«اطلاعیه مهم»

مدت طولانی است که تصور می شود نوشیدن آب به کاهش وزن کمک می کند. در حقیقت ۳۰ – ۵۹ % از بزرگسالانی که قصد کاهش وزن خود را داشتند ، میزان آب مصرفی خود را افزایش دادند . بسیاری از مطالعات نشان می دهند که نوشیدن بیشتر آب ممکن است به کاهش وزن و ثبات روند کاهش وزن کمک کند . این مقاله توضیح می دهد که چگونه نوشیدن آب می تواند در کاهش وزن به شما کمک کند .

نوشیدن آب باعث می شود کالری بیشتری بسوزانید

اکثر مطالعات ذکر شده در زیر ، تأثیر نوشیدن یک و نیم لیتر آب را نشان می دهند :

نوشیدن آب می تواند مقدار کالری سوزانده شده شما را افزایش دهد ؛ که این مقدار کالری اضافی به ” کالری سوخته شده در حین استراحت ” شناخته می شود . در بزرگسالان مقدار این نوع کالری در ۱۰ دقیقه بعد از نوشیدن آب به اندازه ۲۴-۳۰% افزایش پیدا کرده است و حداقل این پروسه تا ۶۰ دقیقه ادامه پیدا می کند .

بر پایه این مطالعه ، یک مطالعه در مورد کودکان دارای اضافه وزن و چاقی ، نشان داد که بعد از خوردن آب سرد میزان کالری سوخته شده در حین استراحت ۲۵ % افزایش پیدا کرده است .

چگونه نوشیدن آب می تواند در روند کاهش وزن به شما کمک کند ؟

یک مطالعه دیگر از تاثیر افزایش مصرف اب مصرفی در روز به مقدار ۱ لیتر ، بر روی زنان دارای اضافه وزن ، انجام شده است . آنها دریافتند که طی یک دوره ۱۲ ماهه میزان کاهش وزن آن ها ۲ کیلوگرم بیشتر شده است ؛ این در حالی است که این گروه از زنان هیچ تغییری در شیوه زندگی خود به جز نوشیدن مقدار بیشتری آب نداده اند که این نتیجه بسیار قابل توجه و چشم گیر است .

علاوه بر این ، هر دو مطالعه نشان می دهد که نوشیدن ۰/۵ لیتر آب باعث می شود که ۲۳ کالری بیشتر سوزانده شود که سالانه این مقدار به ۱۷۰۰۰ کالری – یا ۲ کیلوگرم کاهش وزن – می رسد .

چندین مطالعات دیگر که افراد دارای اضافه وزن را در نظر داشته اند ، نشان می دهد افرادی که روزانه ۱ تا ۱٫۵ لیتر آب را برای چند هفته نوشیده اند ، تغییرات چشم گیری در وزن خود و همچنین شاخص توده بدنی (BMI) خود مشاهده کرده اند .

در صورتی که آب سرد نوشیده شود این نتایج می توانند تاثیر گذار تر نیز باشند زیرا هنگام نوشیدن آب سرد ، بدن برای گرم کردن آب تا دمای بدن ، کالری می سوزاند .

نوشیدن آب قبل از غذا می تواند اشتها را کاهش دهد

برخی افراد ادعا می کنند که نوشیدن آب قبل از غذا اشتها را کاهش می دهد. به نظر می رسد در حقیقت واقعیتی در پشت این  ادعا وجود دارد :

مطالعات مربوط به افراد مسن نشان داده است که نوشیدن آب قبل از هر وعده غذایی می تواند باعث کاهش ۲ کیلوگرم وزن بدن در طی یک دوره ۱۲ هفته ای شود .

در یک مطالعه ، افراد میانسال دارای اضافه وزن و چاقی که قبل از هر وعده غذایی آب نوشیده اند ، در مقایسه با گروهی که آب بیشتری مصرف نکرده اند ، ۴۴ درصد وزن بیشتری از دست داده اند .

یک مطالعه دیگر همچنین نشان داد که نوشیدن آب قبل از صبحانه میزان کالری مصرف شده در طول وعده غذایی را ۱۳٪ کاهش داده است .

اگرچه این ممکن است برای افراد میانسال و سالخورده بسیار مفید باشد ، اما مطالعات بر روی افراد جوان ، کاهش چشمگیری در میزان کالری را نشان نداده است.

نوشیدن بیشتر آب باعث کاهش میزان کالری دریافتی و افزایش وزن می شود

از آنجا که آب به طور طبیعی فاقد کالری است ، به طور کلی با کاهش کالری همراه است. این امر عمدتاً به این دلیل است که شما به جای نوشیدنی های دیگر ، که اغلب دارای میزان کالری و قند زیادی هستند ، آب می نوشید .

