«اطلاعیه مهم»

آخرین شواهد علمی نشان می دهد که یک رژیم غذایی گیاهی سرشار از سبزیجات ، غلات کامل ، چربی های سالم و پروتئین های سالم خطر افزایش وزن و بیماری های مزمن را کاهش می دهد. متخصصان می گویند این رژیم غذایی در افزایش مصرف مواد مغذی برای کودکان و بزرگسالان مفید است و در عین حال به کاهش مصرف کالری اضافی و خالی نیز کمک می کند. تغذیه گیاهی (مشابه رژیم گیاه خواری) همچنین در برابر بیماری عروقی و قلبی ، عوامل خطرزای سندرم متابولیک ، برخی از سرطان ها ، چاقی ، فشار خون بالا ، دیابت نوع ۲ و مرگ و میر قلبی عروقی محافظت می کند.

 

فواید تغذیه گیاهی چیست؟

 

مصرف بیشتر گیاهان به جای گوشت های فرآوری شده و غذاهای بسته بندی شده ، به ویژه افزایش مصرف سبزیجات و میوه ها ، یکی از ارزشمندترین کارهایی است که می توان در درمان چاقی انجام داد و می تواند اثرات شیوع بیماری همه گیر چاقی را معکوس کند. در حالی که این دلیل خوبی برای تغذیه گیاهی است ، دلایل دیگری نیز برای مصرف بیشتر گیاهان وجود دارد. این موارد شامل کاهش رد پای کربن ، هزینه کم تر در بازار ، حمایت از کشاورزی ارگانیک و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن است.

تغذیه گیاهی چیست؟

تغذیه گیاهی نوعی رژیم غذایی سالم است که مبتنی بر بسیاری از غذاهای گیاهی سنتی و در دسترس است ، از جمله نشاسته های سالم مانند سبزیجات ، میوه ها ، سیب زمینی و ذرت ، حبوبات ، آجیل ، هسته و روغن نارگیل و زیتون. امروزه ، تنها یک نوع تغذیه گیاهی وجود ندارد ، و با توجه به فرهنگ های مختلف انواع مختلفی در سراسر جهان وجود دارد. محبوب ترین انواع تغذیه گیاهی عبارتند از: رژیم مدیترانه ای ، رژیم غذایی ماکروبیوتیک ، رژیم وگان ، رژیم خام و انواع دیگر رژیم های گیاهی.

طبق مطالعه مرکز تحقیقات سرطان آکسفورد ، تغذیه گیاهی مبتنی بر گیاه به طور کلی اجازه می دهد مقادیر نسبتاً زیادی کربوهیدرات ، اسیدهای چرب امگا ۶ ، فیبر ، ویتامین C و E ، منیزیم و آنتی اکسیدان ها مانند کاروتنوئیدها یا اسید فولیک را به دست آورید.

هنوز آماده ترک غذاهای حیوانی نیستید؟ در واقع ، این یک مشکل نیست. ممکن است غذاهای حیوانی با کیفیت نیز وجود داشته باشد ، اما در این مرحله هدف محدود کردن است. به عبارت دیگر ، محصولاتی مانند گوشت ، ماهی ، تخم مرغ و لبنیات در هنگام تغذیه سبزیجات ممنوع نیستند بلکه تنها یک قدم از مصرف مقادیر زیادی مواد غذایی گیاهی فرآوری نشده فاصله دارند. برای کسانی که ترجیح می دهند غذا بخورند ، کمتر از ۱۰ درصد از بشقاب باید دارای منشأ حیوانی باشد.

چه مقدار گیاه باید به عنوان بخشی از تغذیه گیاهی مصرف شود؟

این کاملاً متغیر است زیرا هر برنامه و هر شخص متفاوت است. رژیم غذایی اورنیش  رژیم غذایی ۸۰ تا ۱۰-۱۰ یا رژیم وگان از نظر کربوهیدرات  غنی (سبزیجات ، میوه ها ، حبوبات و غلات)  و از چربی و پروتئین کم است. با رعایت این رژیم ها اطمینان حاصل می شود که ۶۰-۸۰٪ از کالری مورد نیاز روزانه شما از کربوهیدرات ها و ۱۰٪ از چربی ها و پروتئین ها تامین می شود.

