بهترین رژیم غذایی برای درمان کم خونی

مرور بر بیماری کم خونی

زمانی که بدن شما به میزان کافی گلبول قرمز نداشته باشد، شما دچار کم خونی می شوید. کم خونی عمدتا ناشی از خونریزی، تخریب سلول های قرمز خون و یا عدم توانایی بدن شما برای تولید گلبول های قرمز خون است.

بهترین رژیم غذایی برای درمان کم خونی

کم خونی انواع مختلف دارد، اما شایع ترین آن آنمی کمبود آهن است. گلبول های قرمز خون حاوی پروتئینی به نام هموگلوبین هستند که مملو از آهن است. بدون آهن کافی، بدن نمی تواند هموگلوبین تولید کند.

کمبود اسید فولیک و ویتامین B12 نیز ممکن است بر توانایی بدن شما برای تولید گلبول های قرمز خون تاثیر بگذارد. زمانی که بدن شما، ویتامین B12 به میزان کافی دریافت و پردازش نکند، ممکن است به دچار کم خونی ناشی از آن شوید. اگر که شما دچار آنمی باشید، داشتن یک رژیم غذایی غنی از آهن و وتامین B، ضروری است. لازم است بدانید که شما برای داشتن این رژیم باید از متخصص تغذیه مشاوره تغذیه بگیرید.


⇐ دکتر نیره اسماعیل کابلی، مدرس دانشگاه، عضو انجمن تغذیه ایران، عضو انجمن غذا و تغذیه، حامی سلامت، به عنوان بهترین متخصص تغذیه در تهران، با دانش و تخصص خود آماده خدمت رسانی و ارائه انواع رژیم های درمانی و غذایی، رژیم لاغری، رژیم چاقی،به صورت حضوری و دریافت رژیم آنلاین، رژیم لاغری آنلاین، برای شما عزیزان می باشد.


غذاهایی که برای کم خونی مفیدند

یکی از برنامه های درمانی برای درمان کم خونی، شامل تغییرات غذایی می شود. بهترین رژیم غذایی برای کم خونی، غذاهای غنی از آهن و دیگر ویتامین های ضروری برای هموگلوبین و تولید گلبول قرمز است. همچنین این رژیم غذایی باید شامل غذاهایی باشد که به بدن شما برای جذب بهتر آهن، کمک کند.

دو نوع آهن در مواد غذایی وجود دارد: آهن “هم” Heme، آهن “غیر هم” nonheme. آهن “هم” در گوشت، غذاهای دریایی و مرغ یافت می شود. آهن “غیر هم” در مواد غذایی گیاهی یافت می شود. بدن قادر به جذب هر دو نوع آهن است، اما جذب آهن ” هم ” بسیار آسان تر است.

این مواد غذایی را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید تا آهن بیشتری را به دست آورید و به درمان کم خونی ناشی از کمبود آهن کمک کنید:

سیزیجات

سبزیجات سبز رنگ به خصوص سبز تیره، یکی از بهترین منابع آهن محسوب می شود. این سبزیجات عبارتند از:

  • اسفناج
  • کلم بروکلی
  • چای سبز
  • و …

برخی از سبزیجات پر برگ شامل اسید فولیک هستند. رژیم غذایی فاقد اسیدفولیک می تواند باعث کم خونی شود. مرکبات، لوبیا و حبوبات منابع خوبی از اسید فولیک به شمار می روند.

همچنین ویتامین C به جذب آهن کمک می کند. خوردن سبزیجات پر برگ و مواد غذایی که شامل ویتامین C هستند مانند پرتقال، فلفل قرمز و توت فرنگی به جذب آهن بیشتر، کمک می کنند.

گوشت قرمز و مرغ

تمام انواع گوشت و ماکیان، حاوی مقادیر زیادی از آهن “هم” هستند. گوشت گوسفند و بره، بهترین منبع آهن “هم” محسوب می شود. خوردن گوشت قرمز و مرغ، مانند سبزیجات به جذب آهن کمک می کند.

 جگر

بسیاری از افراد از خوردن جگر خودداری می کنند. اما بهتر است بدانید که جگر، منبع بزرگی از آهن است. جگر، بهترین نوع گوشت است که مملو از آهن و اسید فولیک محسوب می شود.

  • ( به زودی این مطلب تکمیل خواهد شد، با ما همراه باشید. )

رژیم آنلاین دکتر کابلی

جهت دریافت رژیم آنلاین کلیک کنید

برخی از خدمات دکتر نیره اسماعیل کابلی دکتر تغذیه خوب در غرب تهران :

رژیم لاغری

رژیم چاقی

دریافت رژیم لاغری

دریافت رژیم چاقی

رژیم لاغری آنلاین

دریافت رژیم آنلاین

دستگاه لاغری موضعی

لاغری بعد از زایمان

تغذیه سالم

 

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.