«اطلاعیه مهم»

دیابت یک بیماری مزمن است که بزرگسالان و کودکان زیادی را در سراسر دنیا درگیر می کند. دیابت کنترل نشده عواقب جدی زیادی از جمله بیماری قلبی ، بیماری کلیوی ، نابینایی و سایر عوارض را به همراه دارد.  نکته مهم این است که خوردن برخی غذاها می تواند سطح قند خون و انسولین شما را افزایش داده و باعث التهاب شود ، که ممکن است خطر بیماری را افزایش دهد. در این مقاله چند ماده غذایی و نوشیدنی ذکر شده است که افراد دیابتی باید از مصرف آن اجتناب کنند.

چرا مصرف صحیح کربوهیدرات برای افراد دیابتی اهمیت دارد؟

کربوهیدرات، پروتئین و چربی عناصر مغذی درونی هستند که انرژی بدن شما را تأمین می کنند. در این میان ، کربوهیدرات ها بیشترین تأثیر را روی قند خون شما دارند. این به این دلیل است که آنها به قند یا گلوکز تجزیه می شوند و در جریان خون شما جذب می شوند.

با کم کردن فیبر از کل کربوهیدرات موجود در بخشی از غذا میزان خالص کربوهیدرات آن به شما می رسد. به عنوان مثال ، اگر یک فنجان سبزیجات مخلوط حاوی ۱۰ گرم کربوهیدرات و ۴ گرم فیبر باشد ، تعداد کربوهیدرات خالص آن ۶ گرم است.

هنگامی که افراد دیابتی در یک زمان مقدا زیادی کربوهیدرات مصرف می کنند ، سطح قند خون آنها می تواند به میزان خطرناکی بالا برود.

با گذشت زمان ، مصرف مقادیر زیاد کربوهیدرات می تواند به اعصاب و عروق خونی بدن آسیب برساند ، که این ممکن است زمینه را برای بیماری های قلبی ، بیماری های کلیوی و سایر شرایط جدی سلامتی فراهم کند. حفظ مقدار کم کربوهیدرات می تواند به جلوگیری از افزایش قند خون کمک کرده و خطر عوارض دیابت را تا حد زیادی کاهش دهد. بنابراین ، پرهیز از غذاها و نوشیدنی های ذکر شده در زیر مهم است.

 نکات تغذیه ایی برای جلوگیری از ابتلا به دیابت

نوشیدنی های شیرین شده با شکر

نوشیدنی های قندی بدترین انتخاب نوشیدنی برای افراد دیابتی است. آنها از نظر کربوهیدرات بسیار بالا هستند ، با یک قوطی نوشابه ۳۴۵ میلی لیتری تقریبا ۳۸٫۵ گرم قند دریافت می کنید.  همچنین لیموناد شیرین تقریباً ۴۵ گرم قند دارد. علاوه بر این ، این نوشیدنی ها مملو از فروکتوز هستند که به شدت با مقاومت به انسولین و دیابت ارتباط دارد. در واقع، مطالعات نشان می دهد که مصرف نوشیدنی های شیرین شده با قند ممکن است خطر ابتلا به بیماری های دیابتی مانند بیماری کبد چرب را افزایش دهد. علاوه بر این ، سطح بالای فروکتوز در نوشیدنی های شیرین ممکن است منجر به تغییرات متابولیکی شود که باعث افزایش چربی شکم و سطح کلسترول و تری گلیسیرید می شود.

برای کمک به کنترل سطح قند خون و جلوگیری از خطر بیماری ، به جای نوشیدنی های شیرین ، آب ، چای و سایر نوشیدنی های بدون قند را مصرف کنید.

 نکات تغذیه ایی برای جلوگیری از ابتلا به دیابت

چربی های ترانس

چربی های ترانس مصنوعی بسیار ناسالم هستند. آنها با افزودن هیدروژن به اسیدهای چرب اشباع نشده ایجاد می شوند تا ثبات بیشتری داشته باشند. چربی های ترانس در کره بادام زمینی، خامه و غذاهای منجمد یافت می شود. علاوه بر این ، تولید کنندگان مواد غذایی اغلب آنها را به کراکر ، تنقلات و سایر محصولات پخته شده اضافه می کنند تا به ماندگاری محصول کمک کنند.

اگرچه چربی های ترانس به طور مستقیم سطح قند خون را افزایش نمی دهند ، اما با افزایش التهاب ، مقاومت به انسولین و چربی شکم و همچنین کاهش سطح کلسترول خوب و اختلال عملکرد شریانی ارتباط دارد.

 نکات تغذیه ایی برای جلوگیری از ابتلا به دیابت

نان سفید، برنج و ماکارونی

نان سفید، برنج و ماکارونی غذاهای فرآوری شده با کربوهیدرات بالا هستند. نشان داده شده است که خوردن نان ، شیرینی و سایر غذاهای تهیه شده با آرد تصفیه شده میزان قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

این پاسخ فقط مختص محصولاتی نیست که با آرد سفید تصفیه شده تهیه می شوند. در یک مطالعه ، نشان داده شد که ماکارونی های فاقد گلوتن نیز باعث افزایش قند خون می شوند.

مطالعه دیگری نشان داد که غذاهای پر کربوهیدرات نه تنها قند خون را افزایش می دهد بلکه باعث کاهش عملکرد مغز در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و نقص ذهنی می شود.