وقتی تمدن هایی مانند اوکیناوا که طولانی ترین زندگی در جهان را دارند ، مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند ، مشاهده می شود که غذای آنها از ۸۰٪ کربوهیدرات تشکیل شده است. تا زمانی که کالری موجود در کربوهیدرات ها کامل و فراوری نشده باشد ، یعنی مصرف فراوان محصولاتی مانند جو ، گندم کامل ، گندم سیاه ، کوئینو یا چاودار ،  برای سلامتی مفید است.

مزایای تغذیه گیاهی:

سرشار از غذاهای ضد التهابی:

امروزه التهاب تقریباً به همه بیماری های مزمن ، از جمله بروز سندرم روده ، آرتریت ، سرطان و بیماری های قلبی مرتبط است. غذاهای ضد التهابی با فراهم کردن مواد مغذی که با استرس اکسیداتیو مبارزه می کنند از پیشرفت بیماری ها جلوگیری می کنند.

  • ویتامین های اساسی مانند ویتامین های A ، C و E
  • مواد معدنی میکرو
  • اسیدهای چرب ضروری

مطالعات نشان می دهد رژیم غذایی سرشار از غذاهای ضد التهابی باعث افزایش طول عمر ،  مدیریت سیستم ایمنی بدن و تغییر اثرات التهاب در بدن و زندگی ما می شود. غذاهای گیاهی می توانند سلامتی روده را فراهم کنند ، عملکرد ایمنی بدن را بهبود بخشیده و واکنش های خود ایمنی را که باعث بیماری های مرتبط با سن می شوند کاهش دهند.

 

فواید تغذیه گیاهی چیست؟

غنی از الیاف:

گیاهانی مانند سبزیجات ، مغزها ، دانه ها و حبوبات از جمله غذاهای حاوی الیاف هستند و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند یبوست ، مشکلات گوارشی ، کلسترول بالا ، بیماری های قلبی و دیابت را کاهش می دهند. رژیم غذایی با الیاف فراوان ، میل به خوردن و خوردن بیش از حد را کاهش می دهد ، رگ ها را از پلاک ها دور نگه می دارد و امکان ایجاد باکتری های پروبیوتیکی سالم در دستگاه گوارش را فراهم می آورد.  الیاف محلول ، هضم غذا را کند می کنند و با کشیدن آب و تشکیل ماده ای مانند ژل ، احساس سیری به شما می دهد. الیاف نامحلول با افزودن مواد به مدفوع ، هضم را تسریع می کنند.

بهترین غذاهای گیاهی که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید کدام ها هستند؟ اینها شامل آووکادو ، بذر کتان یا چیا ، میوه های جنگلی ، غلات بدون گلوتن ، نارگیل ، سیب ، کلم ، آلو و کشمش است.

به شما امکان می دهد وزن سالم خود را بدست آورید یا آن را حفظ کنید:

تحقیقات نشان می دهد که تغذیه گیاهی مقرون به صرفه ، کم خطر است و می تواند چاقی بزرگسالان و کودکان را معکوس کند. تغذیه گیاهی باعث کاهش خطر چاقی می شود ، شاخص توده بدنی کاهش می یابد و خطر ابتلا به مشکلات قلبی یا سندرم متابولیک ناشی از چاقی را کاهش می دهد.

یک مداخله تغذیه ای ۱۸ هفته ای با استفاده از رژیم غذایی گیاهی کم چرب منجر به بهبود وزن بدن ، لیپیدهای پلاسما و کنترل قند خون در شرکت کنندگان شد.

Source: www.aysetolga.com

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.