وزن مهم بوده؛ اما باید روی خواسته خود برای کاهش وزن و نگه داشتن خود روی وزن ایده آل تمرکز کنید؛ از این رو در این مقاله قصد داریم به بررسی اثرات تغییر رفتار در کاهش وزن بپردازیم.

آیا اثرات رفتار درمانی بر کاهش وزن قابل توجه است؟

هر آنچه باید از اثرات رفتار درمانی بر کاهش وزن بدانید

اگر قصد کاهش وزن را دارید، علاوه بر تغییر خورد و خوراک، باید شیوه زندگی خود را نیز تغییر دهید. بدون شک تغییر در شیوه زندگی بسیار سخت است؛ در غیر این صورت بیشتر افراد چاق، لاغر شده بودند!

رفتار درمانی یا CBT، نوعی روش ایجاد تغییر در نحوه تفکر نسبت به خود، عملکرد و شرایط اطراف است. اثرات رفتار درمانی بر کاهش وزن بسیار مشهود بوده که البته باید به آن عمل کرده و پایبند باشید. بنابراین چه استراتژی هایی به افراد مختلف کمک می کند که وزن خود را کاهش داده و سبک زندگی خود را تغییر دهند؟!

در ادامه به ۵ نکته مهم اشاره می کنیم که با رعایت آن ها، رفتار درمانی در کاهش وزن شما اثر گذاشته و به نتیجه دلخواه خود می رسید.

آیا اثرات رفتار درمانی بر کاهش وزن قابل توجه است؟

۱- پیش از کاهش وزن، هدف خود را تعیین کنید

اگر قصد دارید اثرات رفتار درمانی بر کاهش وزن را مشاهده کنید، باید سه نکته زیر را در نظر بگیرید:

  •     هدف خود را به طور واضح مشخص کنید، به طوری که معلوم باشد به چه میزان قصد دارید وزن خود را کاهش دهید؛
  •     اهداف بلند‌پروازانه برای خود ننویسید. هدفی داشته باشید که قابل دسترسی باشد، در غیر این صورت دلسرد می شود؛
  •     پیشرفت خود را بررسی کرده و از نتایج احساس رضایت کنید.

به طور کلی باید هدف و فکرتان را به طور منطقی مشخص کرده و حتی روی یک کاغذ بنویسید. برای مثال تعیین کنید که به جای کیک، از میوه برای دسر استفاده کرده و روی این موضوع پایبند باشید. هدف های قابل دسترسی مانند ورزش و تغییر غذا، بسیار موثرتر از کنترل سطح کربوهیدرات و غیره است.

آیا اثرات رفتار درمانی بر کاهش وزن قابل توجه است؟

۲- روی خود و اهدافتان کنترل داشته باشید

بسیاری از افراد چاق به جای پذیرش واقعیت، خود را سرزنش کرده و سرکوب می کنند. پیشنهاد می دهیم به جای این کار که تنها روی روحیه شما تاثیر منفی دارد، از تجربیات مفیدتان استفاده کنید. یکی از اثرات رفتار درمانی بر کاهش وزن، حفظ عزت نفس است.

زمانی که رفتارتان را کنترل کرده و روی آن نظارت می کنید، به موانع، مشکلات و نشانه های جسمی خود آگاه می شوید. به طور کلی افراد با سرزنش خود، موانعی را که مانع لاغری شده نادیده می گیرند و برای آن برنامه ریزی نمی کنند.

برای لاغری، ورزش هایی را که باید انجام دهید و رژیم غذایی را که باید رعایت کنید، به صورت یک گزارش نوشته و مقابل خود قرار دهید. اگر از یکی از این برنامه ها خارج شدید، مشکل را پیدا کرده و آن را حل کنید.

آیا اثرات رفتار درمانی بر کاهش وزن قابل توجه است؟

۳- تغییرات خود را از زبان دیگران بشنوید و آن را تقویت کنید

ازجمله اثرات رفتار درمانی بر کاهش وزن، دریافت بازخورد از دیگران و تقویت آن است. از خانواده یا دوستان خود درخواست کنید که اگر تغییری در شیوه غذایی شما دیدند یا کاهش وزنتان را مشاهده کردند، به شما اطلاع دهند.

دریافت بازخورد از دیگران به افزایش انگیزه شما کمک می کند. پیشنهاد می دهیم یک دوست را پیدا کرده و با آن ورزش کنید. این عمل در حفظ اهداف شما تاثیر بسزایی دارد.

