پرخوری عصبی و راه های مقابله با آن

در این مطلب می خواهیم به یکی از عوامل مهمی که می تواند بر روی افزایش اشتهای شما تاثیر بگذارد بپردازیم. پرخوری عصبی یکی از شایع ترین عوامل چاقی و اضافه وزن محسوب می شود.

پرخوری عصبی و راه های مقابله با آن

به گفته خانم دکتر کابلی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، تغذیه عاطفی یا پرخوری عصبی، اشکال مختلفی دارد. برخی از افراد وقتی افسرده و مضطرب هستند، عذا می خورند و زمانی که استرس دارند و یا نگران هستند اغلب به پرخوری ادامه می دهند.

اضطراب می تواند یک محرک برای پرخوری عصبی باشد. به زبان ساده به هنگام ناراحتی، نگرانی و یا اضطراب با ایجاد احساس ناراحتی در بدن و مغز، لذت غذا خوردن می تواند به تمام این احساس ها غلبه کند.


⇐ دکتر نیره اسماعیل کابلی، مدرس دانشگاه، عضو انجمن تغذیه ایران، عضو انجمن غذا و تغذیه، حامی سلامت، به عنوان بهترین متخصص تغذیه در تهران، با دانش و تخصص خود آماده خدمت رسانی و ارائه انواع رژیم های درمانی و غذایی، رژیم لاغری، رژیم چاقی،به صورت حضوری و دریافت رژیم آنلاین، رژیم لاغری آنلاین، برای شما عزیزان می باشد.


هورمون استرس و نقش آن در پرخوری عصبی

زمانی که شما دچار استرس مزمن می شوید، بدن شما شروع به ترشح کورتیزول می کند که به هورمون استرس مشهور است. کورتیزول می تواند زمینه را برای احساس نیاز بدن به غذاهای شور و شیرین جهت تامین انرژی زیاد و دریافت حس لذت، فراهم کند. این نوع از غذاها معمولا سبب ایجاد چرخه پرخوری می شوند که متوقف کردن آن بسیار دشوار است.

راه های مقابله با پرخوری عصبی

مدیریت استرس

یکی از مهم ترین راه های مقابله با پرخوری عصبی، قابلیت مدیریت استرس در شما می باشد. این روش شامل یادگیری نحوه مدیریت موثر استرس است. مهم است که شما بتوانید روش های سالم برای تسکین تنش روحی خود پیدا کنید. مانند اتخاذ تمرین مدیتیشن منظم، ورزش کردن، استفاده از آروماتراپی یا یادگیری تکنیک های تنفس عمیق که در هنگام اضطراب و استرس به آرام شدن بدن و ذهن شما کمک می کند.

همچنین خواب کافی و در عین حال با کیفیت، نقش مهمی در مدیریت ترشح کورتیزول بدن دارد. پس لازم است مطمئن شوید که به اندازه کافی می خوابید.

شرایط اجتماعی

ممکن است شرایط اجتماعی مانند محل کار و یا محل زندگی شما، سبب تنش های عصبی در شما شود. اگر استرس موقعیت اجتماعی شما، سبب پرخوری عصبی شما شود، پیشنهاد می شود تا قانون زیر را به کار گیرید:

قبل از آنکه در خوردن غذا زیاده روی کنید، به مدت ۵ دقیقه غذا بخورید و تسلیم اشتها و میل شدید خود نشوید. این توقف در غذا خوردن به شما این اجازه را می دهد تا متوجه شوید که چه اتفاقی  در حال رخ دادن است. با احساستتان در ارتباط باشید و یک تصمیم متفاوت و بهتری بگیرید تا سلامت شما و بدنتان را تقویت کند.

رژیم آنلاین دکتر کابلی

جهت دریافت رژیم آنلاین کلیک کنید

 

برخی از خدمات دکتر نیره اسماعیل کابلی دکتر تغذیه خوب در غرب تهران :

رژیم لاغری

رژیم چاقی

دریافت رژیم لاغری

دریافت رژیم چاقی

رژیم لاغری آنلاین

دریافت رژیم آنلاین

دستگاه لاغری موضعی

لاغری بعد از زایمان

تغذیه سالم

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.