«اطلاعیه مهم»

رژیم دیابت یک برنامه غذایی سالم است که به شما در کنترل قند خون کمک می کند. در اینجا ، درباره برنامه ریزی وعده های غذایی تا شمارش کربوهیدرات ها توضیح می دهیم.
رژیم دیابت به معنای خوردن سالم ترین غذاها به مقدار متوسط ​​و چسبیدن به وعده های غذایی معمولی است.
رژیم غذایی دیابت یک برنامه غذایی سالم است که به طور طبیعی سرشار از مواد مغذی و کم چربی و کم کالری است. عناصر اصلی میوه ، سبزیجات و غلات کامل هستند. در حقیقت ، رژیم غذایی دیابت بهترین برنامه غذایی برای اکثر افراد است.

 

رژیم دیابت

چرا شما نیاز به تدوین برنامه غذایی سالم دارید؟

اگر مبتلا به دیابت یا پیش دیابت هستید ، احتمالاً پزشک توصیه می کند که یک متخصص تغذیه را ببینید تا به شما در تهیه یک برنامه غذایی سالم کمک کند. این طرح به شما کمک می کند قند خون (گلوکز) خود را کنترل کنید ، وزن خود را مدیریت کرده و فاکتورهای خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و چربی خون را کنترل کنید.
هنگام خوردن کالری و چربی اضافی ، بدن شما باعث افزایش نامطلوب قند خون می شود. اگر گلوکز خون تحت کنترل قرار نگیرد ، می تواند منجر به مشکلات جدی مانند سطح بالای گلوکز خون (قند خون) شود که در صورت پایدار بودن ، ممکن است منجر به عوارض طولانی مدت مانند آسیب عصبی ، کلیوی و قلبی شود.
شما می توانید با انجام انتخابهای غذایی سالم و ردیابی عادات غذایی ، سطح قند خون خود را در حد مطمئن نگه دارید.
برای اکثر مبتلایان به دیابت نوع ۲ ، کاهش وزن  می تواند کنترل قند خون را آسان تر کند و انواع دیگری از مزایای سلامتی را ارائه می دهد. در صورت نیاز به کاهش وزن ، رژیم غذایی دیابت روشی مناسب و مفید برای رسیدن به هدف خود را با اطمینان فراهم می کند.

رژیم دیابت شامل چه مواردی است؟

رژیم دیابت مبتنی بر خوردن سه وعده غذایی در روز به طور منظم است. این به شما کمک می کند انسولینی که بدن شما از طریق دارویی تولید می کند بهتر استفاده کنید.
یک متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند رژیم غذایی را بر اساس اهداف سلامتی ، سلیقه و سبک زندگی خود تنظیم کنید. او همچنین می تواند در مورد چگونگی بهبود عادتهای غذایی با شما صحبت کند ، مانند انتخاب اندازه های متناسب با نیازها برای اندازه و سطح فعالیت شما.

غذاهای توصیه شده

کالری های خود را با این غذاهای مغذی حساب کنید. کربوهیدرات های سالم ، غذاهای غنی از فیبر ، ماهی و چربی های “خوب” را انتخاب کنید.

کربوهیدراتهای سالم

در هنگام هضم ، قندها (کربوهیدراتهای ساده) و نشاسته ها (کربوهیدراتهای پیچیده) به گلوکز خون تجزیه می شوند. تمرکز خود را بر کربوهیدراتهای سالم ، مانند:
میوه ها
سبزیجات
غلات کامل
حبوبات مانند لوبیا و نخود فرنگی
محصولات لبنی کم چرب مانند شیر و پنیر
از کربوهیدرات های کمتر سالم مانند غذاها یا نوشیدنی هایی با چربی های اضافه شده ، قند و سدیم خودداری کنید.

