ویتامین K، فواید و منابع غذایی آن

ویتامین کا ( k ) جز گروه ویتامین های محلول در چربی است. ویتامین k در لخته شدن خون، تنظیم سطح کلسیم خون و متابولیسم استخوان نقش مهمی دارد.

بدن انسان برای تولید پروترومبین، پروتئین و لخته ساز به ویتامین k نیاز دارد که در لخته شدن خون ( غلظت خون ) و متابولیسم استخوان نقش مهمی دارد. افرادی که داروهای کاهش دهنده غلظت خون مانند وارفارین یا کومادین استفاده می کنند، باید ویتامین K مورد نیاز خود را تحت نظر مشاوره تغدیه، مصرف و دریافت کنند.

ویتامین K، فواید و منابع غذایی آن

امکان اینکه افراد دچار کمبود ویتامین K باشند، بسیار نادر است. اما کمبود ویتامین K موجب اختلال در تشکیل لخته های خونی شده و سبب خونریزی شدید داخلی می شود.

منابع اصلی ویتامین K یا فایولووینون، گیاهان است که آن نوع اصلی ویتامین K  می باشد. نوع دیگر آن ویتامین K2 یا منواکینون است که در برخی از غذاهای مبتنی بر حیوانات و مواد غذایی تمخیر شده یافت می شود.

آن نیاز دارید.


⇐ دکتر نیره اسماعیل کابلی، مدرس دانشگاه، عضو انجمن تغذیه ایران، عضو انجمن غذا و تغذیه، حامی سلامت، به عنوان بهترین متخصص تغذیه در تهران، با دانش و تخصص خود آماده خدمت رسانی و ارائه انواع رژیم های درمانی و غذایی، رژیم لاغری، رژیم چاقی،به صورت حضوری و دریافت رژیم آنلاین، رژیم لاغری آنلاین، برای شما عزیزان می باشد.


مکانیسم اثر ویتامین K

فایولووینون که به عنوان ویتامین K  شناخته شده است، در گیاهان یافت می شود. زمانی که فرد ویتامین کا را دریافت می کند، باکتری ها در روده بزرگ آن را به شکل ویتامین K2 ذخیره می کنند. این ویتامین در روده کوچک جذب شده و در بافت چربی و کبد ذخیره می شود. بدون وجود ویتامین K، بدن نمی تواند پروترومبین که عامل لخته شدن است تولید کند.

مصرف توصیه شده برای ویتامین K بستگی به سن و جنسیت دارد. زنان ۱۹ سال به بالاتر باید روزانه حدود ۹۰ میکروگرم و مردان باید ۱۲۰ میکروگرم، ویتامین K دریافت کنند.

فواید ویتامین K

ویتامین کا به روش های مختلفی به بدن کمک می کند، از جمله:

سلامت استخوان

طبق تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که بین کمبود ویتامین K و پوکی استخوان رابطه ای وجود دارد.

مطالعات متعدد نشان داده است که ویتامین K از نگهداری استخوان های قوی، پشتیبانی می کند، تراکم استخوان را بهبود می بخشد و خطر شکستگی استخوان را کاهش می دهد. با این حال تحقیقات این موضوع را تایید نکرده است.

 بهبود حافظه

افزایش سطح ویتامین K با حافظه ایپزودیک ( رویدادی ) در بزرگسالان ارتباط دارد.

در یک مطالعه، افراد سالم بالای ۷۰ سال که دارای بالاترین سطح خون ویتامین K1 بوده اند، دارای بالاترین میزان حافظه ایپزودیک بودند.

سلامت قلب

ویتامین K ممکن است با پیشگیری از کانی سازی، که در آن مواد معدنی در شریان ها ایجاد می شود، به حفظ فشار خون کمک کند. این کار قلب را قادر می سازد تا آزادانه خون را در بدن پمپ کند. گرفتگی عروق به طور طبیعی با افزایش سن رخ می دهد و یک عامل بزرگ برای بیماری های قلبی است.

همچنین جذب کافی ویتامین کا، خطر سکته مغزی را نیز کاهش می دهد.

  • ( به زودی این مطلب تکمیل خواهد شد، با ما همراه باشید. )

رژیم آنلاین دکتر کابلی

جهت دریافت رژیم آنلاین کلیک کنید

 

برخی از خدمات دکتر نیره اسماعیل کابلی دکتر تغذیه خوب در غرب تهران :

رژیم لاغری

رژیم چاقی

دریافت رژیم لاغری

دریافت رژیم چاقی

رژیم لاغری آنلاین

دریافت رژیم آنلاین

دستگاه لاغری موضعی

لاغری بعد از زایمان

تغذیه سالم

رژیم غذایی ورزشکاران

رژیم شیردهی

رژیم بارداری

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.