هرآنچه که در مورد ویتامین C باید بدانید

ویتامین ث ( C )، یک ویتامین محلول در آب بوده که برای رشد و توسعه طبیعی بدن مورد نیاز است.

ویتامین محلول در آب، در آب حل می شود، مقدار مورد نیاز آن جذب بدن شده و مقدار باقی مانده از ویتامین، از طریق ادرار دفع می شود. این بدان معنی است که شما نیاز به دریافت مداوم این ویتامین ها در رژیم غذایی خود دارید.

هرآنچه که در مورد ویتامین C باید بدانید

عملکرد ویتامین C

ویتامین C برای رشد و ترمیم بافت در تمام قسمت های بدن مورد نیاز است. ویتامین C به روند فعالیت های زیر کمک می کند:

  • جزو ساختار یک پروتئین مهم در بدن است که برای ایجاد پوست، تاندون ها، رباط ها و رگ های خونی به کار می رود.
  • به التیام زخم کمک می کند.
  • سبب بهتر جذب شدن آهن می شود.
  • به ترمیم و محافظت از غضروف، استخوان و دندان ها کمک می کند.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها، مواد مغذی هستند که از برخی آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد، پیشگیری می کنند.

رادیکال های آزاد زمانی ایجاد می شوند که بدن شما یا در حال تجزیه غذا بوده و یا در معرض تابش نور خورشید و دود سیگار باشد. ایجاد رادیکال های آزاد در طولانی مدت موجب پیشرفت روند پیری می شود. همچنین رادیکال های آزاد نقش مهمی در بروز سرطان، بیماری های قلبی و شرایط پزشکی دیگری مانند ورم مفاصل ( آرتروز )، دارند.

بدن قادر به تولید ویتامین C نیست و ویتامین C را ذخیره نمی کند. بنابراین مهم است مقدار زیادی از مواد غذایی حاوی ویتامین C را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنیم.

ویتامین C یک درمان خانگی برای سرماخوردگی محسوب می شود، البته تحقیقات نشان می دهد که در اکثر افراد، مصرف مکمل های ویتامین C و یا غذاهای غنی از ویتامین C خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش نمی دهد.

با این حال، افرادی که به طور مرتب مکمل ویتامین C را مصرف می کنند، به دفعات کمتری دچار سرما خوردگی می شوند و یا در صورت بیمار شدن علائم کمتری نسبت به سایر افراد خواهند داشت.


⇐ دکتر نیره اسماعیل کابلی، مدرس دانشگاه، عضو انجمن تغذیه ایران، عضو انجمن غذا و تغذیه، حامی سلامت، به عنوان بهترین متخصص تغذیه در تهران، با دانش و تخصص خود آماده خدمت رسانی و ارائه انواع رژیم های درمانی و غذایی، رژیم لاغری، رژیم چاقی،به صورت حضوری و دریافت رژیم آنلاین، رژیم لاغری آنلاین، برای شما عزیزان می باشد.


منابع غذایی ویتامین C

تمام میوه ها و سبزیجات حاوی مقداری ویتامین C هستند.

هرآنچه که در مورد ویتامین C باید بدانید

میوه ها با بالاترین مقدار ویتامین ث عبارتند از:

  •    طالبی
  • مرکبات و آبمیوه ها مانند پرتقال و گریپ فروت
  • کیوی
  • انبه
  • پاپایا
  • آناناس
  • توت فرنگی، تمشک، زغال اخته
  • هندوانه

سبزیجات با بالاترین مقدار ویتامین ث عبارتند از:

  • کلم بروکلی، کلم بروکسل و گل کلم
  • فلفل سبز و قرمز
  • اسفناج، کلم، شلغم و دیگر سبزیجات پر شاخ و برگ
  • سیب زمینی شیرین و سفید
  • گوجه فرنگی و عصاره گوجه فرنگی

برخی از مواد غذایی و دیگر نوشیدنی ها با ویتامین C غنی شده اند. غنی شدن به این معنا است که ویتامین و مواد معدنی به مواد غذایی اضافه شده است. برچسب های محصول را بررسی کنید تا ببینید چه مقدار ویتامین C در محصول مورد نظر شما وجود دارد.

پخت غذاهای غنی از ویتامین C و یا نگهداری آن ها برای مدت طولانی می تواند محتوای ویتامین C را کاهش دهد. بخار پز کردن و قرار دادن این غذاها در مایکروویو ممکن است سبب کاهش ویتامین C شود. بهترین منابع غذایی ویتامین  C میوه ها و سبزیجات خام هستند. قرار گرفتن مواد غذایی و نوشیدنی ها در معرض نور خورشید نیز می تواند محتوای ویتامین ث را کاهش دهد. پس به نظر می رسد انتخاب آب پرتقالی که در بسته بندی کارتنی است بهتر از یک بطری شیشه ای باشد.

 

 

  • ( به زودی این مطلب تکمیل خواهد شد، با ما همراه باشید. )

رژیم آنلاین دکتر کابلی

جهت دریافت رژیم آنلاین کلیک کنید

برخی از خدمات دکتر نیره اسماعیل کابلی دکتر تغذیه خوب در غرب تهران :

رژیم لاغری

رژیم چاقی

دریافت رژیم لاغری

دریافت رژیم چاقی

رژیم لاغری آنلاین

دریافت رژیم آنلاین

دستگاه لاغری موضعی

لاغری بعد از زایمان

تغذیه سالم

رژیم غذایی ورزشکاران

رژیم شیردهی

رژیم بارداری

رژیم کم کربوهیدرات

رژیم غذایی بیماران سرطانی

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.