ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران بارداری

زنان باردار در طی بارداری، تصمیم می گیرند که یک رژیم غذایی سالم داشته و شروع به تحقیق در مورد استفاده از ویتامین ها و مواد معدنی در دوران بارداری می کنند. اول از همه، باید بدانید که بدن در این دوره بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به مواد مغذی دارد. می توانید برای این موارد یک برنامه غذایی سالم  تحت نظر پزشک تغذیه داشته باشید. با این حال، برای بعضی از افراد ممکن است، مصرف غذاهای بیشتری در دوران بارداری نیاز باشد. بنابراین در دوران بارداری ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستند!

 

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران بارداری

 

مانند تمام مسائل دوران بارداری، بهترین مشاوره در مورد استفاده از ویتامین ها و مواد معدنی متخصص تغذیه می باشد. همانطور که در این دوره، مقدار مواد مغذی مورد نیاز برای مقابله با کمبود مواد غذایی مورد نیاز است، مصرف بیش از حد آنها نیز می تواند باعث عوارض مختلف شود. باید همیشه با متخصص خود در مورد مواد مغذی و مکمل های مورد نیاز مشورت کنید.

 

پروتئین مورد نیاز در دوران بارداری

در طول بارداری نیاز به پروتئین بیشتری نسبت به دوره های قبل وجود دارد. چون که پروتئین ها برای رشد بافت های جنین مهم هستند. جنین هر روز با استفاده از اسیدهای آمینه در پروتئین هایی که می خورید رشد می کند. از آنجا که سلول ها به سرعت در حال افزایش هستند، استفاده از پروتئین در حاملگی حیاتی است. می توانید حدود ۷۵-۷۰ گرم پروتئین در روز (به طور متوسط ۳ وعده) مصرف کنید. این حدود ۲۵ گرم بیشتر از حد معمول است که می توانید با اضافه کردن یک لیوان شیر یا یک تکه گوشت به وعده غذایی جبران کنید. به یاد داشته باشید که پروتئین در اکثر غذاهای غنی از کلسیم یافت می شود. ۱ فنجان شیر شامل ۳/۱ پروتئین و ۱ فنجان ماست حاوی ½  پروتئین است. می توانیم بگوییم که بسیاری از محصولات لبنی نیز نیازهای کلسیم را برآورده می کنند و انتخاب آنها کارآمد هست.

 

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران بارداری

 

غذاهای حاوی پروتئین

  • تخم مرغ
  • بادام
  • جو دو سر
  • پنیر محلی
  • ماست
  • شیر
  • کلم بروکلی
  • تن ماهی
  • سینه بوقلمون
  • عدس قرمز
  • ماهی
  • تخمه کدو تنبل
  • کلم بروکسل
  • کره بادام زمینی
  • میگو
  • گوشت گوسفند
  • ماهی نرم باله خوراکی اروپایی
  • ماهی کولی
  • شاه ماهی
  • توفو(پنیر سویا)

 

اسید فولیک مورد نیاز در دوران بارداری

تأثیر کمبود فولیک اسید بر رشد جنین در دوران بارداری ثابت شده است. چون که نقش مهمی در رشد جنین دارد. زنان مبتلا به کمبود اسید فولیک، خطر به دنیا آوردن نوزادان با نقص لوله عصبی اسپینا بیفیدا را افزایش می دهند. اسپینا بیفیدا، بیماری است که در نتیجه بسته نشدن کامل لوله عصبی در مراحل اولیه رشد جنین که مغز و نخاع را تشکیل می دهد، رخ می دهد. بنابراین، اهمیت اسید فولیک در دوران بارداری در حقیقت زمانی شروع می شود که تصمیم به بارداری می گیرید. چون که بسته شدن لوله عصبی جنین در ابتدای بارداری اتفاق می افتد. کمبود فولیک اسید در دوران بارداری، خطر عوارض  دوران بارداری را افزایش می دهد. تقریبا ۶۰۰ میکروگرم اسید فولیک در روز برای همه زنان باردار توصیه می شود.

 

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران بارداری

 

مواد غذایی حاوی فولیک اسید

  • آب پرتقال
  • مارچوبه
  • عدس پخته
  • نخود فرنگی
  • شاه ماهی
  • اسفناج آب پز
  • جوانه گندم
  • تخمه آفتابگردان
  • آب گوجه فرنگی
  • تخم مرغ
  • کلم

 

آهن مورد نیاز در دوران بارداری

برای ایجاد گردش خون جنین و افزایش روز افزون خون خود، نیاز به مقدار زیادی آهن دارید. در صورت مصرف کم آهن، بدن نمی تواند به اندازه کافی هموگلوبین تولید کند. هموگلوبین مولکولی است که به سلول های قرمز خون برای حمل اکسیژن به بافت های بدن اجازه می دهد. مصرف غذاهای غنی از آهن با ویتامین C سبب جذب آهن می شود. از سوی دیگر، مصرف با مواد غذایی حاوی کلسیم باعث کاهش عملکرد آهن می شود.

 

کمبود آهن در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟

  • کمبود آهن در دوران بارداری، خطر زایمان زودرس یا کم وزن بودن نوزادان را افزایش می دهد
  • مانع از رشد جفت می شود
  • باعث ایجاد کم خونی در مادر می شود
  •  باعث احساس خستگی و ضعف می شود

 

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران بارداری

 

چه مواد غذایی حاوی آهن هستند؟

  • گوشت قرمز
  • سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج
  • غلات غنی شده
  • زردآلو خشک
  • لوبیا چیتی پخته شده
  • نخود پخته شده
  • عدس پخته
  • سویا

 

روی مورد نیاز در دوران بارداری

مصرف روی در دوران بارداری خطر زایمان زودرس و کم وزنی نوزاد هنگام تولد را کاهش می دهد. کمبود روی، این احتمال در زنان دارای رژیم نامناسب بالاتر است. روی با تکثیر سلولی، بازسازی بافت را افزایش می دهد. برای رشد ضروری است.

