«اطلاعیه مهم»

چاقی یک مشکل فزاینده مهم است. راه حل اصلی جلوگیری از آن است. فعالیت بدنی و یک رژیم غذایی سالم روش های اساسی مقابله با چاقی است.

چاقی یک مشکل اجتماعی است که هم در کشورهای توسعه یافته و هم توسعه نیافته دیده می شود. با این وجود ، از آنجا که زندگی در کشورهای توسعه یافته سریع تر جریان دارد، برنامه های غذایی ما را در مقابله با چاقی ناکافی می کند.

با این وجود مناطقی با هدف مقابله با چاقی به ویژه در کشورهایی که در سواحل مدیترانه هستند، وجود دارد. رژیم غذایی معروف به رژیم مدیترانه ای در این کشورها شامل غذاهای دریایی، سبزیجات و محصولات مبتنی بر روغن زیتون است.

علیرغم چنین جایگزینی، چاقی همچنان یکی از دلایل اصلی مرگ است و هشدارهایی را در سرتاسر جهان به وجود می آورد.

چگونه می توان با چاقی مقابله کرد؟

چاقی چیست؟

چاقی، افزایش وزن ناشی از تجمع بیش از حد توده چربی یا بافت مربوط به چربی است. چاقی می تواند سبب بسیاری از بیماری ها مانند ، فشار خون بالا ، دیابت و سرطان شود. و متاسفانه حتی می تواند باعث مرگ شود.

به همین دلایل، ما نمی توانیم این مشکل را در سطح اجتماعی و فردی نادیده بگیریم.

انواع چاقی:

اگرچه بسیاری از افراد نمی دانند چاقی چگونه طبقه بندی می شود ،اما نیازی به نگرانی نیست، ما در اینجا  توضیح می دهیم:

  • مرکزی . پیچیده ترین شکل چاقی است زیرا خطر تأثیرگذاری بر اندام های داخلی وجود دارد. به دلیل جایگاه خود در بدن ‘چاقی مرکزی’ نامیده می شود. در قسمت معده رخ می دهد و باعث ایجاد بیماری هایی مانند دیابت می شود.
  • محیطی. در این حالت ، تجمع بیش از حد چربی در زیر کمر ظاهر می شود. به دلیل اضافه وزن با مشکلات مفصلی دیده می شود.

چگونه با چاقی مقابله کنیم؟

این سوال کمی پیچیده است. درنهایت، قرن بیست و یکم مبتنی بر مهم ترین مشکل سلامتی است. با این حال ، مقابله با این بیماری آنچنان که در ابتدا به نظر می رسد پیچیده نیست.

علاوه بر درمان ، هدف باید جلوگیری از بروز چاقی باشد. جلوگیری از چاقی نه تنها به نگرانی های زیبایی بلکه به مشکلات روحی و جسمی نیز کمک می کند.

  1. فعال باشید

اول از همه ، یکی از راه های جلوگیری از چاقی ، دور شدن از سبک زندگی بی تحرک است و درنهایت ، این ارتباط مستقیمی با افزایش وزن دارد. حرکت نکردن بدن باعث  تجمع کالری و انرژی می شود که باعث چاقی می شود. بسیاری از افراد نیز دوست دارند به ورزشگاه بروند. با این حال ، این یک الزام نیست. راه های زیادی برای ورزش وجود دارد؛ می توانید برای پیاده روی ، دویدن ، شنا یا دوچرخه سواری بروید و حتی ورزش هایی مانند یوگا را در خانه انجام دهید.

بدن شما باید از مواد معدنی موجود در مواد مغذی استفاده کند و بهترین راه برای انجام این کار فعالیت بدنی است:

  • پیاده روی تا محل کار باعث کاهش افزایش وزن می شود.
  • یا از نقطه A به نقطه B با دوچرخه بروید و کمک به محیط زیست.
  • علاوه بر این ، ورزش های صبحگاهی مانند پیاده روی ، دوچرخه سواری و شنا باعث کاهش چربی بدن و مقابله با چاقی می شوند.
  1. مشاهدات پزشکی

شاخص توده بدنی (VKE) یک شاخص برای مشخص کردن محل وزن شخص است. این شاخص بر اساس سن و جنس ، بر اساس قد و جرم ، وزن فرد را بررسی می کند.

با این حال ، ما توصیه می کنیم برای معاینه سالانه در مورد همه مشکلات مربوط به چاقی ،به متخصص مراجعه کنید. این شاخص برای سلامتی شما ضروری است.

  1. تغذیه سالم داشته باشید

هم رژیم و هم فعالیت بدنی شما بخشی از یک سبک زندگی سالم است. انجام این کارها از نظر جسمی ، روانی و فیزیولوژیکی برای شما مفید است. متخصصان علاوه بر رژیم غذایی متعادل ، ورزش را نیز توصیه می کنند. به این ترتیب شتاب هم در عملکرد بدنی و هم در مقابله با چاقی به دست می آید.

متخصصان توصیه می کنند که فرد روزانه ۲۰۰۰ کالری مصرف کند و رژیم غذایی شامل غذاهایی مانند لبنیات ، گوشت ، غلات ، میوه ، سبزیجات و حبوبات باشد. شما می توانید رژیم خود را مطابق با استانداردهای متخصصان تنظیم کنید. این یکی از موثرترین راه های جلوگیری از چاقی است.

یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین ، ویتامین ها و مواد معدنی باعث ایجاد توده بدنی (ماهیچه) بدون چربی و مبارزه با ذخیره چربی در بدن می شود. همچنین باید به مقدار کالری که در طول روز مصرف می کنید توجه کنید و از افزایش وزن و کاهش وزن خودداری کنید.

همچنین باید از غذاهای فرآوری شده  و محصولات سرشار از چربی و مصنوعی خودداری کنید. اینها می توانند سلامتی شما را به شدت تخریب کنند.

  1. وزن خود را اندازه بگیرید

مهم است که هفته ای یک بار خود را وزن کنید و مطمئن شوید که در وزن سالم قرار دارید. اگر متوجه شدید که شروع به افزایش وزن  کرده اید ، وقت آن است که اقدامات لازم را برای کاهش وزن انجام دهید. یک گزینه این است که از وسایل ورزشی مانند تردمیل استفاده کنید تا بتوانید در خانه ورزش کنید.

Source: www.sagligabiradim.com

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.