غذاهای سرشار از فیبر

فیبر غذایی شامل تمام قسمت های غذاهای گیاهی است که بدن شما قادر به هضم یا جذب آنها نیست. فیبر نحوه هضم بدن شما را کنترل می کند و به کنترل سطح قند خون کمک می کند. غذاهای پر فیبر شامل:

سبزیجات

میوه ها
آجیل
حبوبات مانند لوبیا و نخود فرنگی
غلات کامل

ماهی سالم

حداقل دو بار در هفته ماهی سالم بخورید. ماهی هایی مانند ماهی سالمون ، ماهی خال مخالی ، ماهی تن و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که ممکن است از بیماری های قلبی جلوگیری کند.
از ماهی و ماهی سرخ شده با مقادیر زیاد جیوه مانند شاه ماهی شاه ماهی جلوگیری کنید.

رژیم دیابت

چربی های خوب

غذاهای حاوی چربیهای اشباع نشده و غیر اشباع شده می توانند به کاهش سطح کلسترول شما کمک کنند. این شامل:
آووکادوها
آجیل
روغن های کانولا ، زیتون و بادام زمینی
اما بیش از حد از مصرف آن خودداری کنید ، زیرا تمام چربی ها کالری بالایی دارند.
مواد غذایی برای جلوگیری از دیابت

با تسریع در پیشرفت شریان های گرفته و سخت شده ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را افزایش می یابد. غذاهای حاوی موارد زیر می توانند بر خلاف هدف شما از رژیم غذایی سالم قلب عمل کنند.

چربی های اشباع شده

از محصولات لبنی پر چرب و پروتئین های حیوانی مانند کره ، گوشت گاو ، هات داگ ، سوسیس و بیکن خودداری کنید. همچنین روغن هسته نارگیل و نخل را محدود کنید.

چربی های ترانس

از چربی های ترانس موجود در میان وعده های فرآوری شده ، کالاهای پخته شده ، کوتاه کردن و مارگارین های چسبنده خودداری کنید

کلسترول

منابع کلسترول شامل لبنیات پرچرب و پروتئین های حیوانات ، زرده تخم مرغ ، جگر و سایر اعضای بدن است. بیش از ۲۰۰ میلی گرم (میلی گرم) کلسترول در روز را هدف قرار دهید.

سدیم

روزانه کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم مصرف کنید.

ایجاد یک برنامه

شما ممکن است از چند روش مختلف برای ایجاد یک رژیم دیابت استفاده کنید تا به شما در حفظ سطح قند خون در حد طبیعی کمک کند. با کمک یک متخصص تغذیه ، ممکن است متوجه شوید که یکی یا ترکیبی از روش های زیر برای شما کار می کند:

برنامه

انجمن دیابت آمریکا روش ساده ای از برنامه ریزی غذا را ارائه می دهد. در اصل ، بیشتر بر خوردن سبزیجات تمرکز دارد. هنگام تهیه برنامه خود این مراحل را دنبال کنید:
نیمی از بشقاب خود را با سبزیجات غیر منجمد مانند اسفناج ، هویج و گوجه فرنگی پر کنید.
یک چهارم از بشقاب خود را با یک پروتئین مانند ماهی ، گوشت خوک بدون چربی یا مرغ پر کنید.
ربع آخر را با یک ماده سبوس دار مانند برنج قهوه ای یا سبزی نشاسته ای مانند نخود سبز پر کنید.
چربی های “خوب” مانند آجیل یا آووکادو را در مقادیر کمی مصرف کنید.
یک وعده میوه یا لبنیات و یک نوشیدنی آب یا چای بدون قهوه یا قهوه اضافه کنید.

شمارش کربوهیدرات

از آنجا که کربوهیدرات ها به گلوکز تجزیه می شوند ، بیشترین تأثیر را در سطح قند خون شما دارند. برای کمک به کنترل قند خون ، لازم است یاد بگیرید که میزان کربوهیدرات موردنظر را محاسبه کنید تا بتوانید دوز انسولین را مطابق آن تنظیم کنید. مهم است که میزان کربوهیدرات ها در هر وعده غذایی یا میان وعده را رعایت کنید.
یک متخصص تغذیه می تواند به شما بیاموزد که چگونه بخش های غذایی را اندازه گیری کرده و خواننده فرهیخته ای از برچسب های مواد غذایی شوید. او همچنین می تواند به شما بیاموزد که چگونه به اندازه و محتوای کربوهیدرات ها توجه ویژه ای داشته باشید.
اگر شما انسولین مصرف می کنید ، یک متخصص تغذیه می تواند به شما بیاموزد که چگونه مقدار کربوهیدرات را در هر وعده غذایی یا میان وعده میل کنید و مقدار انسولین را مطابق با آن تنظیم کنید.

