«اطلاعیه مهم»

مدت طولانی است که تصور می شود نوشیدن آب به کاهش وزن کمک می کند.

در حقیقت ، ۳۰-۵۹٪ از بزرگسالان آمریکایی که سعی در کاهش وزن دارند ، میزان مصرف آب خود را افزایش می دهند .بسیاری از مطالعات نشان می دهد که نوشیدن بیشتر آب ممکن است به کاهش وزن و نگهداری آن کمک کند . این مقاله توضیح می دهد که چگونه نوشیدن آب می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند.

تاثیر نوشیدن آب در کاهش وزن

نوشیدن آب می تواند باعث شود کالری بیشتری بسوزانید!

اکثر مطالعات ، تأثیر نوشیدن یک و نیم لیتر (۱۷ اونس) آب را در لاغری نشان داده اند. نوشیدن آب میزان کالری را در شما می سوزاند ، که به عنوان انرژی استراحت شناخته می شود .

علاوه بر این ، یک مطالعه در کودکان دارای اضافه وزن و چاق افزایش ۲۵٪ سوخت و ساز در حال استراحت پس از نوشیدن آب سرد را نشان داد.

یک مطالعه در زنان دارای اضافه وزن اثر افزایش میزان مصرف آب تا بیش از ۱ لیتر (۳۴ اونس) در روز را مورد بررسی قرار داد. آنها دریافتند که طی یک دوره ۱۲ ماهه ، این منجر به کاهش ۲ کیلوگرم (۴٫۴ پوند) وزن  می شود.

از آنجا که این زنان به جز نوشیدن آب بیشتر تغییری در شیوه زندگی ایجاد نکردند ، این نتایج بسیار چشمگیر است.

علاوه بر این ، هر دو مطالعه نشان می دهد که نوشیدن ۰/۵ لیتر (۱۷ اونس) آب باعث سوزاندن ۲۳ کالری اضافی می شود. چندین مطالعه دیگر ، افراد دارای اضافه وزن را که روزانه ۱-۱٫۵ لیتر (۳۴-۵۰ اونس) آب برای چند هفته آب می نوشند ، کنترل کرده است. آنها کاهش معنی دار وزن ، شاخص توده بدنی (BMI) ، دور کمر و چربی کل بدن مشاهده کردند.

این نتایج ممکن است هنگام سرد شدن آب حتی تأثیرگذارتر باشد. هنگام نوشیدن آب سرد بدن از کالری اضافی برای گرم کردن آب وارد شده به بدن تا دمای بدن استفاده می کند.

خلاصه:نوشیدن ۰٫۵ لیتر (۱۷ اونس) آب ممکن است به کالری سوزی در یک ساعت کمک کند. برخی از مطالعات نشان می دهد این می تواند باعث کاهش وزن شود.

تاثیر نوشیدن آب در کاهش وزن

نوشیدن آب قبل از غذا باعث کاهش اشتها می شود!

برخی از افراد ادعا می کنند که نوشیدن آب قبل از غذا اشتها را کاهش می دهد. به نظر می رسد حقیقتی در پشت این موضوع وجود دارد ، اما تقریباً به طور کلی در مطالعات مربوط به افراد مسن نشان داده است که نوشیدن آب قبل از هر وعده غذایی می تواند در مدت ۱۲ هفته ۲ کیلوگرم وزن بدن (۴/۴ پوند) کاهش دهد .

در یک مطالعه نشان داده شد، شرکت کنندگان دارای اضافه وزن و چاق میانسال که قبل از هر وعده غذایی آب نوشیدند ، ۴۴ درصد وزن بیشتری از دست دادند ، در مقایسه با گروهی که آب بیشتری ننوشیدند.

یک مطالعه دیگر همچنین نشان داد که نوشیدن آب قبل از صبحانه میزان کالری مصرف شده در طول وعده غذایی را ۱۳٪ کاهش داده است.

اگرچه این ممکن است برای افراد میانسال و سالخورده بسیار مفید باشد ، اما مطالعات مربوط به افراد جوان کاهش چشمگیر کالری را نشان نداده است.

خلاصه:نوشیدن آب قبل از غذا ممکن است کاهش اشتها را برای افراد مسن و میانسال داشته باشد. این موضوع باعث کاهش کالری و منجر به کاهش وزن می شود.

تاثیر نوشیدن آب در کاهش وزن

نوشیدن آب بیشتر به کاهش کالری دریافتی و کاهش خطر افزایش وزن مرتبط است!

