«اطلاعیه مهم»

برای کاهش وزن سریع گرسنه نمانید

فعالیت شما در طول روز، سن، وضعیت متابولیک، عوامل ژنتیکی، رژیم هایی که در گذشته انجام داده اید در کاهش وزن نقش دارند.
یک زندگی سالم از طریق یک رژیم غذایی سالم و متعادل انجام می شود. به لطف این رژیم، بدنی سالم خواهید داشت. داشتن بدنی سالم با رهایی از وزن اضافی امکان پذیر است. پس آیا می دانید چگونه وزن کم کنید؟

آیا ورزش برای کاهش وزن ضروری است؟

بدانید که فقط با رژیم نمی توانید وزن کم کنید. تحرک شما در طول روز و ورزش هایی که انجام می دهید در کاهش وزن بسیار مهم هستند. سن، وضعیت متابولیک، عوامل ژنتیکی و حتی رژیم هایی که در گذشته داشته اید در کاهش وزن شما نقش دارند. با توجه به بسیاری از عوامل متغیر مؤثر بر کاهش وزن، انتظار نمی رود همه افراد با سرعت یکسان وزن خود را کاهش دهند. اگر سابقه کم کاری تیروئید، مقاومت به انسولین یا هیپوگلیسمی دارید، احتمال کاهش وزن شما نسبتاً آهسته خواهد بود. با این حال، اگر اختلال متابولیک ندارید، کاهش وزن آنقدرها هم که به نظر می رسد سخت نیست.
چهار نوع سبک ورزشی وجود دارد. اینها تمرینات قلبی عروقی، قدرتی، تمرینات کششی و تمرینات تعادلی هستند. دویدن، پیاده روی، طناب زدن، رکاب زدن، پارو زدن از جمله تمرینات قلبی عروقی هستند و کمک قابل توجهی در کاهش وزن دارند.
ورزش های قلبی عروقی با افزایش ضربان قلب به کاهش وزن و چربی سوزی کمک می کند. تمرینات قدرتی به افزایش توده عضلانی بدن فرد کمک می کند. تمرینات کششی به افزایش انعطاف پذیری کمک می کند. تمرینات تعادلی به بدن کمک می کند تعادل خود را پیدا کند. برای داشتن سلامتی لازم است هر چهار تمرین را به طور متعادل انجام دهید.
اگر می خواهید وزن کم کنید صبور باشید

اگر می خواهید وزن کم کنید صبور باشید

آیا کاهش وزن سریع مضر است؟

 اولین راه برای کاهش وزن، تصمیم گیری و تعیین اهداف واقع بینانه است. حفظ وزن از دست رفته بستگی به تداوم مادام العمر تغییرات رفتاری دارد. تعیین اهداف بالا، بی حوصلگی و انتظار نتایج سریع در مدت زمان کوتاه فقط استرس شما را افزایش می دهد، حتی اگر در آن هفته دو کیلو وزن کم کنید، آن را به عنوان یک شکست درک می کند و باعث کاهش انگیزه می شود.
گرسنگی دادن به خود برای کاهش وزن سریع باعث می شود که ارگانیسم برای تامین انرژی و مواد مغذی لازم برای عملکرد طبیعی ناکافی باشد. حتی اگر با کالری بسیار کم شروع به کاهش وزن کنید، این کاهش وزن به صورت از دست دادن آب و عضله ظاهر می شود و پس از مدتی کسل کننده می شود و باعث می شود فرد رژیم را ترک کند.

زیاد خود را وزن نکنید:

مناسب ترین روش وزن کردن در طول رژیم این است که هفته ای یک بار صبح با معده خالی وزن شود. در حالی که وزن کردن هر روز یا ۲ تا ۳ بار وزن کردن در روز به کاهش وزن شما کمک نمی کند. علاوه بر این، سطح استرس شما را افزایش می دهد. افزایش سطح استرس باعث کاهش انگیزه شما می شود و روند رژیم گرفتن را پیچیده می کند.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید:

این یکی از رایج ترین اشتباهاتی است که رژیم گیرندگان مرتکب می شوند. حتی اگر قد، وزن، سن و جنسیت شما یکسان باشد، ساختار ژنتیکی هر فرد متفاوت است. میزان کاهش وزن هر فردی با دیگران متفاوت است.

برای کاهش وزن سالم :

اولین کاری که بسیاری از کسانی که تصمیم به کاهش وزن دارند این است که رژیم غذایی دوستان خود را رعایت کنند. اما برای تغییر دائمی باید رژیمی داشته باشید که با سبک زندگی شما سازگار باشد و شما را خسته نکند و به طور ویژه برای شما تهیه شده باشد.

بدون تردید ادامه دهید:

صبر برای پایداری رژیم غذایی ضروری است. دوره مکث دوره ای است که در اکثر افراد پس از کاهش وزن مشخص دیده می شود. در این دوره به جای اینکه رژیم را کنار بگذارید، بپذیرید که این یک وضعیت مورد انتظار است، صبور باشید و ادامه دهید. پس از مدتی این مقاومت شکسته می شود. در این مدت نباید مدام شرایط را سنجید و باید پذیرفت که موقتی است.