نیاز به روی در دوران بارداری می تواند با غذاهای دریایی، گوشت، ماهی، زرده تخم مرغ، شیر، حبوبات و دانه های روغنی جبران شود.

 

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران بارداری

 

غذاهای غنی از روی

  • اسفناج
  • قارچ
  • ماست
  • گوشت گوسفند
  • کنجد
  • تخمه کدو تنبل

 

کلسیم مورد نیاز  در دوران بارداری

احتمالا می دانید که کلسیم برای داشتن استخوان های قوی و دندان ها ضروری است. کلسیم برای جنین در رحم مادر نیز لازم است. در طول بارداری، جنین حدود ۲۵ تا ۳۰ گرم کلسیم از مادر دریافت می کند (بیشتر آنها در سه ماهه سوم). اکثر این کلسیم در تشکیل استخوان و غضروف استفاده می شود. قسمتی از آن نیز به انقباض رگ های خونی، سیگنال فرستادن اعصاب به یکدیگر و انقباض عضلات کمک می کند. هم به این دلیل و هم برای سلامتی، مصرف کلسیم در دوران بارداری مهم است. مهم است که به اندازه کافی کلسیم حدود ۱۰۰۰ میلی گرم در روز مصرف کنید. از آنجا که نوزاد برای تغذیه از استخوان های بدن و دندان، کلسیم را جذب می کند، سلامت مادر به خطر می افتد. علاوه بر این، کمبود کلسیم در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به پره اکلامپسی را افزایش دهد. پره اکلامپسی بیماری است که باعلائم ورم، فشار خون بالا و پروتئین بیش از حد در ادرار دیده می شود. نیاز به کلسیم در سه ماهه سوم بارداری بیشتر است، اما لازم است که سطح آن در تمام دوران بارداری بالا نگه داشته شود.

 

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران بارداری

 

غذاهای غنی از کلسیم برای دوران بارداری

  •  شیر، ماست، پنیر و سایر محصولات لبنی
  •  شلغم
  • دانه کتان
  • بادام
  • اسفناج
  • کلم بروکلی
  • بامیه
  • کنجد
  • توفو (پنیر سویا)

 

ویتامین C مورد نیاز در دوران بارداری

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است و از آسیب به بافت بدن محافظت می کند. هم مادر و هم جنین برای تعمیر بافت، بهبود زخم و سایر فرآیندهای متابولیک به ویتامین C نیاز دارند. نوزاد برای رشد منظم، داشتن استخوان های قوی و دندان به این ویتامین ها نیاز دارد. کمبود ویتامین C در دوران بارداری می تواند به عوارض حاملگی، مانند زایمان زودرس یا عفونت منجر شود. بر خلاف کلسیم، جنین می تواند از ویتامین C موجود در رژیم غذایی مادر استفاده کند. بدن نمی تواند ویتامین C را ذخیره کند، بنابراین هر روز باید به اندازه کافی از آن مصرف کنید.

 

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران بارداری

 

 کدام غذاهای غنی از ویتامین C هستند

  • فلفل قرمز، سبز و زرد
  • سیب زمینی
  • نارنجی
  • گریپ فروت
  • گوجه فرنگی
  • کلم بروکلی
  • توت فرنگی
  • انبه
  • لیمو
  • کیوی
  • آناناس
  • شلغم
  • گل کلم
  • کلم قرمز

 

ویتامین A مورد نیاز در بارداری

مصرف ویتامین A در دوران بارداری برای بسیاری از عملکرد های بدن، از جمله بینایی، عملکرد ایمنی و رشد جنین حیاتی است. محدودیت رشد جنین، زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد به دلیل کمبود ویتامین A در دوران بارداری است. ممکن است مشکلات کوتاه مدت و بلند مدت را برای سلامتی نوزاد ایجاد کند. همچنین دیده شده که مصرف ویتامین A در دوزهای بسیار بالا از طریق قرص های مکمل باعث نقص مادرزادی می شود. بنابراین، مهم است که طبق مقادیر توصیه شده توسط متخصص مصرف شود.

 

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران بارداری

 

غذاهای غنی از ویتامین A

  • سیب زمینی شیرین
  • هویج
  • اسفناج
  • شلغم
  • برگ چغندر
  • کدو تنبل
  • عدس
  • خربزه
  • فلفل قرمز
  • گوجه فرنگی
  • تره فرنگی
  • گریپ فروت
  • نخود فرنگی
  • مارچوبه
  • هندوانه
  • لوبیا سبز
  • زردآلو
  • کلم بروکسل
  • جعفری
  • کلم بروکلی
  • شیر گاو
  • تخم مرغ
  • ماهی
  • پنیر
  • ماست

source: anneysen.com

 

 


شما همران گرامی می توانید جهت تعیین وقت قبلی، دریافت مشاوره تغذیه و مشاوره دستگاه لاغری موضعی با شماره تماس ما، ۰۲۱۴۴۲۴۶۹۲۰ تماس بگیرید.

آدرس کلینیک تغذیه دکتر کابلی: تهران. ستارخان. فلکه اول صادقیه. خیابان گلناز دهم شمالی. پلاک ۱۱، طبقه ۳، واحد

۷


رژیم آنلاین دکتر کابلی

جهت دریافت رژیم بارداری کلیک کنید

 

 

برخی از خدمات دکتر نیره اسماعیل کابلی، پزشک تغذیه:

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.