«اطلاعیه مهم»

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که روزه داری چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟ بدون شک هر یک از ما راه کارهای زیادی را برای کاهش وزن امتحان کرده ایم.

آیا شما هم هر چند وقت یکبار دلتان می خواهد چند کیلویی به یکباره از وزنتان کم شود؟

توجه کنید که شما با انجام این کار به سادگی با رژیم غذایی ناسالم و عادت ورزشی نادرست، آسیب زیادی را به بدن خود وارد کرده اید.

بنابراین اگر به دنبال تکنیکی موثر برای کاهش وزن سریع خود هستید، پیشنهاد ویژه ما روزه داری متناوب است.

قبل از هر صحبتی بهتر است شما را با مفهوم روزه داری متناوب یا رژیم روزه داری آشنا کنیم.

روزه داری متناوب شامل دو دوره است که سوخت و ساز بدن شما را در کوتاه ترین زمان ممکن افزایش می دهد. البته شما با برنامه ریزی دقیق در وعده های غذایی و مصرف مواد مغذی، کاهش وزن قابل ملاحظه ای را تجربه خواهید کرد.

همانطور که می دانید مبنای رژیم روزه داری سلامت بدن و مزایای عرفانی در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن فرد به مدت چند ساعت از خوردن و آشامیدن پرهیز می شود.

روزه داری چگونه به کاهش وزن کمک می¬کند؟

پایان رژیم گرفتن با شروع روزه داری!

بله درست متوجه شدید! این یک تیتر تبلیغاتی نیست! شما با شروع هر یک از روش های روزه داری متناوب، با رژیم های ناکارآمد برای همیشه خداحافظی کرده اید.

البته توجه کنید که انواع رژیم روزه داری در کاهش وزن موثر شناخته شده اند و انتخاب “نوع روش”  بستگی به سبک زندگی شخص دارد. بنابراین با در نظر گرفتن شرایط شخصی خودتان اقدام به انتخاب نوع رژیم روزه داری کنید.

تکنیک ۸/۱۶

در این نوع از رژیم شما ۱۶ ساعت روزه هستید . به عبارت دیگر در بهترین حالت، شما آخرین وعده غذایی خود را تا ساعت ۸ به پایان می رسانید و وعده صبحانه را کنار می گذارید. بنابراین پس از ۱۶ ساعت، روزه داری شما کامل می­شود.

اگر در صبح احساس ضعف شدید دارید، ممکن است این روش در ابتدا برای شما سخت به نظر برسد. البته لازم است بگوییم به طور معمول برای بانوان ۱۴ الی ۱۵ ساعت و برای آقایان ۱۶ ساعت روزه داری در نظر گرفته می شود.

جالب است بدانید که در طول زمان رژیم، در صورت احساس ضعف شدید خوردن آب ، قهوه و نوشیدنی های کم کالری مجاز است.

باید توجه کنید که در زمان خوردن باید از مواد مغذی و پر کالری در حد کافی استفاده شود. در غیر این صورت روزه داری برای شما موثر نخواهد بود.

روزه داری چگونه به کاهش وزن کمک می¬کند؟

تکنیک ۲/۵

طبق آنچه در منابع معتبر ذکر شده است، مایکل موسلی روزنامه نگار انگلیسی، به عنوان بنیان گذار این نوع از رژیم روزه داری شناخته شده است. همانطور که از نام این تکنیک مشخص است ۲ روز در هفته به طور معمول غذا می خورید و ۵ روز رژیم هستید.

توجه شما را به این نکته جلب می کنیم که مصرف ۲۵۰ کالری برای بانوان و ۳۰۰ کالری برای آقایان ضروری است. به بیان ساده تر در برنامه رژیم غذایی، ۲ روز در هفته مصرف ۵۰۰ یا ۶۰۰ کالری و در باقی ایام هفته روزه داری برنامه ریزی می شود.

تکنیک استراحت -استپ -استراحت!  

تعجب نکنید! این روش به عنوان یکی از محبوب ترین تکنیک های روزه داری متناوب نامگذاری شده است. به این معنی که فقط با ۲۴ ساعت روزه داری و سپس ۲۴ ساعت خوردن به کاهش وزن قابل ملاحظه ای  می رسید.

به بیان ساده شما از صبحانه تا صبحانه، ناهار تا نهار و شام تا شام کاهش وزن چشمگیری را مشاهده می کنید.

