«اطلاعیه مهم»

نکاتی برای داشتن تغذیه سالم برای روزه داران در ماه مبارک رمضان

ما مسلمان ها ماهی از سال به نام رمضان را روزه می گیریم و از طلوع تا غروب آفتاب از خوردن و آشامیدن خودداری می نماییم. روزه گرفتن می تواند به ویژه برای افرادی که در نیمکره شمالی ساکن اند به علت طولانی تر بودن روزها کمی دشوار شود.

ماه رمضان زمان خودپذیری است، هم از لحاظ جسمانی و هم از نظر معنوی. بنابراین ما باید یاد بگیریم چگونه یک رژیم غذایی متعادل و سالم را در این ماه حفظ کنیم. اول از همه برای داشتن تغذیه سالم و متعادل در این ماه ضروری است که مواد غذایی در چهار گروه غذایی که شامل شیر و فراورده های لبنی، گوشت و تخم مرغ، سبزیجات و نان و غلات هستند، مصرف شوند.

شما باید وعده های غذایی خود را به دو دسته اصلی تقسیم کنید: سحری یا وعده قبل از طلوع آفتاب و افطار وعده غذایی پایانی روزه. همچنین شما باید بعد از افطار در فواصل ۱ تا ۱٫۵ ساعته دو میان وعده میل نمایید.

 

 

یکی از نکات کلیدی در روزه گرفتن خوردن وعده های کوچک است. سحری را که قبل از شروع روزه گرفتن می خورید برای سلامتی بسیار مهم است. نباید فراموش کرد که شروع روزه گرفتن با آب تنها و یا بدون خوردن و نوشیدن چیزی برای سلامتی مضر است. این سبک تغذیه گرسنگی را افزایش می دهد و این احساس گرسنگی حدود ۱۲ تا ۱۸ ساعت برای بدن ادامه می یابد. در نتیجه قند خون در ساعات اولیه روز کاهش می یابد و در طول روز کاملا انرژی خود را از دست می دهید. در وعده سحری شما باید یک صبحانه سبک از شیر، تخم مرغ، خیار، سبزیجات سبز و نان کامل داشته باشید یا یک وعده غذایی حاوی سوپ، سبزیجات و غذاهایی با روغن زیتون را مصرف نمایید.

به منظور افزایش مقاومت بدن و تامین ویتامین و مواد معدنی کافی و مناسب، باید به طور مرتب سبزیجات و میوه ها را مصرف نمایید. بهتر است از مصرف غذاهای خیلی چرب، شور و خمیری اجتناب نمایید.

شما همچنین باید با مواد غذایی مناسب صبحانه مانند پنیر، گوجه فرنگی و زیتون یا یک کاسه سوپ افطار نمایید. بعد از ۱۵ دقیقه، مصرف غذاهای کم چرب، سبزیجات و سالاد می تواند به حفظ سلامت شما کمک نماید. شما باید غذاهایی را ترجیح دهید که قند خونتان را به روش متعادل افزایش می دهند مانند نان کامل یا پاستا.

برای جایگزینی آب و مواد معدنی که به علت آب و هوای گرم از دست داده اید، باید به مصرف آب، مایعات و آبمیوه ها اهمیت دهید. به جای دسرها با شربت، شما باید دسر شیری یا میوه ای را ترجیح دهید.

شناخته شده ترین ویژگی ماه رمضان از نظر فرهنگی غذاهای متنوع و فراوان در افطار است. همانطور که در روز قند خون شما کاهش می یابد، شما در زمان افطار روزه خود را باز کرده و مقدار زیادی غذا می خورید. این مقدار به طور کلی دو یا سه برابر میزان غذایی است که می تواند به فرد احساس سیری دهد. مغز احساس سیری را ۱۵-۲۰ دقیقه پس از صرف غذا صادر می کند. هنگامی که مقدار بالای کالری را در زمان کوتاه مصرف می کنید، ممکن است در روزهای آینده دچار افزایش وزن شوید.

بنابراین در وعده افطار غذا باید به آرامی خورده شود و قبل از قورت دادن به خوبی جویده شود. پیاده روی کوتاه برای کمک به هضم پس از افطار سودمند است. در ماه های تابستان، از مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده در افطار یا سحری باید اجتناب شود؛ وعده های غذایی باید در روغن های گیاهی، مانند روغن آفتابگردان، روغن ذرت، روغن فندق یا روغن زیتون پخته شوند. در سالادها روغن زیتون باید ترجیح داده شود. علاوه بر این به جای سرخ کردن روش های پخت مانند کباب کردن و گریل کردن باید ترجیح داده شوند.

پس در حالت کلی شما باید حتما وعده سحری را داشته باشید، به وجود تنوع گروه های غذایی در وعده های خود دقت نمایید، از مصرف غذاهای چرب و شور خودداری کرده و اهمیت مصرف مایعات را نادیده نگیرید. همچنین در زمان افطار کردن از زیاده روی خودداری کرده و به آهستگی روزه خود را باز نمایید. به بدن کمی فرصت دهید تا بتواند قند خون بدنتان را تنظیم نماید.

مواد غذایی با محتوای فیبر بالا، میوه های تازه و خشک، و همچنین آجیل ها باید به منظور جلوگیری از یبوست به علت تغییرات در الگوهای تغذیه ای مصرف شوند. نباید نادیده گرفت که روزه داری تغییرات قابل توجهی در تعادل متابولیک افراد سالم ایجاد نمی کند؛ برعکس روزه گرفتن می تواند یک تمرین برای حفظ سلامتی باشد.

با این حال روزه گرفتن ممکن است پیامدهای منفی برای بیماران مبتلا به دیابت و مشکلات کبدی یا در موارد خاص مانند حاملگی یا شیردهی ایجاد نماید. افراد مبتلا به بیماری های مزمن قبل از روزه گرفتن باید با پزشک خود مشورت کنند.

 

source: dailysabah.com

 


شما همران گرامی می توانید جهت تعیین وقت قبلی،دریافت مشاوره لاغری موضعی با دستگاه و مشاوره تغذیه با شماره تماس ما، ۰۲۱۴۴۲۴۶۹۲۰ تماس بگیرید.

آدرس کلینیک تغذیه دکتر کابلی: تهران. ستارخان. فلکه اول صادقیه. خیابان گلناز دهم شمالی. پلاک ۱۱، طبقه ۳، واحد

۷


رژیم آنلاین دکتر کابلی

جهت دریافت رژیم لاغری کلیک کنید

 

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.