«اطلاعیه مهم»

کورتیزول یکی از هورمون های تولید شده در بدن به عنوان یک پیام رسان شیمیایی است. گرچه به دلیل نقش آن در واکنش بدن در زمان استرس به عنوان هورمون استرس شناخته می شود اما این هورمون عملکردهای مهم دیگری نیز دارد. برخی از افراد فکر می کنند که سطح کورتیزول بر وزن بدن تأثیر دارد. این مقاله جزئیات اثر احتمالی کورتیزول در افزایش وزن، از جمله برخی روش ها برای کاهش سطح آن در بدن را شرح می دهد.

تاثیر کورتیزول بر افزایش وزن

کورتیزول چیست و چگونه بر بدن شما تأثیر می گذارد؟

کورتیزول یک هورمون مهم استروئیدی است که به دسته ای از هورمونها به نام گلوکوکورتیکوئیدها تعلق دارد.این ماده در غدد فوق کلیه واقع در بالای کلیه های شما تولید می شود.علاوه بر کمک به پاسخ استرس بدن ، سایر نقش های آن شامل:

  • کنترل قند خون
  • کاهش التهاب
  • افزایش متابولیسم

تولید و ترشح این هورمون توسط غده هیپوفیز و هیپوتالاموس واقع در مغز شما است. در زمان افزایش استرس ، کورتیزول و آدرنالین از غدد فوق کلیه خارج می شوند. این باعث افزایش ضربان قلب و سطح انرژی می شود و بدن شما را در یک وضعیت بد قرار می دهد. در حالی که این پاسخ طبیعی است ، افزایش مداوم کورتیزول می تواند منجر به عوارض جانبی منفی شود.

آیا سطح کورتیزول بر وزن تأثیر دارد؟

در میان عوامل متعددی که بر وزن بدن شما تأثیر می گذارند ، تنظیم هورمون یکی از موارد مهم است. در حالی که هورمونهایی مانند کورتیزول معمولاً توسط سیستم غدد درون ریز بدن شما کنترل می شوند و مقدار کمی دارند اما شرایط خاصی وجود دارد که در آن شرایط ممکن است این میزان کم یا زیاد شود.

تاثیر کورتیزول بر افزایش وزن

سطح بالای کورتیزول ممکن است باعث پرخوری شود!

افزایش اندک سطح کورتیزول در پاسخ به استرس طبیعی است و به احتمال زیاد عوارض جانبی منفی ندارد. با این حال ، در موارد خاص ، سطح کورتیزول ممکن است به طور مزمن افزایش یابد. این معمولاً به دلیل استرس یا بیماری مانند سندرم کوشینگ است که باعث می شود سطح کورتیزول در خون بالا بماند. وقتی سطح کورتیزول بالا بماند ، ممکن است عوارض جانبی زیر ایجاد شود:

  • افزایش وزن
  • فشار خون بالا
  • خستگی
  • تغییر روحیه
  • تحریک پذیری
  • صورت قرمز
  • نازک شدن پوست
  • مشکل در تمرکز
  • مقاومت به انسولین

هنگامی که تحت استرس مزمن هستید ، ممکن است حفظ عادت های غذایی سالم مشکل باشد. یک مطالعه در ۵۹ زن سالم نشان داد که ارتباطی بین افزایش سطح کورتیزول و افزایش اشتها وجود دارد که این می تواند به طور بالقوه باعث افزایش وزن شود. علاوه بر این ، مطالعه دیگری نشان داد که سطح کورتیزول بالا ممکن است منجر به پرخوری شود.

تاثیر کورتیزول بر افزایش وزن

سطح پایین کورتیزول ممکن است باعث کاهش وزن شود!

همانطور که سطح بالای کورتیزول ممکن است باعث افزایش وزن شود ، در برخی موارد سطح پایین نیز ممکن است باعث کاهش وزن شود. واضح ترین مثال در بیماری آدیسون است ، وضعیتی که بدن شما به اندازه کافی کورتیزول تولید نمی کند. از مهمترین علائم کورتیزول پایین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش اشتها و کاهش وزن
  • خستگی
  • قند خون پایین
  • ولع نمک
  • سرگیجه
  • حالت تهوع ، استفراغ یا درد شکم
  • درد عضله یا استخوان

اگرچه سطح بالای کورتیزول بیشتر خطرناک به نظر می رسد ، اما مهم است که از تأثیرات کورتیزول پایین نیز آگاهی داشته باشید.

