«اطلاعیه مهم»

کولون عصبی یا سندروم روده تحریک پذیر نوعی اختلال آزار دهنده ای است که با توجه به تغییرات و اختلالاتی که در حرکات روده ایجاد شده، شناسایی می شود. این تغییرات و اختلالات در برخی از افراد منجر به بروز اسهال می گردد، در حالی که در دیگر گروه ها، این اختلال با یبوست شدید همراه می شود.

این مشکلات و درد های شکمی ناشی از بیماری کولون عصبی می تواند سبب شود فعالیت های روزمره فرد بیمار تحت تاثیر قرار گرفته و مختل شود. به خصوص این که افرادی با سندرم روده تحریک پذیر اغلب اوقات ممکن است بعد از خوردن برخی از غذاها بیش تر احساس ناراحتی کنند و با هضم آن ها مشکل داشته باشند.

برای درمان این مشکل درمان های پزشکی و دارویی به کار می رود و در بیشتر مواقع نتایج خوبی نیز به دنبال خواهند داشت. با این حال در مواردی رعایت برخی رژیم های غذایی به خصوص و پرهیز از مصرف برخی از غذا ها می تواند به درمان و بهبود علائم و نشانه های بیماری کمک کند.

تغذیه برای کولون عصبی

البته در این خصوص باید این نکته را در نظر داشت که کولون عصبی در هر فرد با یک نشانه به خصوص ظاهر شده و علائم و نشانه های بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در نتیجه نمی توان برای همه افراد رژیم یکسانی را ارائه داد. اما به صورت کلی برخی از غذا ها می تواند علائم را بهتر و برخی نیز علائم را بد تر می کند.

غذاهایی با فیبر بالا

فیبر بخش عمده ای از رژیم های غذایی سالم خصوصاً رژیم های غذایی حاوی میوه و سبزیجات و غلات را تشکیل می دهد. با اضافه شدن فیبر به برنامه غذایی، میزان دفع مدفوع بسیار راحت تر و بیشتر می شود و همین باعث می شود که میزان تحرکات روده نیز بهبود یابد.

البته میزان تحمل افراد نسبت به فیبر متفاوت است، اما بر اساس تخمین های صورت گرفته توسط موسسه بیماری های گوارشی، تمامی افراد باید حداقل روزانه چیزی حدود ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر دریافت کنند. این در حالی است که در واقعیت این مقدار به طور متوسط ۵ تا ۱۴ گرم روزانه برای هر فرد است.

غذاهایی که سرشار از فیبر هستند منجر به از بین رفتن یبوست می شود. در نتیجه این دسته از غذا ها خصوصاً برای آن دسته از افرادی توصیه می شود که علائم بیماری کولون عصبی آن ها با یبوست و درد شدید شکم همراه است.

فیبر ها به صورت محلول و غیر محلول وجود دارند. فیبر های غیر محلول مانند فیبرهای موجود در دانه ها و غلات معمولاً باعث بروز نفخ می شوند. در نتیجه افراد مبتلا به کولون عصبی در صورتی که با مصرف فیبرهای غیر محلول با مشکل نفخ شکم درگیر می شوند، بهتر است روی مصرف فیبر های محلولی که در میوه و سبزیجات وجود دارد، تمرکز کنند.

رژیم های غذایی بدون گلوتن

گلوتن نوعی پروتئین است که در محصولات و فرآورده های حاصل از غلات مانند نان و ماکارونی وجود دارد. برخی از افراد به این پروتئین حساسیت دارند، در نتیجه این پروتئین می تواند در این دسته از افراد به روده های شان آسیب وارد کند.

حساسیت به پروتئین گلوتن، تحت عنوان بیماری سلی‌ای شناخته می شود که در دسته بیماری های خود ایمنی قرار می گیرد. روده و دستگاه گوارش این افراد در هنگام مصرف غذاهایی حاوی گلوتن، واکنش حساسیتی مانند اسهال و دردهای شکمی نشان می دهد. در این حالت جذب مواد غذایی مغذی کاهش می یابد.

افرادی که به گلوتن حساسیت دارند یا نمی توانند آن را تحمل کنند، در بیش تر موارد کولون عصبی یا سندرم روده تحریک پذیر را نیز تجربه می کنند. در همچین مواردی خصوصاً رژیم های غذایی بدون گلوتن توصیه می شود تا شاید بتوان علائم و نشانه های ناشی از بیماری را کاهش داد.

