«اطلاعیه مهم»

بعضی اوقات بدون دلایلی احساس خستگی و افسردگی می کنیم. در واقع ، حتی با خوابیدن کافی یا تغذیه سالم نیز  تغییر آن امکان پذیر نیست. کم خونی به اندازه ای آشکار است که در وهله اول بر زندگی روزمره ما تأثیر می گذارد. بنابراین ، این کم خونی چیست؟ کم خونی نوعی بیماری خونی است و در صورت وجود کم خونی ، از نظر تعداد یا عملکرد سلول های خونی وضعیت غیر طبیعی وجود دارد  در اینجا ما وظیفه داریم از پروتئین طبیعی با مقدار بالای آهن استفاده کنیم تا عملکرد این گلبول های قرمز را به روش های طبیعی تنظیم کنیم.

چه مواد غذایی برای کم خونی مفید هستند؟

علت  کم خونی:

هنگامی که تعداد گلبول های قرمز ما یا مقدار هموگلوبین که سلول ها قادر به حمل آن هستند کاهش می یابد ، کم خونی یعنی آنمی  رخ می دهد. زیرا در این حالت ، بافت های بدن بدون اکسیژن باقی می مانند. در صورت کمبود اکسیژن ، شکایت های ناشی از کم خونی  مانند رنگ پریدگی پوست ، زردی ، رنگ پریدگی ، ضعف ، خستگی ، تنگی نفس ، بی نظمی های ضربان قلب ایجاد می شود. در صورت عدم توجه و مداخله به موقع ، ممکن است مشکلاتی از قبیل نارسایی قلبی ، انسداد عروقی ، حمله قلبی و سکته مغزی آغاز شود.

در اینجا دلایل اصلی بروز مشکل کم خونی ذکر شده است. ناتوانی در تولید سلول های قرمز خون به اندازه کافی در بدن, از بین رفتن سریع تر سلول های قرمز خون نسبت به تولید در صورت خونریزی و از بین رفتن گلبول های قرمز توسط بدن به دلیل برخی از اختلالات در بدن.  کمبود آهن ، کمبود ویتامین B12 ، کمبود اسید فولیک ، بروز بیماری های مزمن ، اختلالات مربوط به مغز استخوان و سلول.

کم خونی مبتنی بر کمبود آهن:

شایع ترین علت کم خونی فقر آهن است. هنگامی که آهن کافی در بدن ما وجود ندارد ، هموگلوبین مورد نیاز گلبول های قرمز نمی تواند به اندازه کافی تولید شود و کم خونی و فقر آهن ایجاد می شود. به خصوص در زنان در سن باروری در طول دوره قائدگی ، در دوران بارداری که خون بین مادر و جنین تقسیم می شود، خونریزی دستگاه گوارش و تغذیه با آهن کم سبب کم خونی مربوط به کمبود آهن می شود.

کم خونی مبتنی بر کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک:

برای اینکه بدن ما سلول های قرمز خون سالم تولید کند ، به آهن ، ویتامین B12 و اسید فولیک احتیاج دارد. کم خونی در افرادی مشاهده می شود که از نظر مواد مغذی حاوی ویتامین B12 و اسید فولیک کمبود دارند.

کم خونی مبتنی بر بیماری های مزمن:

بسیاری از بیماری های مزمن ، اما به ویژه بیماری مزمن کلیه ، منجر به کم خونی می شوند. داروهای مورد استفاده در درمان بیماری هایی مانند سرطان ، ایدز ، آرتروز ، کم کاری تیروئید باعث کاهش تولید گلبول های قرمز و منجر به کم خونی می شود.

کم خونی مبتنی بر مشکلات مغز استخوان و سلول:

مبتلایان به اختلالات مغز استخوان قادر به تولید سلول های قرمز خون کافی در بدن نیستند ، یا سلول های تولید شده نمی توانند کاملاً سالم رشد کنند. در چنین مواردی نیز کم خونی رخ می دهد.

چه مواد غذایی برای کم خونی مفید هستند؟

غذاهایی که از کم خونی جلوگیری می کنند:

افرادی که مشکل کم خونی دارند یا  نمی خواهند چنین ناراحتی را تجربه کنند باید با غذاهای سرشار از آهن ، B12 و اسید فولیک تغذیه شوند.

غذاهای حاوی آهن؛ جگر ، صدف ، گوشت قرمز ، گوشت سفید ، تن ماهی ، ساردین ، میگو ، خرچنگ ،   غلات سبوس دار، جو دوسر ، سویا ، لوبیای قرمز ، سیب زمینی ، توفو ، اسفناج ، کشمش ، ملاس ، کدو تنبل ، دانه کدو تنبل ، عدس ، نخود فرنگی ، آلو ، گوجه فرنگی.

غذاهای سرشار از ویتامین B12؛ صدف ، جگر ، ماهی ، خرچنگ  ، گوشت قرمز ، تخم مرغ ، پنیر ، ماست ، شیر ، توفو.

غذاهای سرشار از اسید فولیک؛سبزیجات برگ سبز تیره ، تخمه آفتابگردان ، بامیه ، نخود فرنگی ، نخود سیاه ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی ، کنگر فرنگی ، اسفناج ، جگر ، گل کلم ، شاه بلوط ، تخم کتان ، مارچوبه ، کلم ، کاهو ، جعفری ، عدس ، میوه ، چغندر و شیر .

توصیه های تغذیه ای برای جلوگیری از کم خونی:

  • برای جلوگیری از کم خونی و به طور کلی جلوگیری از بروز مشکلات سلامتی ، در طول روز گروه های مختلف غذایی بخورید.
  • مواد مغذی غنی از سبزیجات و میوه ها به شرط اینکه طبیعی و بهداشتی باشند مصرف کنید.
  • ویتامین ها و مواد معدنی را که می توانید از غذاهای طبیعی دریافت کنید به عنوان مکمل ، مصرف نکنید.
  • میوه ها و سبزیجات ، که هنگام پخت مقداری از ارزش غذایی خود را از دست می دهند ، در صورت امکان باید به صورت خام یا کمی جوشانده مصرف شوند شوند.
  • میوه ها را با پوست مصرف کنید.
  • با توجه به اینکه ویتامین C باعث افزایش جذب آهن در بدن می شود ، هر روز به دریافت ویتامین C توجه کنید.
  • موادی از قبیل چای ، قهوه ، سیگار و الکل هر دو سلامتی کلی بدن را مختل کرده و جذب ویتامین ها و مواد معدنی را که از طریق تغذیه دریافت می کنیم کاهش می دهد. شما باید تا حد ممکن از خوردن این مواد خودداری کنید.

Source: www.aysetolga.com

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.