جلوگیری و مبارزه با افزایش وزن

اگرچه ممکن است عوامل استرس زای زیادی در زندگی شما وجود داشته باشد که به طور بالقوه در افزایش کورتیزول نقش دارند ، اما چندین روش موثر برای کنترل سطح کورتیزول و جلوگیری یا مبارزه با افزایش وزن وجود دارد.

فعال بمانید!

یکی از راه های اصلی مبارزه با افزایش وزن ، انجام فعالیت بدنی منظم است. ورزش منظم با کاهش سطح استرس همراه است و به شما امکان می دهد در هنگام بروز عوامل استرس زا از مقاومت بیشتری برخوردار باشید.

علاوه بر این ، ورزش باعث ترشح اندورفین می شود که مواد شیمیایی خوبی هستند که باعث آرامش می شوند و می توانند به کنترل استرس کمک کنند.

فعالیت بدنی منظم همچنین می تواند باعث کاهش وزن یا مدیریت وزن به دلیل کالری سوزی هنگام ورزش شود.

تاثیر کورتیزول بر افزایش وزن

غذا خوردن آگاهانه را تمرین کنید!

یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند برای کنترل افزایش وزن ناشی از استرس ، تمرین خوردن آگاهانه است. ذهن آگاهی از یک مفهوم بودایی ناشی می شود که به معنای آگاهی از کاری است که در یک لحظه انجام می دهید. خوردن آگاهانه این مفهوم را در مورد غذا اعمال می کند و شما را تشویق می کند تا از غذا خوردن خود آگاهی کامل داشته باشید. یک مطالعه مقطعی بزرگ نشان داد که ارتباطی بین تمرین خوردن آگاهانه و وزن پایین بدن وجود دارد.

یک روش ساده برای شروع تمرین غذا خوردن آگاهانه این است که حواس پرتی را در وعده های غذایی از بین ببرید ، این به شما این امکان را می دهد که کاملاً از نشانه های گرسنگی و سیری آگاه باشید.

با یک متخصص صحبت کنید!

روش مهم دیگر برای مقابله با افزایش وزن که می تواند به میزان بالای کورتیزول مرتبط باشد ، صحبت با یک پزشک واجد شرایط ، مانند یک روانشناس یا یک متخصص تغذیه ثبت شده است. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا برخی از استراتژی ها را برای کاهش استرس کلی ، که به نوبه خود ممکن است به شما در مدیریت خوردن کمک کند ، ارائه دهد.

از طرف دیگر ، یک متخصص تغذیه می تواند آموزش های تغذیه ایی را در اختیار شما قرار دهد تا شما تصمیم گیری بهتری در این شرایط داشته باشید.

تاثیر کورتیزول بر افزایش وزن

تنظیم خواب

خواب موضوعی است که معمولاً نادیده گرفته می شود و تأثیر قابل توجهی روی سطح کورتیزول و افزایش وزن دارد. اختلال در الگوی خواب شما چه مزمن و چه حاد می تواند باعث افزایش ناسالم در سطح کورتیزول شود. با گذشت زمان ، این می تواند بر روی متابولیسم شما نیز تأثیر منفی بگذارد و باعث افزایش برخی از هورمون های مربوط به گرسنگی و اشتها شود ، که به طور بالقوه منجر به افزایش وزن می شود.

بنابراین ، اطمینان از اینکه هر شب خواب کافی دارید می تواند کمک زیادی به حفظ سطح کورتیزول سالم کند.

توصیه عمومی برای خواب ۷-۹ ساعت در شب است ، اگرچه این از نظر سن و سایر عوامل متفاوت است.

مدیتیشن تمرین کنید!

یکی دیگر از ابزارهای بالقوه برای کنترل سطح کورتیزول مدیتیشن است. هدف از مراقبه این است که ذهن خود را برای تمرکز و هدایت افکار آموزش دهید.

علاوه بر این ، مراقبه حتی ممکن است به بهبود کیفیت خواب شما کمک کند.

تاثیر کورتیزول بر افزایش وزن

خلاصه

کورتیزول یک هورمون مهم فوق کلیوی است که بسیاری از عملکردهای اساسی بدن از جمله کنترل قند خون ، کاهش التهاب و تنظیم سوخت و ساز بدن را کنترل می کند. افزایش اندک کورتیزول در پاسخ به استرس طبیعی است ، اگرچه وقتی سطح این هورمون به طور مزمن افزایش می یابد ، ممکن است عوارض جانبی رخ دهد .

همانطور که گفته شد ، چندین روش موثر برای جلوگیری یا مبارزه با افزایش وزن مانند ورزش ، مدیتیشن یا راهنمایی از یک متخصص تغذیه وجود دارد.

Source: www.healthline.com

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.