«اطلاعیه مهم»
آیا پوست شما بیش از اندازه حساس و آسیب پذیر است؟ پیروی کردن از تغذیه سالم برای پوست حساس روش مناسبی برای پیشگیری، مراقبت و بهبود پوست شما به حساب می آید.
اگر پوست بیش از حد حساس باشد، ممکن است با مشکلاتی همچون برجستگی، جوش، برافروختگی و التهاب مواجه شود. نداشتن تغذیه مناسب، استرس، هوای آلوده و ژنتیک عوامل تاثیرگذاری برای تشدید این مشکلات پوستی به شمار می روند.
آیا تاکنون ضرب المثل “شما همان چیزی هستید که می خورید” را شنیده اید؟ داشتن رژیم غذایی سالم مهم ترین عامل سلامت پوست به حساب می آید که متاسفانه در خیلی از مواقع نادیده گرفته می شود.
در ادامه به مهم ترین نکات تغذیه مناسب و مواردی که باید از آنها اجتناب کرد می پردازیم.

تغذیه سالم برای پوست حساس و تاثیرات آن

در ابتدا لازم است پوست حساس را بهتر بشناسیم. این نوع پوست به شدت به محیط اطراف خود واکنش نشان می دهد، در اغلب موارد به صورت لکه دار، ملتهب و پوسته پوسته ظاهر شده که در این صورت باعث می شود شما احساس خارش یا گرما در آن ناحیه از پوست را داشته باشید.
عوامل تاثیرگذار فراوانی برای به خطر افتادن پوست وجود دارند. ژنتیک ممکن است یکی از عوامل تاثیرگذار باشد. همچنین عوامل خارجی مانند آلودگی هوا، خورشید، سرمای بیش از حد و گرمای شدید را می توان نام برد. هورمون ها، استرس زیاد و سن از جمله عواملی هستند که مانند رژیم غذایی بر پوست تاثیر می گذارند.
همانطور که اشاره کردیم “شما همان چیزی هستید که می خورید” بنابراین یک رژیم غذایی سالم و مفید باعث شادابی پوست شما شده و در عین حال، میان وعده های شیرین و غذا های فرآوری شده مشکلاتی را برای شما به ارمغان می آورد.
تغذیه سالم برای پوست حساس

تغذیه سالم برای پوست حساس

مواد غذایی که باعث تحریک پوست می شوند

با اینکه اطلاعات به دست آمده درباره تاثیر مواد غذایی و سلامت پوست محدود است، نتایج زیادی نشان می دهد که برخی از مواد غذایی با ایجاد آسیب ها و مشکلات پوستی رابطه مستقیم دارند.
تحقیقات و بررسی ها نشان داده است که رژیم های غذایی حاوی کربوهیدرات های فراوری شده و چربی های ناسالم منجر به حساسیت پوست و پیری زودرس می شود.
مواد غذایی که باید از آنها اجتناب کرد.

از مواردی که جزو تغذیه سالم برای پوست حساس به شمار نمی روند، می توان به چند مورد اشاره کرد:

نمک های خوراکی

با توجه به اینکه آب رسانی و رطوبت پوست امری بسیار مهم و ضروری است، باید دانست که نمک باعث کاهش میزان آب بدن می شود، بنابراین بهتر است از غذاها و نوشیدنی های شور اجتناب کرد.

قند و شکر

مواد غذایی حاوی قند بالا باعث ملتهب شدن پوست می شوند. شکر نیز از طریق فرآیندی به نام گلیکاسیون منجر به سخت شدن پوست می شود که این امر پوست حساس، پیری زودرس، روزاسه و آکنه را در پی خواهد داشت.

فست فود ها

فست فودها دارای مقادیر قابل ملاحظه ای از نمک، شکر و همچنین افزودنی های غیرمجاز هستند.

غذای تند

 غذاهای تند و گرم مانند محرک هایی عمل می کنند که گردش خون را تحریک می کنند و باعث افزایش دمای بدن می شوند. همچنین یکی از از دلایل حساسیت پوست، گرم نگه داشتن آن است.
حساسیت پوست بر اثر آلرژی غذایی موادغذایی خاص یا مواد افزودنی ممکن است که منجر به واکنش پوست و حساسیت های شدید شود، مخصوصا پوستی که سابقه حساسیت و آسیب پذیری را داشته باشد. مواد غذایی از قبیل گلوتن، لبنیات، بادام زمینی، سویا و تخم مرغ حساسیت زا هستند، در نتیجه بهتر است برای پی بردن به تاثیرات این مواد روی سیستم بدن و پوست خود آزمایش آلرژی دهید.

تغذیه پوست

داشتن برنامه غذایی سالم فواید و مزایای زیادی دارد. در واقع کاهش مصرف مواد غذایی فرآوری شده، اجتناب از مواد غذایی حاوی افزودنی های غیر مجاز، چربی ها، شکر، نمک، کافئین، الکل و همچنین افزایش مصرف سبزیجات، میوه های تازه و مواد سرشار از امگا ۳ که باعث افزایش قدرت مغز، بالا بردن سطح انرژی، کاهش وزن، به علاوه موهای شفاف و سالم می شود.