این غذاهای فرآوری شده حاوی فیبر کمی نیز هستند. فیبر به کندی جذب قند در جریان خون کمک می کند. در تحقیقات دیگر نشان داده شد که جایگزینی این غذاهای کم فیبر با غذاهای حاوی فیبر بالا باعث کاهش قابل توجه سطح قند خون در افراد دیابتی می شود. علاوه بر این ، افراد مبتلا به دیابت کاهش کلسترول را تجربه کردند.

افزایش مصرف فیبر همچنین میکروبیوتای روده را بهبود بخشید ، که ممکن است منجر به بهبود مقاومت به انسولین شود.

 نکات تغذیه ایی برای جلوگیری از ابتلا به دیابت

ماست با طعم میوه

ماست ساده می تواند گزینه خوبی برای افراد دیابتی باشد اما ماست های طعم دار به طور معمول از شیر بدون چربی یا کم چربی تهیه می شوند و با کربوهیدرات و شکر پر می شوند.

در حقیقت ، یک وعده ماست با طعم میوه ممکن است تقریباً ۳۱ گرم قند داشته باشد ، به این معنی که تقریباً ۶۱٪ کالری آن از قند تأمین می شود.

به جای انتخاب ماست های پر قند که می توانند قند خون و انسولین شما را افزایش دهند ، ماست ساده و شیر را انتخاب کنید که فاقد قند باشد و برای اشتها ، کنترل وزن و سلامت روده مفید باشد.

 نکات تغذیه ایی برای جلوگیری از ابتلا به دیابت

غلات صبحانه

خوردن غلات می تواند یکی از بدترین راه ها برای شروع روز در صورت ابتلا به دیابت باشد. بیشتر غلات فرآوری شده و حاوی کربوهیدرات زیادی هستند. علاوه بر این ، آنها پروتئین بسیار کمی را دارند.

برای کنترل قند خون و گرسنگی ، غلات را کنار بگذارید و به جای آن صبحانه کم کربوهیدرات و حاوی پروتئین انتخاب کنید .

 نکات تغذیه ایی برای جلوگیری از ابتلا به دیابت

عسل

افراد مبتلا به دیابت معمولاً سعی می کنند میزان مصرف قند خود را به حداقل برسانند و همچنین خوراکی هایی مانند آب نبات ، کلوچه و دسرها را کاهش دهند. با این حال ، سایر اشکال قند نیز می تواند باعث افزایش قند خون شود. این شامل شکر قهوه ای و قندهای “طبیعی” مانند عسل است.

در یک مطالعه ، افراد مبتلا به دیابت که ۵۰ گرم عسل مصرف کردند ، افزایش قند خون ، انسولین و علائم التهابی را تجربه کردند.

بهترین راه این است که از مصرف انواع قندها پرهیز کنید و در عوض از شیرین کننده های طبیعی با کربوهیدرات کم استفاده کنید.

 نکات تغذیه ایی برای جلوگیری از ابتلا به دیابت

میوه

میوه منبع بسیار خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی مهم از جمله ویتامین C و پتاسیم است. هنگامی که میوه خشک می شود ، این فرآیند منجر به از دست دادن آب می شود که این باعث غلظت حتی بیشتر این مواد مغذی می شود اما متأسفانه ، محتوای قند آن نیز غلیظ تر می شود.

اگر به دیابت مبتلا هستید ، لازم نیست که به طور کلی میوه را کنار بگذارید.  مصرف میوه های تازه و کم قند مانند انواع توت های تازه یا یک سیب کوچک ، می تواند ضمن حفظ قند خون فواید سلامتی را نیز فراهم کند.

 نکات تغذیه ایی برای جلوگیری از ابتلا به دیابت

غذاهای آماده

تنقلات و سایر غذاهای فرآوری شده گزینه های مناسبی برای میان وعده نیستند. آنها به طور معمول با آرد تصفیه شده ساخته می شوند، مواد مغذی کمی را تأمین می کنند و کربوهیدرات هایی دارند که می تواند به سرعت قندخون را افزایش دهند.

در واقع ، برخی از این غذاها حتی ممکن است حاوی کربوهیدرات بیشتری نسبت به آنچه در برچسب تغذیه آنها ذکر شده است ، باشند. یک مطالعه نشان داد که غذاهای فرآوری شده به طور متوسط ​​۷٫۷٪ کربوهیدرات بیشتری نسبت به آنچه روی برچسب نوشته شده دارد.

اگر بین وعده های غذایی گرسنه شدید بهتر است آجیل یا سبزیجات کم کربوهیدرات بخورید.

 نکات تغذیه ایی برای جلوگیری از ابتلا به دیابت

آب میوه

اگرچه آب میوه اغلب به عنوان یک نوشیدنی سالم در نظر گرفته می شود ، اما تأثیر آن بر قند خون مانند نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین است. این موضوع شامل آب میوه های شیرین شده با شکر است.

نوشیدنی های شیرین شده با شکر دارای فروکتوز هستند. فروکتوز باعث مقاومت در برابر انسولین ، چاقی و بیماری های قلبی می شود.

خلاصه

دانستن اینکه هنگام ابتلا به دیابت از مصرف کدام غذاها باید خودداری کنید ، گاهی سخت به نظر می رسد. با این حال ، پیروی از چند راهکار می تواند کار را آسان کند. اهداف اصلی شما باید دوری از چربی های ناسالم ، قندهای مایع ، غلات فرآوری شده و سایر غذاهایی باشد که حاوی کربوهیدرات تصفیه شده هستند.

پرهیز از غذاهایی که باعث افزایش سطح قند خون و مقاومت در برابر انسولین می شوند ، می توانند به سلامتی شما کمک کرده و خطر ابتلا به عوارض دیابت را در آینده کاهش دهند.

Source: www.healthline.com

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.