غذاهای خود را انتخاب کنید

یک متخصص تغذیه ممکن است به شما کمک کند غذاهای خاصی را انتخاب کنید تا به شما در برنامه ریزی وعده های غذایی و میان وعده کمک کند. شما می توانید تعدادی از غذاها را از لیست هایی از جمله دسته هایی مانند کربوهیدرات ها ، پروتئین ها و چربی ها انتخاب کنید.
یک خدمت در یک گروه “انتخاب” نامیده می شود. یک انتخاب غذایی تقریباً همان مقدار کربوهیدرات ، پروتئین ، چربی و کالری دارد – و همین تأثیر را بر قند خون شما دارد – به عنوان یک وعده غذایی هر غذای دیگر در همان دسته. به عنوان مثال ، لیست نشاسته ، میوه و شیر شامل گزینه هایی است که ۱۲ تا ۱۵ گرم کربوهیدرات است.

فهرست گلیسمی

برخی از افرادی که مبتلا به دیابت هستند از شاخص گلیسمی برای انتخاب مواد غذایی به خصوص کربوهیدرات استفاده می کنند. این روش بر اساس تأثیر آنها بر میزان قند خون ، غذاهای حاوی کربوهیدرات را مرتب می کند. با متخصص تغذیه خود در مورد اینکه آیا این روش ممکن است برای شما مفید باشد صحبت کنید.

یک منوی نمونه

هنگام برنامه ریزی وعده های غذایی ، اندازه و میزان فعالیت خود را در نظر بگیرید. منوی زیر برای شخصی طراحی شده است که روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ کالری نیاز دارد.

صبحانه

نان گندم سبوس دار (۱ قطعه متوسط) با ۲ قاشق چایخوری ژله ، ۱/۲ فنجان غلات گندم خرد شده با یک فنجان یک درصد شیر کم چرب ، یک تکه میوه ، قهوه

ناهار

ساندویچ گاو کباب شده روی نان گندم با کاهو ، پنیر کم چرب آمریکایی ، گوجه فرنگی و مایونز ، سیب متوسط ​​، آب

شام

سالمون ، ۱/۲ قاشق چایخوری روغن نباتی ، سیب زمینی پخته شده کوچک ، ۱/۲ فنجان هویج ، ۱/۲ فنجان لوبیای سبز ، رول شام سفید متوسط ​​، چای یخ زده نشده ، شیر

خوراک مختصر

۲ ۱/۲ فنجان پاپ کورن با ۱/۲ قاشق چایخوری مارگارین

رژیم دیابت

نتایج رژیم دیابت چیست؟

در آغوش گرفتن از برنامه غذایی سالم شما بهترین راه برای کنترل سطح قند خون و جلوگیری از عوارض دیابت است. و اگر نیاز به کاهش وزن دارید ، می توانید آن را متناسب با اهداف خاص خود تنظیم کنید.
گذشته از مدیریت دیابت ، رژیم دیابت مزایای دیگری نیز دارد. از آنجا که یک رژیم غذایی دیابت مقدار زیادی میوه ، سبزیجات و فیبر را توصیه می کند ، به دنبال آن احتمال خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و انواع خاصی از سرطان را کاهش می دهد و مصرف لبنیات کم چربی می تواند خطر ابتلا به کمبود استخوان در آینده را کاهش دهد.

آیا خطری وجود دارد؟

اگر به دیابت مبتلا هستید ، مهم است که با پزشک و متخصص تغذیه خود در ایجاد برنامه غذایی که برای شما مفید باشد ، شریک شوید. برای مدیریت سطح قند خون از غذاهای سالم ، کنترل قسمت و برنامه ریزی استفاده کنید. اگر از رژیم تجویز شده خود دور شوید ، خطر نوسان قند خون و عوارض جدی تر را به دنبال دارید.

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.