«اطلاعیه مهم»

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که به طور ناگهانی هوس یک ماده غذایی را کرده و نمی دانستید چطور این هوس غذایی ایجاد شده است.

ظاهر شدن ناگهانی هوس های غذایی موضوعی عجیب است. با این حال زمانی که ولع خوردن یک ماده غذایی را دارید، بدن با شما ارتباط برقرار کرده است. البته منظور این نیست زمانی که هوس شیرینی می کنید یعنی قند بدن پایین است، بلکه به دلیل عدم توازن این هوس های غذایی ظاهر می شوند.

پیش تر تصور می شد هوس های غذایی به دلیل کمبود مواد مغذی در بدن به وجود می آیند، اما ممکن است همیشه این طور نباشد.

هوس های غذایی ما در واقع در اثر ترکیبی از نشانه های اجتماعی، عاطفی، فرهنگی و محیطی ایجاد می شوند و انگیزه ای بیشتر از یک نیاز ساده هستند.

در این مطلب هوس های غذایی را بیشتر می شناسیم. اگر می خواهید بدانید هوس های غذایی شما از کجا می آیند با ما همراه شوید.

هوس های غذایی ما نشان دهنده چه حقایقی هستند؟

هوس های غذایی از کجا منشا می گیرند؟

هوس های غذایی چیزی بیشتر از یک نیاز غذایی ساده هستند. زمانی که شما هوس استیک می کنید ممکن است مسیر خود را کج کرده و کل اتوبان را برگردید تا به همبرگر موردعلاقه خود برسید!

اما واقعا این اتفاقات عجیب چطور رخ می دهد؟! هوس های غذایی چطور ناگهان ظاهر می شوند؟! اگر می خواهید جواب این سوال را بدانید در ادامه سه دلیلی که تا کنون برای این هوس ها کشف شده، آورده شده است.

همه چیز در سر شماست!

اگر شما هم جز افرادی هستید که هوس های غذایی زیادی دارید احتمالا با این جمله برخورد کردید: “مهم نیست این ها در ذهن توست”.

تحقیقات جدید نشان می دهند حق با آن ها است. هوس های غذایی در ذهن ما شکل می گیرند. در واقع در مغز افراد مناطق خاصی وجود دارد که مسئولیت حافظه و احساس لذت را بر عهده دارد. این مناطق از مغز مقصر نگه داشتن هوس های غذایی افراد است!

این سه ناحیه از مغز (هیپوکامپ، اینسولا و هسته خلفی) زمانی که غذایی را هوس می کنید، فعال می شوند. این نواحی که به نوعی جزئی از سیستم پاداش دهی مغز نیز محسوب می شوند، زمان خوردن و لذت بردن از یک ماده غذایی پاداشی در مغز ایجاد کرده و آن ماده غذایی به هوس غذایی شما تبدیل می شود.

هوس های غذایی من را آرام می کند.

معمولا هوس های غذایی با احساسات ما ارتباط و پیوستگی دارند. محققان طبق مطالعاتی که انجام شد، نتیجه گرفتند ترجیحات غذایی ما در واقع نیاز های عاطفی ما را برآورده می کنند. به بیان دیگر هوس های غذایی باعث آرامش و کاهش اضطراب در فرد می شود.

کربوهیدرات ها با تحریک ترشح هورمون سروتونین خاصیتی آرامش بخش دارند. علاوه بر این تحقیقات اخیر نشان می دهد، ترکیب چربی و قند نیز همین خاصیت را دارد.

تاثیر ژن ها بر هوس های غذایی

بسیاری از هوس های غذایی ما به ژنوم انسان برمی گردد. به عنوان مثال عادت به خوردن غذاهای چرب در طول تاریخ تکاملی انسان ایجاد شده است.

انسان که قادر به ذخیره چربی اضافی و استفاده از آن ها در طول قحطی و سختی بوده، غذاهای چرب را در رژیم غذایی خود قرار داده است.

هوس های غذایی امروزه ما نیز ارثی است که از اجدادمان برای ما مانده است!

چرا شیرینی و شکلات از هوس های غذایی جهانی است؟!

شیرینی، شکلات، بستنی، کلوچه و مواد غذایی دارای روکش ساکارین از متداول ترین هوس های غذایی هستند. همین حالا هم ممکن است دلتان یکی از آن ها را بخواهد!

زمانی که هوس ماده غذایی شیرین می کنید، بدن می خواهد سلامت عاطفی خود را حفظ کند. زمانی که چیزی شما را آزار می دهد یا دچار استرس و عصبانیت هستید، نیاز بیشتری به مواد غذایی شیرین دارید.