از آنجا که آب به طور طبیعی فاقد کالری است ، به طور کلی با کاهش کالری در ارتباط است. این امر عمدتاً به این دلیل است که شما به جای نوشیدنی های دیگر ، که اغلب کالری و قند زیادی دارند ، آب می نوشید . مطالعات نشان داده است که افرادی که بیشتر آب می نوشند ، به طور متوسط ​​۹٪ (یا ۲۰۰ کالری) کالری کمتر مصرف می کنند .

نوشیدن آب همچنین ممکن است به جلوگیری از افزایش وزن در طولانی مدت کمک کند. به طور کلی ، هر فرد در هر ۴ سال حدود ۱٫۴۵ کیلوگرم (۳،۲ پوند) بدست می آورد که مصرف آب باعث جلوگیری از این موضوع می شود.

به طور کلی:

  • افزایش ۱ لیوان آب: افزایش مصرف روزانه ۱ لیتر آب ممکن است این افزایش وزن را تا ۰٫۱۳ کیلوگرم (۰٫۲۳ پوند) کاهش دهد.
  • تعویض نوشیدنی های دیگر با آب: جایگزینی یک وعده نوشیدنی شیرین شده با شکر  با ۱ لیوان آب ممکن است باعث کاهش وزن ۵/۰ کیلوگرم (۱/۱ پوند) در طولانی مدت شود.

تشویق کودکان به نوشیدن آب بسیار مهم است ، زیرا این امر می تواند مانع از اضافه وزن و چاقی آنها شود.

یک مطالعه جدید در مدرسه با هدف کاهش میزان چاقی با تشویق کودکان به نوشیدن آب انجام شد. آنها در ۱۷ مدرسه کلاسهای درس در مورد مصرف آب را برای دانش آموزان دوره ۲ و ۳ ارائه دادند.

پس از یک سال تحصیلی ، خطر ابتلا به چاقی در مدارسی که میزان مصرف آب افزایش یافته بود ، به میزان ۳۱ درصد کاهش یافت.

خلاصه:نوشیدن بیشتر آب ممکن است منجر به کاهش کالری مصرفی و کاهش خطر افزایش وزن و چاقی در طولانی مدت شود.

تاثیر نوشیدن آب در کاهش وزن

چه مقدار آب باید بنوشید؟

بسیاری از مقامات بهداشتی نوشیدن ۸ لیوان آب (حدود ۲ لیتر) در روز را توصیه می کنند.با این حال ، این تعداد کاملاً تقریبی است. مانند بسیاری از موارد ، نیازهای آب کاملاً به فرد بستگی دارد . به عنوان مثال ، افرادی که زیاد عرق می کنند یا مرتبا ورزش می کنند ، ممکن است نسبت به افرادی که خیلی فعال نیستند ، نیاز به آب بیشتری داشته باشند.

افراد مسن و مادران شیرده نیز باید مقدار آب بیشتری مصرف کنند.

به خاطر داشته باشید که از بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها مانند قهوه ، چای ،ماهی ، گوشت ، شیر و به ویژه میوه و سبزیجات نیز آب دریافت می کنید .

*همیشه هنگام تشنگی باید آب بنوشید و به اندازه کافی بنوشید تا عطش را خاموش کند.

اگر متوجه شدید سردرد دارید ، حالت بدی دارید ، دائماً گرسنه هستید یا در تمرکز مشکل دارید ، پس ممکن است دچار کمبود آب در بدن شوید. نوشیدن آب بیشتر ممکن است به رفع این مشکل کمک کند.

براساس مطالعات انجام شده ، نوشیدن ۱-۲ لیتر آب در روز به کاهش وزن کمک می کند.

همچنین ، نوشیدن زیاد آب توصیه نمی شود ، زیرا ممکن است باعث سمیت آب شود. این حتی در موارد شدید ، مانند مسابقات آب آشامیدنی منجر به مرگ شده است.

خلاصه:طبق مطالعات انجام شده نوشیدن ۱ الی ۲ لیتر آب در روز برای کاهش وزن موثر است.

در آخر

آب برای کاهش وزن بسیار مفید است. این ماده ۱۰۰٪ بدون کالری است ، به شما کمک می کند کالری بیشتری بسوزانید و حتی اگر قبل از غذا میل شود ، اشتهای شما را نیز سرکوب می کند. این مزایا حتی وقتی نوشیدنی های قندی را با آب جایگزین می کنید حتی بیشتر است. این یک روش بسیار آسان برای کاهش قند و کالری است.

با این حال ، به خاطر داشته باشید که در صورت نیاز به کاهش وزن قابل توجه ، باید  کارهای بیشتری را انجام دهید نه اینکه فقط آب بنوشید.

Source: www.healthline.com

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.