«اطلاعیه مهم»

خنک ماندن در آب و هوای گرم تابستان یک چالش بسیار پیچیده است. خطرات ناشی از گرمای بیش از حد در هوای گرم از جمله  کم آبی، استرس گرما، سرگیجه ، خستگی و حتی  گرمازدگی همراه با انواع بیماری ها است. خنک نگه داشتن بدن کمک خواهد کرد که آرامش روح خود را حفظ کنید، زیرا هوای گرم اغلب احساس استرس، تنش و خستگی را افزایش می دهد. روش های ساده و موثری برای خنک نگه داشتن بدن وجود دارد و بسیاری از این روش ها مقرون به صرفه هستند.

مواد غذایی مفید برای جلوگیری از گرمازدگی در فصل تابستان

  • خوردن و نوشیدن غذا و نوشیدنی های خنک:

بدن را کم آب نگه ندارید: آب برای خنک نگه داشتن بدن در آب و هوای گرم ضروری است. آب بدن شما را خنک نگه می دارد. حتی اگر تشنه نباشید، باید آب بخورید.  حفظ تعادل مقدار آب در بدن برای همه سنین، جنس ها و در تمام فصل ها بسیار مهم است.  نگهداری تعادل آب در تابستان کمی   دشوار است. تعادل آب بدن؛ حقیقت این است که آب از طریق نوشیدنی ها و مواد مغذی وارد بدن می شود و از طریق ادرار، عرق و ریه ها تخلیه می شود. در طول فصل تابستان مقدار دفع آب با عرق افزایش می یابد، بنابراین برای حفظ تعادل مایع باید مقدار زیادی مایعات مصرف شود. به طور معمول، مصرف روزانه یک فرد بالغ در حدود ۲-۱٫۵ لیتر است، اما در شرایط شدید هوای گرم می تواند تا ۳ لیتر باشد. بنابراین، به خصوص در گرمای شدید روزی  ۳ -۲ لیتر آب حتما بخورید.

بهترین روش برای  کنترل سطح آب بدن مشاهده رنگ ادرار است. هر رنگی که از زرد کم رنگ تیره تر است، احتمالا نشانه این است که بدن در آستانه کم آبی قرار دارد و نیاز به نوشیدن آب است.

اجتناب از نوشیدنی های شیرین (حتی بدون قند). آنها قدرت ذخیره آب بدن را کاهش می دهند. اجتناب از نوشیدنی های الکلی،  قهوه و کافئین، که دیورتیک طبیعی هستند. چای، قهوه و نوشیدنی های اسیدی به دلیل میزان کافئین موجود در آنها، برای فصل های گرم مناسب نیستند. مقدار بیش از حد کافئین باعث از دست دادن آب در بدن می شود و می تواند به تعادل مایع بدن آسیب برساند. بیش از ۳-۱ فنجان چای و قهوه در روز مصرف نکنید. قهوه را با شیر و چای را با لیمو بنوشید. نوشیدنی های الکلی نیز مانند نوشیدنی های کافئین دار، دفع مایع از بدن را با ادرار افزایش می دهد. علاوه بر این، مصرف نوشیدنی های الکلی در هوای بسیار گرم موجب تشدید ظهور وضعیت های خطرناک مانند گرمازدگی، بی هوشی و کما می شود. محدودیت مصرف روزانه برای مشروبات الکلی ۱ برای زنان و ۲ برای مردان است.

برای نوشیدن آب منتظر تشنه شدن نباشید: قبل از انجام هر فعالیتی ، آب زیادی بخورید. اگر بیش از حد صبر کنید، ممکن است گرمازدگی، نشانه ای از بیماری های مرتبط با هوای گرم را تجربه کنید.  آب سالم ترین نوشیدنی است که می توانید انتخاب کنید. به خودتان یادآوری کنید که با استفاده از یکی از گزینه های زیر، مجبور به نوشیدن آب هستید:

  • یک بطری آب با درب محکم و یا یک بسته آب را که بتوانید در هر کجا حمل کنید، بخرید.
  • یک بطری آب یخ برای حمل با خود بگذارید. بطری آب را در یک حوله بپوشانید تا از تأثیرات دیگر اقلام در کیف جلوگیری کنید.
  • برنامه نوشیدن آب را در تلفن خود دانلود کنید. تنظیم یادآوری، اهداف روزانه و حتی پیگیری آخرین زمانی که آب نوشیده اید.

مواد غذایی مفید برای جلوگیری از گرمازدگی در فصل تابستان

غذاهایی که سبب خنک شدن بدن می شود انتخاب کنید:

اگر انتخاب درستی داشته باشید، غذا می تواند شما را خنک نگه دارد. سالاد، غذاهای تازه خام، سبزیجات و میوه ها را انتخاب کنید. یکی از مواد غذایی که سبب خنکی می شود خیار است. محتوای آب خیار تقریبا ۱۰۰٪ است و  برای خنک نگه داشتن بدن به گرفتن آب از بدن کمک می کند.   ازغذاهای گوشتی و پروتئینی در روزهای گرم اجتناب کنید، زیرا می تواند با تولید گرما متابولیسم را افزایش دهد، که این هم  باعث کاهش میزان آب می شود.

  • ممکن است بی منطق به نظر برسد، اما فلفل تند می تواند به خنک ماندن بدن کمک کند. وقتی فلفل بخورید، عرق می کنید و زمانی که عرق کنید احساس خنکی می کنید.
  • وعده های کوچک غذایی نیز می تواند به کاهش درجه حرارت بدن کمک کند. وقتی وعده های بزرگ می خورید، بدن برای شکستن آنها نیاز به سخت کار کردن دارد.

بدون استفاده از اجاق یا  فر غذا بپزید:

غذاهایی که برای پختن نیاز به حرارت ندارند را انتخاب کنید. اگر مجبور به طبخ باشید، به جای اجاق گاز یا فر، مایکروویو را انتخاب کنید که هوا را خنک نگه دارید و دمای پایین را حفظ کنید. به عنوان مثال، به جای پخت و پز سبزیجات یخ زده و سوپ کنسرو شده در اجاق گاز، می توانید از مایکروویو استفاده کنید.

مواد غذایی مفید برای جلوگیری از گرمازدگی در فصل تابستان

سوپ سرد در هوای گرم خیلی خوب است. واقعیت این است که آنها به طور کلی سالم هستند. بستنی یخ زده، نوشیدنی یخ زده، میوه یخ زده، ماست یخ زده و دیگر غذاهای یخ زده که بتواند شما را خنک نگه دارد تهیه کنید.

در گرم ترین ساعات روز از آفتاب دور بمانید:

از فعالیت هنگام ظهر تا حد ممکن اجتناب کنید. در ماه های گرم ، بهتر است که هر روز صبح از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر، از قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب کنید. هنگامی که در طول این ساعت در خارج از منزل هستید، حداکثر تا حد امکان در معرض آفتاب قرار نگیرید.

فعالیت های خود را اول صبح یا عصر برنامه ریزی کنید. بعضی از افراد مانند کودکان، افراد سالخورده، افراد چاق، افراد بور و افرادی که مشکلات سلامتی دارند بیشتر تحت تأثیر گرما قرار می گیرند و این افراد در هوای گرم باید در مکان های سرد بمانند.

Source: www.wikihow.com, www.kariyer.net

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.