البته دانستن این نکته بسیار حائز اهمیت است که باید در زمان استراحت به میزان معمولی غذا بخورید و از پرخوری پرهیز کنید. توجه کنید که اگر ۲۴ ساعت روزه داری برایتان بسیار دشوار است با ۱۴ – ۱۶ ساعت  شروع کنید.

روزه داری چگونه به کاهش وزن کمک می¬کند؟

روزه یک روز در میان

بله همان طور که از عنوان این نوع رژیم مشخص است، روزه داری به صورت یک روز در میان انجام می شود.

لازم به ذکر است بگوییم که اگر مبتدی هستید، دیگر تکنیک های روزه داری را بکار گیرید. به دلیل این که روزه داری به روش یک روز در میان ممکن است برای اشخاص مبتدی کمی افراطی به نظر برسد.

توجه کنید که در روزه داری متناوب از نوع یک روز در میان، میزان مصرف کالری در روز استراحت، ۵۰۰ کالری در نظر گرفته می شود.

رژیم تهاجمی

پیشنهاد می کنیم اگر علاقه مند به کاهش وزن آنی هستید، این تکنیک را حتما امتحان کنید. یکی از رژیم های روزه داری متناوب رژیم تهاجمی است.

لازم است بگوییم که شما در طول روز، روزه هستید و فقط ۴ ساعت زمان در شب برای مصرف کالری زمان دارید.

توجه شما را به این نکته جلب می کنیم که شما به خاطر اینکه زمان طولانی را روزه هستید، بنابراین در زمان استراحت مصرف مواد غذایی کامل مانند میوه، سبزیجات، مواد مغذی و فرآوری نشده در برنامه غذایی شما گنجانده می شود.

روزه داری چگونه به کاهش وزن کمک می¬کند؟

حذف وعده های غذایی

نکته جالبی که شاید برای همه ما تا کنون اتفاق افتاده است، این است که گاهی احساس گرسنگی نمی کنید یا وقت کافی برای درست کردن یکی از وعده های غذایی را ندارید.

بنابراین گاهی از داشتن یک وعده غذایی صرف نظر می کنیم. شاید بپرسید مگر امکان دارد که یک وعده غذایی را نادیده بگیریم؟ پاسخ علمی ما این است که بله، اگر یک روز گرسنه نیستید با حذف وعده صبحانه اشکالی را به بدن خود وارد نمی کنید بلکه این امکان را دارید که آن را با وعده غذایی در ناهار و شام سالم جبران کنید.

البته لازم است بگوییم که بدن انسان به گونه ای تنظیم شده است که آمادگی برای یک قحطی کامل را نیز دارد! دیگر چه برسد به این که یک یا دو وعده غذایی را از دست بدهد. بنابراین جای نگرانی نیست!

تعجب نکنید! شما با این تکنیک که یکی از رژیم های روزه داری متناوب به حساب می آید، تا حد زیادی به کاهش وزنتان کمک کرده اید.

بنابر این اگر در خصوص این که کدام تکنیک در کاهش وزنتان موثرتر است کنجکاو هستید، ادامه مطلب قطعاً برای شما مفید خواهد بود.

روزه داری چگونه به کاهش وزن کمک می¬کند؟

کدام یک از تکنیک های روزه داری را انتخاب کنم؟

حال که با انواع روش های روزه داری آشنا شدید، نوبت آن است که بدانیم کدام یک موثرتر از سایر تکنیک های روزه داری متناوب در بین اشخاص کاربرد داشته است.

به خاطر بسپارید که با انتخاب هر یک از تکنیک های روزه داری، فواید قابل توجهی از جمله کاهش وزن را در سلامتیان ایجاد خواهید کرد. البته در برخی بهبودی و برگشت بیماری نیز مشاهده شده است.

همانطور که در ابتدای مطلب شرح دادیم انتخاب “نوع روش” بستگی به خود فرد دارد. به عبارت دیگر شخص با هر شرایطی امکان انتخاب رژیم روزه داری، برای کاهش وزن را دارد.

علاوه برآنچه که در این مقاله بیان شد شما با انتخاب تکنیک های رژیم روزه داری تا حد زیادی در هزینه و وقتتان صرفه جویی خواهید کرد.

هدف ما در این مقاله فراهم آوردن اطلاعاتی جامع از کاهش وزن با تکنیک روزه داری متناوب بود.

حال که با هم انواع رژیم روزه داری و جوانب آن ها را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم تصمیم آگاهانه‌تری با انتخاب بهترین روش، نسبت به کاهش وزن خود اقدام کنید.

Source: www.healthline.com, www.healthline.com, www.nytimes.com

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.