«اطلاعیه مهم»

اضطراب و استرس اصطلاحاتی کلی هستند که وضعیت ذهن و بدن ما را توصیف می کنند. استرس اغلب به عنوان درخواست ذهن یا بدن تعریف می شود و در بعضی موارد ، هورمون های بدن برای استرس واکنش خوبی نشان می دهد.  به عنوان مثال ، هنگام فرار از یک شکارچی ، هورمون های استرس در بدن انرژی را برای فرد فراهم می کنند ، اما استرس بیش از حد به خصوص در ذهن در برای طولانی مدت می تواند بسیار خطرناک باشد ، اغلب استرس با اضطراب همراه است. مقابله با اضطراب و استرس دشوار است. مصرف دارو برای کمک به مقابله با آنها ، افراد را در معرض عوارض جانبی قرار می دهد. به همین دلیل ، تعداد بیشتری از افراد به دنبال راه حلی ایمن تر و طبیعی تر هستند. صرف نظر از علت استرس و اضطراب ، دمنوش هایی وجود دارد که می تواند به آرامش شما کمک کند.

دمنوش های گیاهی برای استرس و اضطراب

در اینجا لیستی از دمنوش های طبیعی که می تواند برای استرس و اضطراب استفاده شود وجود دارد:

دمنوش نعناع:

اولین توقف ما در لیست داروهای طبیعی ، چای نعناع است. افراد هنگام استرس یا اضطراب تمایل  به احساس عصبانیت و بیقراری دارند. منتول موجود در نعناع یک شل کننده عضلانی طبیعی است. این یک دمنوش ایده آل برای بیمارانی است که در هنگام حمله اضطراب تمایل به فشار در عضلات خود دارند. نوشیدن دمنوش نعناع به طور کلی به آرامش بدن کمک می کند. دمنوش نعناع با داشتن یک عطر واقعا خوب ، به تسکین حالت تهوع نیز کمک می کند. به دلیل خاصیت آرامش بخش و نداشتن کافئین ، نوشیدن آن در زمان خواب مناسب است.

هشدار: اگرچه به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند ، زنان باردار باید از نوشیدن دمنوش نعناع خودداری کنند زیرا این امر می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد.

روش تهیه: از برگ نعناع خشک و تازه می توان برای تهیه دمنوش استفاده کرد. ۱ قاشق غذاخوری برگ های نعناع خشک به مدت ۴-۳  دقیقه در آب جوش  دم می شود. اگر از برگ های تازه استفاده می شود ابتدا شسته می شوند ، سپس  خرد می شوند ، در آب داغ جوشانده می شود. قبل از نوشیدن از صافی رد می شود.

چای بابونه:

بعضی اوقات استرس و اضطراب زیاد باعث بی خوابی می شود. چای بابونه نه تنها استرس و اضطراب را کاهش می دهد بلکه به بی خوابی نیز کمک می کند. چای بابونه برای سنین بالا برای غلبه بر ناراحتی معده و استرس و اضطراب استفاده می شود.  به آرامش سیستم عصبی و عضلات کمک می کند ، یک آرام بخش است.

روش تهیه: ۳-۴  قاشق غذاخوری گل بابونه خشک را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید ، ۵ دقیقه استراحت دهید. در صورت استفاده از بابونه تازه ، گل های بابونه به مدت ۳ دقیقه در یک لیوان آب داغ  جوشانده می شوند. قبل از استفاده از صافی رد می شود.

مریم گلی:

مریم گلی ، یکی از گیاهان آرامش بخش ، اعصاب را آرام می کند و خوابیدن را راحت تر می کند. مریم گلی ، که همچنین مشکلات هضم و گاز را برطرف می کند ، خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.

روش تهیه: یا در یک قوری مانند چای سیاه دم کرده یا به مدت ۵ دقیقه درون آب داغ ریخته و منتظر بمانید.  با افزودن لیمو و مقداری عسل می توان آن را دلپذیرتر کرد. نباید بیش از ۲ لیوان در روز نوشیده شود. کسانی که فشار خون بالایی دارند و زنان باردار نباید مصرف کنند.

چای برگ لیمو:

برگ لیمو گیاهی آرام بخش است که به خانواده نعناع تعلق دارد. عطر و طعم نعناع طبیعی با طعم ملایم لیمو است.  هورمون استرس به نام کورتیزول را کاهش می دهد و بدون ایجاد خواب آلودگی بدن را آرام می کند. همچنین روحیه را بالا می برد.

روش تهیه: برای هر لیوان آب جوش ، ، ۱ قاشق غذاخوری برگ لیمو خشک یا برگ لیمو تازه اضافه کنید. قبل از نوشیدن از صافی رد کنید.

دمنوش های گیاهی برای استرس و اضطراب

چای سبز بدون کافئین:

چای سبز معروف به اثرات ضد التهابی ، راهی عالی برای از بین بردن نوسانات هورمونی بدن است و باعث تنظیم راحت تر روحیه و آرامش ذهن می شود. برای خلاص شدن از بی خوابی و اضطراب برای کسانی که می خواهند چای بدون کافئین بنوشند گزینه خوبی است. پلی فنول موجود در چای سبز به مبارزه با اضطراب و استرس کمک می کند. چای سبز برای کسانی که عطر و طعم گیاهی برخی چای ها را دوست ندارند ، ایده آل است.

روش تهیه: نصف قاشق غذاخوری برگ های چای سبز خشک را به ۱ فنجان آب اضافه کنید و بجوشانید تا برگ ها ته نشین شوند ، صاف کنید و بنوشید. می توان کمی عسل به چای سبز اضافه کرد و هر روز یک لیوان برای  تسکین نگرانی ها نوشید.

چای لیندن:

یک چای آرامش بخش دیگر لیندن است.  هم دستگاه گوارش و هم اعصاب را آرام می کند. چای لیندن که می تواند باعث رفع اسپاسم عضلات ، خستگی و استرس شود در جلوگیری از تپش قلب نیز موثر است.

روش تهیه: معمولاً چای های گیاهی جوشانده نمی شوند. گل های خشک لیندن به همراه برگ به اندازه یک قاشق چایخوری در یک لیوان آب جوش ریخته شود و باید ۱۰ دقیقه منتظر ماند. نوشیدن روزانه ۳ لیوان مناسب است.

چای رز:

چای گل رز علاوه بر فواید بیشمار آن ، در رفع استرس و اضطراب نیز کمک می کند. چای رز  چای معروفی است که باید قبل از خواب مصرف شود ، ذهن را آرام می کند و از نظر جسمی بدن را شل می کند ، خواب راحت را فراهم می کند.

روش تهیه: چای گل رز را می توان با گلبرگ های خشک یا تازه تهیه کرد. با دم کردن برگ های گل رز خشک یا تازه در آب جوش آماده می شود. اگر از گلبرگ های گل رز تازه استفاده شود ، قبل از افزودن به آب جوش ، کاملاً شسته می شود. برگ ها در دمای کم نگه داشته می شوند تا رنگ آنها تیره شود و  به مدت ۵-۱۰ دقیقه نگه داشته می شود و قبل از نوشیدن فیلتر می شود.

Source: www.bilgiustam.com

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.