دیابت در بارداری

در این مطلب سعی داریم تحت نظر متخصص تغذیه، در رابطه با مادرانی که در دوران بارداری دچار دیابت شده و علائم، خطرات و روش درمانی آن توضیحاتی دهیم.

دیابت چیست!

دیابت جزو یکی از بیماری های جدی به شمار می رود که در آن بدن به علت ترشح ناکافی انسولین، نمی تواند میزان قند خون را کنترل کند. دیابت یکی از شایع ترین عارضه های پزشکی در دوران بارداری محسوب می شود. مهم نیست که شما مبتلا به چه نوع دیابتی هستید، جای نگرانی نیست. روش های درمانی مختلفی برای کنترل و درمان این بیماری وجود دارد. یکی از مهم ترین اقدامات در دوران بارداری، مراجعه به متخصص تغذیه و داشتن یک برنامه غذایی سالم نسبت به شرایط خود، است.

⇐ دکتر نیره اسماعیل کابلی، مدرس دانشگاه، عضو انجمن تغذیه ایران، عضو انجمن غذا و تغذیه، حامی سلامت، به عنوان بهترین متخصص تغذیه در تهران، با دانش و تخصص خود آماده خدمت رسانی و ارائه انواع رژیم های درمانی و غذایی، رژیم لاغری، رژیم چاقی،به صورت حضوری و دریافت رژیم آنلاین، رژیم لاغری آنلاین، برای شما عزیزان می باشد.

علل و نشانه های دیابت چیست!

دیابت بر دو نوع است:

دیابت نوع ۱: که یک بیماری خود ایمنی است و نیاز به مصرف روزانه انسولین دارد. برخی از علائم دیابت نوع ۱ افزایش تشنگی و ادرار، گرسنگی مدام، کاهش وزن، تاری دید و خستگی شدید می باشد. این نوع از دیابت اغلب در دوان کودکی و جوانی تشخیص داده می شود.

دیابت نوع ۲: که شایع ترین نوع دیابت است. که چیزی حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد افراد مبتلا به دیابت را شامل می شود. برخی از علائم دیابت نوع ۲ عبارتند از عفونت مثانه یا کلیه ( که به سختی درمان می شود)، افزایش تشنگی و ادرار، گرسنگی و خستگی مدام. این نوع از دیابت اغلب به دلیل افزایش سن، چاقی، سابقه خانوادگی، سابقه داشتن دیابت در بارداری و عدم فعالیت فیزیکی بروز می دهد.

دیابت در بارداری

چگونه قبل از بارداری، دیابت درمان می شود!

آیا در حال حاضر شما تمایل به باردار شدن دارید؟ درمان دیابت قبل و در حین بارداری یکی از کلید های سلامتی شما و کودک شما محسوب می شود.

در تمام طول دوران بارداری لازم است تا به طور مداوم با متخصص تغذیه خود در تماس باشید. متخصص تغذیه به شما در مدیریت سطح گلوکز خون و سلامت شما و کودکتان، کمک شایانی خواهد کرد.

متخصص تغذیه یک برنامه غذایی سالم را برای شما در نظر می گیرد و به شما در رابطه با فعالیت فیزیک در دوران بارداری مشاوره لازم را می دهد.

هیپوگلیسمی چیست و چگونه می تواند بر روی بارداری تاثیر بگذارد؟

یکی از شایع ترین حالات دیابت در بارداری، هیپوگلیسمی است. هیپوگلیسمی ( افت قند خون )، زمانی اتفاق می افتد که سطح گلوکز در بدن کاهش یابد. هنگامی که سطح قند خون پایین باشد، بدن شما نمی تواند انرژی مورد نیاز خود را دریافت کند.

دیابت در بارداری

اگر شما مبتلا به هیپوگلیسیمی باشید ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

• تاری دید
  • احساس خستگی بی دلیل
  • تغییرات ناگهانی خلق و خو

برخی از دلایل ابتلا به هیپوگلیسیمی

• نخوردن و یا به تاخیر انداختن وعده های غذایی
  • خوردن بیش از حد کم غذا
  • خسته کردن بیش از حد خود از لحاظ جسمی

به طور معمول، هیپوگلیسیمی با خوردن و یا نوشیدن مواد حاوی قند مانند آب پرتقال درمان می شود. هیپوگلیسیمی زمانی رخ می دهد که بدن شما انسولین کافی نداشته باشد و یا نتواند به درستی از انسولین استفاده کند.

از دیگر علائمی که ممکن است هنگام ابتلا به هیپوگلیسیمی تجربه کنید:

• همیشه تشنه باشید
  • از دست دادن ناگهانی وزن بدن
  • استحمام بیش از حد

از دیگر دلایل ابتلا به هیپوگلیسیمی

• تعادل نامناسب در مصرف مواد غذایی شما
  • بروز مشکلاتی سلامتی به میزان انسولینی که مصرف می کنید
  • استرس
  • بیماری
  • عدم تحرک فیزیکی

به طور معمول، با تنظیم مقدار دوز انسولین، هیپرگلیسمی درمان می شود.

دیابت چه خطراتی بر روی جنین شما دارد؟

زمانی که مادر به دیابت بارداری مبتلا است، چند خطر بالقوه منفی برای کودک وجود دارد.

ماکروسومیا شرایطی است که در آن کودک به دلیل انسولین بیش از حد جفت، خیلی بزرگ می شود. کودک بزرگ می تواند یک زایمان طبیعی دشوار را به همراه داشته باشد و همچنین ریسک آسیب به نوزاد درطول فرآیند تولد را افزایش دهد.

هیپوگلیسیمی یا قند خون پایین می تواند کمی بعد از زابمان به علت سطح بالای انسولین، رشد کند. کنترل قند خون می تواند به کاهش خطر ابتلا به هیپوگلیسمی برای نوزاد کمک کند.

رژیم آنلاین دکتر کابلی

جهت دریافت رژیم آنلاین کلیک کنید

برخی از خدمات دکتر نیره اسماعیل کابلی دکتر تغذیه خوب در غرب تهران :

رژیم لاغری

رژیم چاقی