راه کاهش وزن به روشی سالم از طریق میان وعده است:

یکی از شروط مهم برای کاهش وزن سالم، حذف نکردن میان وعده است. با میان وعده، ممکن است بتوانیم تغذیه کافی و متعادل بخوریم، متابولیسم خود را زنده نگه داریم و چربی سوزی را تسریع کنیم. اگر میان وعده مصرف نکنیم، متابولیسم کاهش می یابد، متابولیسم کند می شود، مقدار غذایی که می خوریم به دلیل گرسنگی بیش از حد غذا افزایش می یابد و نمی توانیم آنطور که می خواهیم وزن کم کنیم.
هدف از کاهش وزن؛ نه تنها باید کالری کم مصرف کرد، بلکه باید در فواصل ۳-۴ ساعت مطابق با بیوریتم بدن، برای تسریع متابولیسم و ​​حفظ سلامتی، تغذیه کرد. پرهیز از یک غذای ۱۰۰ کالری که در بین وعده‌های غذایی مصرف می ‌کنید، باعث می ‌شود تعادل قند خون تا شام به هم بخورد و باعث پرخوری شود.

همیشه بیرون غذا نخورید:

خوردن ۲-۱ بار در هفته ممکن است کاهش وزن شما را آهسته نکند، با این حال، خوردن هر روز بیرون از خانه ممکن است شما را به موفقیت در حین رژیم نرساند. حتی گوشت کبابی که خارج از خانه می خورید نسبت به آنچه در خانه می پزید چرب است و گاهی اوقات کنترل مقدار آن دشوار است.

هر روز میوه بخورید:

حذف میوه از رژیم غذایی روش درستی نیست زیرا حاوی قند است. شکر موجود در میوه با شکری که در کیک های شیرین می ریزیم یکسان نیست. میوه ها نه تنها حاوی قند، بلکه فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی نیز هستند. فیبر موجود در میوه سرعت عبور قند موجود در میوه به خون را کاهش می دهد. علاوه بر این، فیبر احساس سیری را بهبود می بخشد، دیرتر گرسنه می شوید و به عملکرد روده ها کمک می کند. همچنین از یبوست که بزرگ ترین ترس شما در طول رژیم است جلوگیری می کند.
یکی از روش های کاهش وزن، خوابیدن مصمم است:
خواب زیاد و کم خوابی نیز از عواملی هستند که کاهش وزن را دشوار می کنند. مشاهده شده کسانی که ۵ ساعت یا کم تر می ‌خوابند، در طول روز بسیار بیشتر غذا می ‌خورند، تمایل آنها به اختلال در رژیم غذایی افزایش می ‌یابد. از طرف دیگر خواب زیاد باعث کاهش سرعت متابولیسم آنها می شود و کاهش وزن را دشوارتر می کند. ۷-۸ ساعت خواب در روز مطلوب است.
اگر می خواهید وزن کم کنید صبور باشید

اگر می خواهید وزن کم کنید صبور باشید

شام را نادیده نگیرید:

این یک واقعیت است که متابولیسم در ساعات عصر کند می شود. با این حال، نگرشی مانند قطع غذا بعد از ساعت ۶ بعد از ظهر به کاهش وزن شما کمک نمی کند. زمان غذا خوردن و الگوی خواب هر کس با توجه به سبک زندگی خود متفاوت است. خوردن شام حداکثر ۴ ساعت قبل از خواب و خوردن یک میان وعده کوچک ۲ ساعت قبل از خواب از اصولی است که از نظر تنظیم قند خون و برای بیدار شدن در صبح باید رعایت شود.

آجیل را از دست ندهید:

میوه های پوست سخت مانند بادام، گردو و فندق باید از نظر پروتئین، چربی های سالم و بسیاری از مواد معدنی در برنامه غذایی سالم ما قرار گیرند. اما این بدان معنا نیست که ما غذای نامحدود خواهیم داشت. ۱۰۰ گرم آجیل حدود ۶۵۰-۵۵۰ کالری دارد. باید با توجه به حجم آن مصرف شود و فراموش نشود که این غذاها کالری هم دارند.

منتظر معجزه نباشید:

استفاده از روش های معجزه آسا برای کاهش وزن یکی از اشتباهات اکثر کسانی است که تصمیم به کاهش وزن دارند. تنها معجزه برای کاهش وزن خودتان هستید. کاهش وزن و سپس حفظ آن برای مادام العمر به این بستگی دارد که چقدر تغییراتی را که در طول رژیم ایجاد می کنید به عنوان سبک زندگی خود بپذیرید. شما باید برنامه ای را انتخاب کنید که متناسب با شخصیت و سبک زندگی شما باشد، فعالیت بدنی و تغییرات رفتاری واقع بینانه را در زندگی خود ادغام کنید و به وزن سالم برسید و حفظ کنید.
درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.