«اطلاعیه مهم»

همانطور که می دانید تغذیه در بارداری جزو اصلی ترین نکاتی است که مادران باردار باید رعایت کنند که در طول حاملگی یا پس از آن مشکلی برای مادر و جنین به وجود نیاید. با توجه به این مسئله که بدن شما در طول بارداری به طور کلی تغییر می کند، باید به تغذیه خود دقت کنید.

در دوران حاملی همه هورمون ها و سوخت و ساز بدن شما دچار تغییراتی می شود که شما باید برای تامین سوخت مورد نیاز جنین خو مراقب غذایی که می خورید باشید. غذایی که شما استفاده می کنید به صورت مستقیم با سوخت مورد نیاز جنین شما در ارتباط است. پس باید عالی ترین مواد مغذی را استفاده کنید.

اگر باردار هستید و با نگرانی به دنبال اطلاعاتی درباره تغذیه خود و جنین می گردید، نگران نباشید. زیرا در این مقاله قصد داریم که همه اطلاعات لازم را درباره تغذیه دوران حاملگی در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

نکات مهم تغذیه در بارداری

چگونه تغذیه در بارداری را کنترل کنیم؟

کاملا طبیعی است که شما در دوران بارداری نیاز بیشتری به مواد غذایی دارید. زیرا مجبور هستید که غذای موجودی که درون شما در حال رشد است تامین کنید. به همین دلیل بدن شما به مواد مفید بیشتری نیاز پیدا می کند.

برای کنترل تغذیه خود و جنین بهترین کار مراجعه به پزشک است. پزشک متخصص با توجه به اطلاعاتی که از شما پیدا می کند مفید ترین ویتامین ها و مواد غذایی را به مقدار نیاز برایتان تجویز می کند. تنها در این صورت است که به راحتی این امکان را دارید مواد غذایی دوران بارداری را کنترل کنید و به میزان مورد نیاز دریافت کنید.

درست است که ویتامین برای بدن ضروری به حساب می آید، اما نباید در خوردن آن زیاده روی کنید. زیرا هر چیزی باید به اندازه کافی مصرف شود که برای بدن مشکلی به وجود نیاورد. استفاده بیش از حد ویتامین ها نیز ممکن است مشکلاتی رابرای شما و جنین فراهم کند. پس بدون تجویز پزشک از این ویتامین ها استفاده نکنید.

چه موادی را در حاملگی استفاده کنیم؟

در دوران بارداری باید از مواد غذایی استفاده کنید که سرشار از پروتئین های مفید بدن باشد مانند مرغ، ماهی، لوبیا وغیره. این مواد به شما کمک می کند که تغذیه جنین خود را با مواد مفید تکمیل نمایید. در کنار این مواد غذایی استفاده از سبزیجات و میوه های تازه را فراموش نکنید.

در این دوران باید از مواد مضر مانند چیپس، پفک و نوشابه های گاز دار صرف نظر کنید که سلامت خود و جنینتان را به خطر نیاندازید. استفاده از پروتئین، کلسیم، فولات و آهن برای رشد جنین بسیار حیاتی است. پس خود را از خوردن این مواد مغذی محروم نکنید.

نکات مهم تغذیه در بارداری

نقش پروتئین ها در دوران بارداری

پروتئین یکی از مهم ترین ماده هایی است که مادران باردار باید از آن در دوران حاملگی استفاده کنند. این ماده مغذی به رشد بافت ها و اندام های کودک شما از جمله مغز کمک زیادی می کند. همچنین به بافت دیواره رحم کمک می کند که بتواند جنین را درون خود نگه دارد.

برای خون رسانی بیشتر به جنین پروتئین نقش مهمی را ایفا می کند. در هر دوره سه ماهه شما به مقدار بیشتری پروتئین نیاز دارید، اما مقدار دقیق آن را باید پزشک متخصص شما تشخیص دهد. بنابر این برای اطلاع دقیق از پروتئین مورد نیاز بدنتان باید با پزشک خود مشورت کنید.

مواد غذایی که برای شما سرشار از پروتئین است و توصیه می شود در دوران بارداری از آن استفاده کنید موادی مانند، گوشت گوساله بدون چربی، مرغ، ماهی سالمون، آجیل و خشکبار، کره بادام زمینی، پنیر، لوبیا وغیره هستند.