تشویق و حمایت دیگران در هر امری، به افراد اعتماد به نفس داده و باعث می شود که از مسیر خود لذت ببرند. همچنین اگر زمانی در غذا خوردن زیاده روی کردید و تنبلی به سراغتان آمد، دریافت بازخورد از دیگران به شما این امکان را می دهد که مجدد به رژیم غذایی برگردید و روی هدف خود استوار بمانید.

آیا اثرات رفتار درمانی بر کاهش وزن قابل توجه است؟

۴- این باور را در خود تقویت کنید که قادر به کاهش وزن هستید

اگر همواره به این موضوع فکر کنید که در کاهش وزن شکست می خورید، بدون شک پیشرفت خود را متوقف می کنید. یکی از اثرات رفتار درمانی بر کاهش وزن، این است که علاوه بر تمرکز روی رفتار، باید روی توانایی های خود نیز تمرکز کرده و به آن ایمان داشته باشند.

یکی از روش هایی که به باور توانایی های خود کمک می کند، داشتن موفقیت است! تعیین اهداف کوچک و قابل دسترس مانند خوردن میوه در صبحانه یا جایگزینی تماشای تلویزیون با پیاده روی بعد از شام تاثیر بسزایی در حفظ اعتماد به نفس شما و بالا بردن آن دارد. زمانی که اهداف قابل دسترس تعیین می کنید، به راحتی به آن رسیده و به توانایی های خود واقف می شوید.

پیشنهاد می دهیم افرادی را که شرایط مشابهی با شما دارند، پیدا کرده و با خود همراه کنید. همچنین اطراف خود را از افراد مثبت و حامی پر کرده و از آن ها کمک بگیرید.

آیا اثرات رفتار درمانی بر کاهش وزن قابل توجه است؟

۵- از افراد حامی و مشوق کمک بگیرید

امروزه پزشکان ماهر به جای اینکه یک برگه از رژیم غذایی را به افراد چاق بدهند، کارگاه های رفتار درمانی را تشکیل داده و از بیماران خود درخواست می کنند که با شرکت در این کلاس ها رفتارشان را تغییر دهند.

وجود افراد حامی و مشوق، احساس خوبی را در انسان ایجاد کرده و به حفظ روحیه، اعتماد به نفس و حتی سلامتی جسمی نیز کمک می کند. همچنین در برخی از شرکت ها و ادارات، وسایل های ورزشی رایگان گذاشته می شود که کارمندان را تشویق به ورزش کرده یا با استفاده از اعتبارات نقدی به صورت هدیه، ارائه مربی به طور رایگان و تخفیف بیمه به کارکنان خود، آن ها را حمایت کرده که به سلامتی خود برسند.

با این حساب آیا اثرات رفتار درمانی بر کاهش وزن قابل توجه است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم برای داشتن یک سبک زندگی سالم، تنها تغییر در مواد غذایی کافی نیست. باید به طور مداوم یک شیوه زندگی سالم را در پی بگیرید. برای این کار باید اهداف خود را تعیین کرده؛ راه رسیدن به آن را هموار کنید و طرز تفکر و انگیزتان را تغییر دهید.

آیا اثرات رفتار درمانی بر کاهش وزن قابل توجه است؟

سخن آخر

کاهش وزن تنها با استفاده از رژیم های غذایی اتفاق نمی افتد و باید در رفتار و شیوه زندگی خود تغییراتی را ایجاد کنید. در این مقاله به بررسی اثرات رفتار درمانی بر کاهش وزن پرداختیم و سعی کردیم به شما بگوییم که باید روی رفتار و حرکات خود کنترل داشته و آن ها را به مرور تغییر دهید.

سعی کنید اهداف قابل دسترسی را برای خود تعیین کرده، روی خود و اهدافتان ناظر باشید، تغییراتتان را از زبان دیگران بشنوید و آن را تقویت کنید، اعتماد به نفستان را بالا برده و به توانایی های خود ایمان داشته باشید و درنهایت با کمک گرفتن از افراد حامی و مشوق به هدفتان نزدیک تر شوید.

بدون شک این تغییر رفتار نه‌تنها باعث شده که وزنتان را کاهش دهید؛ بلکه به حفظ سلامتی شما نیز کمک کرده و به تقویت روحیه می پردازد.

Source: www.psychcentral.com

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.