بهترین مواد غذایی برای سلامت پوست

تغذیه سالم برای پوست حساس باید غنی از سبزیجات، میوه، آجیل، غلات سبوس دار، دانه هایی مانند لوبیا، اسیدهای چرب امگا ۳ برای حفظ و افزایش رطوبت پوست باشد.
مچنین لازم است که این رژیم مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز برای عملکرد سالم بدن را شامل شود. لازم به ذکر است، غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان برای پوست اثر محافظتی دارند و بسیار ارزشمند هستند.

مواد غذایی حاوی خواص مفید برای پوست حساس

اسیدهای چرب امگا ۳

 این نوع از خواص در گردو، روغن دانه کتان و ماهی های روغنی وجود دارد که به افزایش رطوبت پوست کمک می کند.

سلنیوم

نوعی محافظ برای پوست به شمار می رود و در غذاهایی مانند میگو، آجیل برزیلی، گوشت گاو، ماهی، بوقلمون، بره، ساردین، صدف، ​​خرچنگ و ماکارونی یافت می شود.

آنتی اکسیدان ها

 آنتی اکسیدان ها برای حفظ سلول های سالم و زنده بسیار مهم هستند. این خواص در میوه ها، سبزیجات رنگارنگ مانند چغندر، کدو، توت، فلفل، اسفناج و گوجه فرنگی در دسترس است.

کوآنزیم Q10

آنتی اکسیدانی مهم و کلیدی برای افزایش انرژی و کمک به کار سلول ها است، جالب است بدانید این آنتی اکسیدان توسط بدن ساخته شده و با افزایش سن به مرور از بدن خارج می شود. این خاصیت در ماهی هایی مانند ماهی تن، ماهی آزاد، مرغ، جگر و غلات وجود دارد که می توان به عنوان یکی از عناصر تغذیه سالم برای پوست حساس از آن یاد کرد.
تغذیه سالم برای پوست حساس

تغذیه سالم برای پوست حساس

ویتامین A

 سبزیجات سبز برگ، هویج، پرتقال، غذاهای لبنی و خربزه منابع سرشاری از ویتامین A بوده که برای ترمیم پوست بسیار حیاتی هستند.

ویتامین C

 محافظی برای پوست در برابر آفتاب بوده و همچنین به ترمیم سلول ها کمک می کند. در غذاهایی مانند مرکبات، کیوی، پاپایا، فلفل و کلم بروکلی یافت می شود.

ویتامین E

ویتامین E برای جلوگیری از آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید ضروری است. این نوع ویتامین در روغن های گیاهی، دانه ها، مغزها، سبزیجات و مارچوبه موجود است.

ویتامین B

این ویتامین نقش موثری در پشتیبانی از پوست، مو و ماهیچه ایفا می کند. دانه ها، آجیل، سبزیجات برگ تیره،  برنج قهوه ای و عدس منابع مهمی از ویتامین B هستند.

مایعات

کمبود مایعات دلیلی برای حساسیت پوست شما است. وقتی پوست از رطوبت کافی برخوردار نباشد، قادر به انجام وظایف خود نخواهد بود. پوست متشکل از سلول ها ولیپیدها است، بنابراین در صورت سالم بودن، رطوبت پوست باعث جلوگیری از ورود سموم و رادیکال های آزاد به بدن می شود. در صورت عدم مصرف مایعات به میزان کافی، پوست به خطر می افتد و علائم زودرس پیری را در پی خواهد داشت.
لازم به ذکر است که نوشیدن مایعات کافی مانند سیستم شستشو در بدن، جهت از بین بردن سمومی که منجر به حساسیت پوست می شوند، عمل می کند. لذا نوشیدن هشت لیوان آب تصفیه شده در طول روز برای داشتن  تغذیه سالم برای پوست حساس امری ضروری به حساب می آید.
با این حال ، مصرف برخی از مایعات ممکن است برای پوست و بدن شما بسیار مضر باشد و میزان حساسیت پوست را بالا ببرد. از مایعاتی که باید از آنها اجتناب کرد می توان به الکل و کافئین که باعث کاهش آب بدن و رطوبت پوست می شوند، نوشابه های گازدار که مملو از مواد شیمیایی و شکر هستند، اشاره کرد.

مدت زمان لازم جهت ظهور تاثیرات قابل مشاهده از تغییرات رژیم غذایی

با وجود اینکه نوشیدن آب ممکن است خیلی سریع بر ظاهر و پوست شما تأثیر مثبت و قابل توجهی داشته باشد، بیشتر تغییرات رژیم غذایی ممکن است چند هفته زمان بخواهد.
این امر به این دلیل است که پوست شش هفته برای بازسازی کامل خود زمان نیاز دارد، بنابراین اثرات قابل مشاهده از تغییرات رژیم غذایی تدریجی بوده و به مرور ظاهر می شوند.

کلام آخر

برای پیروی از  تغذیه سالم برای پوست حساس لازم است از مواد غذایی که حاوی ویتامین B، ویتامین E، ویتامین C، ویتامین A، آنتی اکسیدان ها، سلنیوم، اسیدهای چرب امگا ۳، کوآنزیم ۱۰ Q هستند، استفاده کرد. همچنین از مواد غذایی همچون نمک، شکر، فست فودها و غذاهای تند خودداری نمود.
همچنین مصرف بیشتر مایعات، مانند آب خالص و تصفیه شده میزان رطوبت پوست را بالا می برد و باعث شفافیت و سلامت پوست به علاوه جلوگیری از پیری زودرس آن می شود.
درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.