معمولاً به افرادی با مشکل کولون عصبی توصیه می شود که جو، گندم و غلات مشابه را از رژیم غذایی خود حذف کنند تا به این طریق مشکلات گوارشی آن ها بهبود یابد. برای افرادی که به مصرف نان و پاستا علاقه دارند نیز محصولاتی وجود دارد که بر اساس رژیم عاری از گلوتن تولید شده اند و می توانند از آن ها بهره ببرند.

حذف برخی از موارد از رژیم های غذایی به منظور بهبود علائم بیماری کولون عصبی

در واقع رژیم غذایی، حذف برخی موارد از برنامه روزمره غذایی تمرکز دارد تا از این طریق بتواند علائم و مشکلات ناشی از بیماری سندرم روده تحریک پذیر را تا حد زیادی کاهش دهد. این رژیم مبنی بر حذف کامل برخی موارد در یک دوره درمانی کامل است.

سازمان بین المللی اختلالات گوارشی برای افرادی که به کولون عصبی مبتلا هستند، لیستی از غذاهایی را ارائه کرده است که حذف کامل آن ها را به منظور درمان هر چه بهتر و سریع تر بیماری توصیه می کند. این موارد شامل گزینه های زیر هستند:

·        قهوه و هر گونه نوشیدنی کافئینی

·        شکلات

·        فیبر های غیر محلول

·        دانه ها و غلات

با این حال در صورت درگیری با کولون عصبی، شما باید از مصرف هر گونه ماده غذایی که احساس می کنید به آن حساسیت دارید، خودداری کنید. در این خصوص علائم و نشانه های بیماری را با توجه به غذاهایی که می خورید در نظر بگیرید و با توجه به این نشانه ها لیستی از مواردی که باید از مصرف آن ها پرهیز کنید را ایجاد نمایید.

تغذیه برای کولون عصبی

رژیم های غذایی کم چربی

مصرف غذاهای پر چرب مشکلات متعددی را در زمینه های سلامتی افراد به وجود می آورد. از جمله بارزترین مشکلاتی که در صورت مصرف غذاهای پر چرب به وجود می آید، چاقی و مشکلات گوارشی است. در این خصوص باید گفت که غذاهای چرب و چاقی ناشی از آن خصوصاً برای افرادی با بیماری کولون عصبی در گیر هستند، مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

یکی از اصلی ترین مواردی که در خصوص غذاهای پر چرب وجود دارد، این است که این دسته از غذاها به صورت معمول فیبر بسیار پایینی دارند. در نتیجه این غذاها به خودی خود می توانند باعث بروز یبوست در افراد شود که از جمله مشکلاتی است که در بیماری کولون عصبی نیز از عوارض شایع است.

بر اساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته توسط موسسه بیماری های گوارشی، رژیم غذایی پر چرب خصوصاً برای افرادی که به سندرم روده تحریک پذیر مختلط مبتلا هستند، یعنی به صورت ترکیبی هم درگیر اسهال و هم درگیر یبوست هستند، مشکل زا است.

در نتیجه محققان به افرادی که با بیماری کولون عصبی و مشکلات ناشی از آن درگیر هستند، توصیه می کنند که غذاهای کم چرب را در رژیم غذایی خود قرار بدهند تا از این طریق فعالیت های روده و سیستم گوارشی خود را بهبود ببخشند. در نتیجه بهتر است روی مصرف غذاهای گیاهی و دریایی تمرکز بیش تری داشته باشند.

رژیم های غذایی توصیه شده برای افراد با بیماری کولون عصبی بسیار متفاوت است. بیش تر این رژیم ها ممکن است برای همه افراد مناسب نباشند. علائم و نشانه های بیماری سندرم روده تحریک پذیر از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است.

در نتیجه معمولاً به افراد توصیه می شود که در ابتدا توسط پزشک کاملاً بررسی شوند و در نهایت از پزشک معالج خود در کنار درمان دارویی که دارند، همچین بر اساس نشانه ها و علائم، رژیم غذایی مناسب را نیز دریافت نمایند. در برخی موارد خود فرد مبتلا به کولون عصبی متوجه حساسیت به برخی غذاها می شود و باید از مصرف آن ها پرهیز کند.

Source: www.healthline.com