بدن در زمان تنش ها به قند بیشتری نیاز دارد. در نتیجه دفعه بعدی که هوس خوردن شیرینی کردید به استرس های درونی بدنتان بیشتر دقت کنید.

آیا لازم است هوس های غذایی خود را متوقف کنیم؟

هوس های غذایی در واقع خبر از درون بدن می دهند. با این حال اگر هر روز هوس خوردن قطعه بزرگی از گوشت می کنید یا دوست دارید در هفته مقدار بسیار زیادی شیرینی و کربوهیدرات مصرف کنید، لازم است درباره آن ها تجدید نظر کنید.

غذاهای چرب و پر کالری یا غذاهای با قند بالا از متداول ترین هوس های غذایی هستند که ممکن است سلامت شما را به خطر بیندازد. پس لازم است آن ها را کنترل کنید.

اگر می خواهید، بدانید چطور هوس های غذایی را تحت کنترل بگیرید در ادامه مقاله روش هایی ساده را به شما یادآوری می کنیم:

دور از چشم، دور از ذهن نیست!

بسیاری از افراد تصور می کنند اگر از مواد غذایی مورد علاقه خود دور باشند، هوس آن را نمی کنند. متاسفانه این روش کارساز نیست. همانطور که گفته شد هوس های غذایی در ذهن شما هستند، پس دور ماندن از آن ها تاثیری نخواهد داشت.

تسلیم شدن اشکالی ندارد!

قطع یکباره هوس های غذایی پیشنهاد نمی شود. لازم است آن را کنترل کرد و تسلیم آن ها نشد. اگر نمی توانید از خوردن یک قطعه بزرگ گوشت قرمز دست بکشید، مقدار کوچکی از آن را سفارش دهید. کاهش مقدار مواد غذایی جایگزین مناسب تری برای قطع یکباره آن هاست.

به معده خود گوش دهید!

اگر بعد از غذا هوس یک دسر شکلاتی کردید، نگران نباشید. یک تکه شکلات کوچک این نیاز را برطرف می کند. به نیاز معده خود توجه کنید. معده شما درخواست یک کیک شکلاتی بزرگ نداشته است!

زمانی که با دقت بیشتری به نیاز های درون بدن خود گوش می دهید، عادت ها و هوس های غذایی نامناسب تغییر می کنند.

انکار نکن!

زمانی که هوس های غذایی به سراغ شما می آیند آن را انکار نکنید. مثلا اگر دلتان بستنی می خواهد با خود نگویید: نه نه نه! من بستنی نمی خواهم! این روش نتیجه ای عکس خواهد داشت!

هرچه بیشتر ولع غذایی خود را انکار کنید، مغز هیجان بیشتری برای دریافت آن غذا پیدا می کند.

هوس های غذایی ما نشان دهنده چه حقایقی هستند؟

مجله هوس های غذایی مخصوص شما!

اگر هوس های غذایی شما را اذیت می کنند ژورنال هوس های غذایی خود را بسازید. حدود یک ماه یا بیشتر هر ماده غذایی که هوس می کنید بنویسید، مقداری که از آن مصرف کردید را مشخص کنید و عواطف و احساسات خود را زمانی که ولع غذایی پیدا کردید، یادداشت کنید.

بعد از مدتی با نگاه کردن به این مجله می توانید ارتباط هوس های غذایی و عواطف خود را پیدا کنید. با مدیریت و کنترل احساسات می توانید هوس های غذایی را هم تحت کنترل در آورید.

کلام آخر

هوس های غذایی جز جدایی ناپذیر زندگی ما هستند. هر کدام از آن ها با شرایط عاطفی، تغذیه ای و فرهنگی خاصی در ارتباطند و حرف های زیادی از درون بدن را به گوش ما می رسانند.

ترجیحات غذایی ما که در مغز به ثبت می رسند، راهی طولانی را از میان اجداد طی کرده و به ما رسیده اند. با این حال اگر آن ها را مدیریت نکنید سلامتی شما به خطر می افتد.

برای کنترل کردن عادات و هوس های غذایی لازم است با دقت بیشتری به بدن خود گوش دهید. اگر هوس شیرینی کرده اید بهتر است معده خود را با خوردن مقدار زیادی شکلات و شیرینی پر نکنید. خوردن تکه ای کوچک نیز کافی است.

برای داشتن بدنی سالم بهتر است هوس های غذایی را بیشتر بشناسیم و آن ها مدیریت کنیم.

 

Source: www.webmd.com, www.health.com

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.