رژیم گیاهخواری: دریافت یک رژیم غذایی کامل برای افراد گیاهخوار

یک رژیم گیاهخواری که به خوبی و تحت نظر متخصص تغذیه و رژیم درمانی، برنامه ریزی شده باشد، یک روش سالم برای برآورده کردن نیازهای غذایی شما است. آنچه را که باید درباره رژیم غذایی گیاهی بدانید، در این مطلب در اختیار شما قرار داده ایم.

 

رژیم گیاهخواری: دریافت یک رژیم غذایی کامل برای افراد گیاهخوار

 

رژیم گیاهخواری همچنان به افزایش محبوبیت خود در بین افراد ادامه می دهد. دلایل پیروی از رژیم غذایی گیاهی متنوع هستند اما شامل فواید سلامتی نظیر کاهش ریسک بیماری های قلبی، دیابت و برخی از سرطان ها می شوند.

با این وجود، برخی از گیاه خواران بیش از حد به غذاهای فراوری شده وابسته هستند که می تواند منجر به افزایش کالری دریافتی، شکر، چربی و سدیم در بدن شود و ممکن است به مقدار کافی میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار و مواد غذایی غنی از کلسیم مصرف نکنند، در نتیجه مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز خود را به خوبی دریافت نخواهند کرد.

با این حال لازم است بدانید با یک برنامه ریزی خوب، رژیم گیاهخواری می تواند تمام نیازهای افراد در تمام سنین از جمله کودکان، نوجوانان و زنان باردار یا شیرده را برآورده کند. نکته مهم این است که از نیازهای غذایی خود آگاه باشید تا یک رژیم غذایی گیاهخواری که با این نیازها مرتبط است را برنامه ریزی کنید.

اگر هیچ اطلاعی از رژیم های گیاهخواری ندارید لازم است برای شروع از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

 

انواع رژیم گیاهخواری

زمانی که افراد به رژیم غذایی گیاهخواری فکر می کنند، به طور معمول به رژیم غذایی فکر می کنند که شامل گوشت، ماکیان یا ماهی نمی شود. اما رژیم های غذایی گیاه خواری در غذاهایی که شامل آن می شوند، متفاوت هستند:

 

Lacto-vegetarian (رژیم گیاهی لاکتو)

این رژیم غذایی گیاهی نه تنها حاوی گوشت، ماهی و مرغ نیست بلکه محصولات آن ها همچون تخم مرغ، محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، ماست و کره نیز در این رژیم غذایی گیاهی مصرف نمی شود.

 

Ovo-vegetarian (رژیم گیاهی اَوو)

در این رژیم غذایی گیاهی فرد از خوردن گوشت، مرغ، غذاهایی دریایی و محصولات لبنی اجتناب کرده اما می تواند تخم مرغ را مصرف کند.

 

Lacto-ovo vegetarian (رژیم گیاهی لاکتو-اَوو)

این رژیم غذایی گیاهی شامل گوشت، مرغ و غذاهای دریایی نمی شود اما فرد محصولات لبنی و تخم مرغ را می تواند مصرف کند.

 

Pescatarian

در رژیم غذایی Pescatarian از مصرف گوشت، ماکیان، محصولات لبنی و تخم مرغ اجتناب می شود، اما فرد می تواند غذاهای دریایی را مصرف کند.

 

Vegan

رژیم های وگان شامل گوشت، ماکیان، ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی و غذاهای حاوی این محصولات نیستند.

بعضی از افراد رژیم گیاهی semivegetarian را دنبال می کنند که یک رژیم غذایی انعطاف پذیر نامیده می شود که عمدتا یک رژیم گیاهی است اما گاهی اوقات فرد در مقادیر کم گوشت، لبنیات، مرغ یا ماهی مصرف می کند.

 

برنامه ریزی برای یک رژیم گیاهخواری سالم

 

رژیم گیاهخواری: دریافت یک رژیم غذایی کامل برای افراد گیاهخوار

 

برای داشتن یک رژیم غذایی گیاه خواری سالم، غذاهای گیاهی متنوع را همچون میوه ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل و دانه های کامل انتخاب کنید. در عین حال مصرف نوشیدنی های قنددار، آب میوه و غلات تصفیه شده را کاهش دهید. اگر نیاز به کمک دارید و مراجعه به کلینیک تغذیه برایتان سخت است، می توانید با دریافت رژیم غذایی آنلاین، به طور غیر حضوری از خانم دکتر کابلی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی کمک بگیرید.

 

الگوی تغذیه گیاهی سالم

 

گروه غذایی                                        توصیه های غذایی برای ۲۰۰۰ کالری / در روز

سبزیجات                                               ۲ ½ فنجان در روز                                          

سبز رنگ                                             ۱ ½ فنجان در هفته

قرمز و نارنجی                                       ۵ ½ فنجان در هفته

حبوبات (لوبیا و نخودفرنگی)                      ۱ ½ فنجان در هفته

نشاسته                                                 ۵ فنجان در هفته

سایر سبزیجات                                        ۴ فنجان در هفته

میوه                                                    ۲ فنجان در روز

غلات                                                  ۶ ½ اونس در روز

غلات کامل                                            > 3 ½ اونس در روز

غلات تصفیه نشده                                    > 3 اونس در روز

لبنیات                                                   ۳ فنجان در روز        

غذاهای پروتئین دار                                 ۳ ½ اونس در روز

تخم مرغ                                               ۳ اونس در هفته

محصولات سویا                                      ۷ اونس در هفته

دانه و آجیل                                            ۸ اونس در هفته

روغن                                                  ۲۷ گرم در روز        

  • علاوه بر شکر، چربی های جامد، نشاسته تصفیه شده نباید بیش از ۲۹۰ کالری در روز دریافت شود               ( ۱۵% از کالری کل )

 

به خاطر داشته باشید که هرچه رژیم غذایی خود را محدودتر کنید این مسئله که آیا تمام مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز خود را دریافت می کنید، چالش برانگیزتر خواهد شد. برای مثال یک رژیم غذایی گیاهی، منابع غذایی طبیعی ویتامین B12 و همچنین محصولات لبنی که منبع خوبی از کلسیم هستند را حذف می کند.

 

  • ( به زودی این مطلب تکمیل خواهد شد، با ما همراه باشید)

 

Source: mayoclinic

 


 

شما همران گرامی می توانید جهت تعیین وقت قبلی، دریافت مشاوره تغذیه و مشاوره دستگاه لاغری موضعی با شماره تماس ما، ۰۲۱۴۴۲۴۶۹۲۰ تماس بگیرید.

آدرس کلینیک تغذیه دکتر کابلی: تهران. ستارخان. فلکه اول صادقیه. خیابان گلناز دهم شمالی. پلاک ۱۱، طبقه ۳، واحد

۷


 

 

رژیم آنلاین دکتر کابلی

جهت دریافت رژیم گیاهخواری آنلاین کلیک کنید

 

 

برخی از خدمات دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه :

دریافت رژیم لاغری آنلاین

لاغری بعد از زایمان

رژیم لاغری

دریافت رژیم لاغری

رژیم لاغری یک ماهه

لاغری موضعی

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.