تناسب اندام

حفظ سطح بالایی از آمادگی جسمانی٫ موردی است که همه ما باید به آن دست یابیم. اما تعریف و تعیین اینکه تناسب اندام چیست بسیار دشوار است. در این مطلب  با توجه به نظرات خانوم دکتر کابلی٫ متخصص تغذیه٫ می خواهیم به این سوال جواب دهیم: چه چیزی از لحاظ جسمی مناسب است؟

تناسب اندام

طبق گزارش وزارت بهداشت٫ آمادگی جسمانی به عنوان : مجموعه ای از ویژگی هایی که مردم در پی انجام فعالیت بدنی به آن دست یافته اند٫ تعریف شده است.

این توصیف فراتر از آن است که قادر به اجرای سریع  آن باشیم.


⇐ دکتر نیره اسماعیل کابلی، مدرس دانشگاه، عضو انجمن تغذیه ایران، عضو انجمن غذا و تغذیه، حامی سلامت، به عنوان بهترین متخصص تغذیه در تهران، با دانش و تخصص خود آماده خدمت رسانی و ارائه انواع رژیم های درمانی و غذایی، رژیم لاغری، رژیم چاقی،به صورت حضوری و دریافت رژیم آنلاین، رژیم لاغری آنلاین، برای شما عزیزان می باشد.


حقایق مهم در رابطه با تناسب اندام

  • حفظ آمادگی جسمانی می تواند به جلوگیری از برخی بیماری ها کمک کند.
  • با ورزش٫ ترکیب بدن می تواند بدون تغییر وزن٫ تغییر کند.
  • قدرت عضله توسط هیپوتروفی فیبر و تغییرات عصبی٫ افزایش می یابد.
  • افزایش انعطاف پذیری در پی آمادگی جسمانی٫‌می تواند بسیاری از بیماری های مربوط به عضلات را کاهش دهد.

تناسب اندام چیست

تناسب اندام شامل پنج جز اصلی است.  داشتن تناسب اندام و فیزیک مناسب بستگی به این دارد که فرد چه مقدار از این پنج اصل مهم را اجرا و عملی کرده باشد.

تناسب اندام شامل پنج اصل مهم زیر است:

  • آمادگی جسمانی
  • قدرت عضلانی
  • استقامت عضلانی
  • ترکیب بدنی
  • انعطاف پذیری

پس زمانی می توانیم بگوییم که فردی به تناسب اندام رسیده است که هر پنج بخش فوق را انجام داده باشد.

مزایای تناسب اندام

عملکرد قلبی و عروقی

استقامت قلب و عروق نشان می دهد که چگونه بدن ما می تواند به هنگام ورزش٫ نیاز خود را از طریق سیستم گردش خون و سیستم تنفسی بدن تامین کند. فعالیت هایی که به بهبود استقامت قلب و عروق می کنند٫ حرکاتی هستند که باعث افزایش ضربان قلب برای یک دوره به طور پایدار شوند.

این فعالیت ها عبارتند از:

  • شنا کردن
  • پیاده روی سریع
  • پیاده روی
  • دوچرخه سوری

افرادی که به طور مرتب در این رشته ها فعالیت می کنند٫ به احتمال زیاد از لحاظ استقامت قلب و فشار خون نسبت به سایر افراد وضعیت مناسب تری خواهند داشت. این نکته مهم است که این فعالیت ها را به آرامی و به تدریج افزایش دهید.

ورزش می تواند سبب افزایش استقامت قلب و عروق شود. زمانی که عضله قلب تقویت می شود می تواند فشار خون بیشتری را در طی ضربانات قلب جابه جا کند. در عین حال٫ عروق کوچک اضافی در بافت عضله رشد می کنند٫ به طوری که در صورت نیاز می توان خون را به عضلات کارآمد تحویل دهند.

تناسب اندام

عملکرد و سلامت قلب چگونه با ورزش تغییر می کند!

با ورزش مداوم کارآیی و سلامت قلب بهبود پیدا می کند. تحقیقات انجام شده اخیر نشان می دهد که انواع مختلفی از فعالیت های ورزشی، عملکرد . سلامت قلب را به روش های متفاوت تری تقویت و تغییر می دهد.

همه ورزش ها سایز کلی قلب را تغییر می دهد اما بین ورزشکاران استقامتی و ورزشکاران قدرتی مانند بازیکنان فوتبال، تفاوت های قابل توجهی وجود دارد. قلب ورزشکاران استقامتی، نشان می دهد که بطن چپ و راست گشترش یافته، در حالی که ورزشکاران قدرت ضخیم شدن دیواره قلب خود، به ویژه بطن چپ را نشان می دهند.

سلامت ریه چگونه با ورزش تغییر می کند!

با اینکه قلب در کنار ورزش مداوم در طول زمان، تقویت می شود اما سیستم تنفسی به همان میزان تنظیم نمی شود. عملکرد ریه به طور قابل توجهی تغییر نمی کند اما اکسیژن توسط ریه ها گرفته شده و به طور موثرتری مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی، تمرینات ورزشی و تناسب اندام، بدن را تشویق می کند تا در جذب، توزیع و استفاده از اکسیژن کارآمدتر شود. این عمل در طول زمان سبب افزایش استقامت و افزایش سلامت کلی بدن می شود.

رژیم آنلاین دکتر کابلی

جهت دریافت رژیم آنلاین کلیک کنید

 

برخی از خدمات دکتر نیره اسماعیل کابلی دکتر تغذیه خوب در غرب تهران :

رژیم لاغری

رژیم چاقی

دریافت رژیم لاغری

دریافت رژیم چاقی

رژیم لاغری آنلاین

دریافت رژیم آنلاین

دستگاه لاغری موضعی

لاغری بعد از زایمان

تغذیه سالم

تناسب اندام

 

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.