این مواد غذایی سرشار از پروتئین را از دست ندهید

ما روزانه به چه مقدار پروتئین نیاز داریم؟

از چه مواد غذایی برای تامین پروتئین روزانه خود استفاده کنیم؟

چگونه تمام نیاز خود به پروتئین را تامین کنیم و چه زمانی در روز پروتئین مصرف کنیم؟

در این مطلب تحت نظر خانم دکتر کابلی، متخصص تغذیه به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

این مواد غذایی سرشار از پروتئین را از دست ندهید

چرا بدن ما به پروتئین نیاز دارد؟

پروتئین یکی از مهم ترین مواد مغذی ضروری برای بدن محسوب می شود که مسئولیت عملکرد چندگانه بدن از جمله ساخت بافت، سلول ها، ماهیچه ها و همچنین تولید هورمون ها و ضد باکتری ها را دارد. هر کسی در رژیم غذایی خود به پروتئین نیاز دارد، اما اگر شما ورزش استقامتی یا بادی بیلدینگ ( کار با وزنه ) را انجام می دهید ممکن است به میزان بیشتری از پروتئین نیاز داشته باشید، ضمنا لازم است مصرف پروتئین را در زمان خاصی در کنار برنامه ورزشی خود قرار دهید تا به بهترین نتیجه از ساخت عضله برسید.

همچنین مطالعات نشان می دهد که ما می توانیم با افزایش سن از خوردن پروتئین بیشتری بهرمند شویم. خوردن پروتئین بیشتر در زمان میانسالی و پیری، کاهش عضلات و ماهیچه ها را به حداقل می رساند.

روزانه به چه مقدار پروتئین نیاز داریم؟

برای اکثر افراد روزانه حدود ۰٫۸ الی ۱ گرم پروتئین نسبت به هر کیلوگرم از ورن بدنشان، توصیه می شود. برای وزنه برداران و ورزشکاران رشته های قدرتی ۱٫۴ تا ۲ گرم پروتئین نسبت به هر کیلو از وزن بدنشان، توصیه می شود. مصرف ۱٫۲ تا ۱٫۶ گرم پروتئین در هر کیلوگرم از وزن بدن برای ورزشکاران استقامتی توصیه می شود.

پس از ورزش، دریافت پروتئین بسیار مهم است زیرا ماهیچه ها برای بهبود و رشد به آن نیاز دارند. مصرف بخشی از پروتئین مورد نیاز بدن ( ۱۵ تا ۲۵ گرم )، در ۳۰ دقیقه اول پس از اتمام ورزش توصیه می شود، زیرا ماهیچه ها در این ۳۰ دقیقه پذیرای پروتئین هستند و نسبت به زمان های دیگر میزان جذب پروتئین توسط ماهیچه ها بیشتر خواهد بود.

آیا می توان پروتئین را بیش از حد مصرف کرد؟

برای اکثر افراد، نیاز روزانه پروتئین بدن به دنبال یک رژیم غذایی سالم و متعادل تامین می شود. با این حال وزارت بهداشت توصیه کرده تا افراد از مصرف بیش از دو برابر نیاز روزانه به پروتئین ( ۵۵ گرم برای مردان و ۵۰ گرم برای زنان ) بپرهیزند. این به این دلیل است که مصرف زیاد پروتئین در طولانی مدت منجر به بیماری هایی مانند افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان و بدتر شدن مشکلات کلیوی می شود.


⇐ دکتر نیره اسماعیل کابلی، مدرس دانشگاه، عضو انجمن تغذیه ایران، عضو انجمن غذا و تغذیه، حامی سلامت، به عنوان بهترین متخصص تغذیه در تهران، با دانش و تخصص خود آماده خدمت رسانی و ارائه انواع رژیم های درمانی و غذایی، رژیم لاغری، رژیم چاقی،به صورت حضوری و دریافت رژیم آنلاین، رژیم لاغری آنلاین، برای شما عزیزان می باشد.


مواد غذایی با پروتئین بالا

لازم است بدانید که شما می توانید هم از منابع گیاهی و هم منابع حیوانی، پروتئین مورد نیاز خود را دریافت کنید. در ادامه مطلب به برخی از مواد غذایی که بهترین منبع پروتئین هستند اشاره خواهیم کرد.

این مواد غذایی سرشار از پروتئین را از دست ندهید

تخم مرغ

بیشتر افراد عاشق آشپزی با تخم مرغ هستند، اما تخم مرغ حاوی چه مقدار پروتئین است؟

یک تخم مرغ متوسط حاوی حدود ۶ گرم پروتئین با هضم آسان است. املت سالم روش خوبی برای شروع روز است و همچنین یک میان وعده خوب است.

شیر

محصولات لبنی سرشار از پروتئین بوده و همچنین حاوی مقادیر زیادی از کلسیم هستند. شیرکاکائو یا شیر شکلاتی، یکی از قدیمی ترین غذاهای بازیابی انرژی و پروتئین پس از ورزش می باشد.

این مواد غذایی سرشار از پروتئین را از دست ندهید

ماهی و غذاهای دریایی

ماهی و غذاهای دریایی منبع خوبی از پروتئین بوده و به طور معمول کم چرب هستند. ماهی قزل آلا حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که می تواند به سلامت قلب کمک کرده و سفتی مفاصل و التهاب مفاصل را کاهش دهد.

مرغ و بوقلمون

شما می توانید پروتئین کم چرب را با خوردن گوشت سفید مانند مرغ و بوقلمون تامین کنید.

  • ( به زودی این مطلب تکمیل خواهد شد، با ما همراه باشید. )

رژیم آنلاین دکتر کابلی

جهت دریافت رژیم آنلاین کلیک کنید

برخی از خدمات دکتر نیره اسماعیل کابلی دکتر تغذیه خوب در غرب تهران :

رژیم لاغری

رژیم چاقی

دریافت رژیم لاغری

دریافت رژیم چاقی

رژیم لاغری آنلاین

دریافت رژیم آنلاین

دستگاه لاغری موضعی

لاغری بعد از زایمان

تغذیه سالم

 

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.