مصرف کلسیم را جدی بگیرید

با توجه به اینکه تغذیه در بارداری اهمیت بسیار بالایی دارد، سعی کنید که مصرف کلسیم را در برنامه غذایی خود قرار دهید. برای داشتن فرزندی با استخوان بندی قوی و اصولی باید از کلسیم در دوران حاملگی استفاده کنید.

همانطور که مصرف کلسیم در همه دوران زندگی توصیه می شود برای زمان بارداری نیز ماده ای بسیار مهم و ضروری به حساب می آید. موادی مانند شیر، ماست، پنیر، ماهی و غذاهای دریایی و سبزیجات با برگ های سبز تیره دارای کلسیم فراوان هستند که باید در دوران بارداری از آن استفاده کنید.

نکات مهم تغذیه در بارداری

فولات استفاده کنید

ماده مغذی فولات که با نام اسید فولیک شناخته می شود در جلوگیری از نقایص مادرزادی که ممکن است برای جنین به وجود بیاید نقش مهمی دارد. بسیاری از نوزادان هستند که دارای نقص های مادر زادی نخاع و مغز هستند که یکی از دلایل آن استفاده نکردن مادر از اسید فولیک در دوران بارداری است.

دانشکده زنان و زایمان آمریکا برای مادران باردار مقدار ۶۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم از اسیدفولیک را در نظر گرفته است. حال شما با توجه به نظر پزشک خود این مقدار را در دوران بارداری تقسیم می کنید و در هر ماه مقدار مشخصی از اسید فولیک را دریافت می کنید.

برای اینکه بتوانید از فولات بهره مند شوید در دوره حاملگی خود از موادی مثل آجیل و خشکبار، تخم مرغ، لوبیا و عدس، مغز ها، کره بادام زمینی، سبزیجات با برگ های تیره وغیره استفاده کنید.

مصرف آهن را فراموش نکنید

هنگامی که برای تغذیه در بارداری به پزشک مراجعه می کنید برای شما قرص آهن تجویز می کند. زیرا آهن یکی از مهم ترین موادی است که شما و جنینتان به آن نیاز دارید. زیرا آهن باعث می شود که خون رسانی بهتر انجام شود و اکسیژن بیشتری به شما و جنین انتقال یابد.

با توجه به این موارد باید دقت کنید که هر روز مقدار معینی از آهن دریافت کنید. همچنین برای جذب بهتر آن این امکان را دارید که از ویتامین C استفاده کنید. مواد غذایی که سرشار از آهن هستند مانند سبزیجات با برگ های تیره، مرغ و گوشت گوساله بدون چربی، تخم مرغ، مرکبات، نان یا غلات غنی شده وغیره باید در دوران حاملی در حد لازم مورد استفاده قرار بگیرند.

نکات مهم تغذیه در بارداری

ویتامین های مکمل را با دستور پزشک مصرف کنید

همه ما می دانیم که بدست آوردن ویتامین های لازم در بارداری تنها با خوردن مواد غذایی میسر نمی شود پس بهترین کار این است که با پزشک خود درباره دریافت ویتامین های مکمل صحبت کنید و با تجویز او این مواد مغذی را استفاده کنید.

همچنین فراموش نکنید که نوشیدن ۸ لیوان آب در روز به شما کمک می کند که سوخت و ساز بهتری داشته باشید و بارداری راحت تری را تجربه کنید.

کلام آخر

ممکن است که در زمان حاملگی دچار افزایش یا کاهش اشتها شوید. در صورتی که دچار این حالات شدید، نگران نباشید. زیرا این تغیرات به دلیل شرایط جدید شما ایجاد شده است و جای هیچ نگرانی نیست. با این وجود باید حواستان به وزن خود در این دوران باشد.

همان طور که می دانید وزن زیاد و کم در دوران بارداری هردو به نوعی خطرات خود را خواهد داشت. پس سعی کنید که تغذیه در بارداری خود را با مشورت پزشک کنترل کنید و وزنتان را در حالت نرمال نگه دارید.

وزن زیاد ممکن است باعث افزایش فشار خون و قند شود که برای شما و جنین بسیار خطر ناک است. در عین حال عکس این اتفاق یعنی وزن کم نیز باعث می شود که جنین نتواند به خوبی در بدن شما رشد کند.

نکات مهم تغذیه در بارداری

Source: www.healthline.com

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.