مطالعات نشان داده اند ، افرادی که بیشتر از بقیه آب می نوشند ، به طور میانگین ۹% کالری کم تری دریافت می کنند . نوشیدن آب همچنین ممکن است به جلوگیری از افزایش وزن طولانی مدت کمک کند. به طور کلی افراد معمولی هر چهار سال ۱٫۴۵ کیلوگرم وزن اضافه می کنند ؛ این مقدار ممکن است توسط یک سری عوامل کاهش پیدا کند :

  • افزودن ۱ فنجان آب: افزایش مصرف روزانه ۱ فنجان آب ممکن است این مقدار این افزایش وزن را ۰٫۱۳ کیلوگرم کاهش دهد.
  • تعویض نوشیدنی های دیگر با آب: جایگزینی یک وعده نوشیدنی شیرین شده با شکر با ۱ فنجان آب ممکن است باعث کاهش ۰٫۵ کیلوگرمی در انتهای هر ۴ سال شود .

تشویق کودکان به نوشیدن آب از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا این امر می تواند مانع از اضافه وزن و چاقی آنها شود .

یک مطالعه انجام شده جدید در مدارس ، با هدف کاهش میزان چاقی با تشویق کودکان به نوشیدن آب انجام شده است ؛ آن ها در ۱۷ مدرسه اقدام به نصب آب خوری کردند و کلاس هایی در مورد مصرف آب برای دانش آموزان مقطع ۲ ام و ۳ ام در نظر گرفتند . پس از یک سال تحصیلی ، خطر ابتلا به چاقی در مدارسی که میزان نوشیدن آب آن ها افزایش یافته بود ، ۳۱٪ کاهش یافت .

چگونه نوشیدن آب می تواند در روند کاهش وزن به شما کمک کند ؟

چه مقدار آب باید بنوشید؟

بسیاری از مقامات بهداشتی نوشیدن ۸ ، ۸ لیوان آب (حدود ۲ لیتر) در روز را توصیه می کنند ؛ با این حال این میزان آب از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت است .

به عنوان مثال ، افرادی که زیاد عرق می کنند یا مرتبا ورزش می کنند ممکن است به افرادی که خیلی فعال نیستند ، نیاز به آب بیشتری داشته باشند.

افراد مسن و مادران شیرده نیز نیاز به کنترل بیشتر بر میزان مصرف آب خود دارند .

به خاطر داشته باشید که از بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها مانند قهوه ، چای ، گوشت ، ماهی ، شیر و به ویژه میوه و سبزیجات نیز ، آب دریافت می کنید. به عنوان یک قاعده و قانون خوب ، همیشه باید هنگام تشنگی آب بنوشید و به اندازه کافی بنوشید تا عطش خود را کاملا رفع کنید .

اگر متوجه شدید سردرد دارید ، حالت بدی دارید ، دائماً گرسنه اید و یا در تمرکز مشکل دارید ، ممکن است بدن شما دچار کمبود آب شده باشد . نوشیدن آب بیشتر می تواند به رفع این مشکل کمک کند .

بر اساس مطالعات انجام شده ، نوشیدن ۱-۲ لیتر آب در روز می تواند برای کاهش وزن به شما کمک کند.

در ادامه میزان آبی که در روز باید مصرف کنید بر حسب واحد های مختلف اندازه گیری آورده شده است :

لیتر : ۱ – ۲

اونس : ۳۴ – ۶۷

لیوان : ۴ – ۸

با این حال مقادیر گفته شدی تنها یک راهنمای کلی است و ممکن است برخی افراد به آب بیشتری نیاز داشته باشند در حالی که گروهی دیگر نیاز کم تری به نوشیدن آب حس کنند .

همچنین ، نوشیدن زیاد آب به هیچ عنوان توصیه نمی شود ، زیرا ممکن است باعث مسمویت توسط آب شود. این  مسمومیت حتی در موارد شدید ، مانند مسابقات نوشیدن آب منجر به مرگ افراد نیز شده است.

در نهایت:

آب برای کاهش وزن بسیار مفید است.

این ماده ۱۰۰٪ بدون کالری است ؛ به شما کمک می کند کالری بیشتری بسوزانید و حتی اگر قبل از غذا نوشیده شود ، اشتهای شما را نیز سرکوب می کند.

این مزایا وقتی نوشیدنی های قندی را با آب جایگزین می کنید بیشتر می شود. این یک روش بسیار آسان برای کاهش قند و کالری است.

با این حال ، بخاطر داشته باشید که در صورت نیاز به کاهش وزن به مقدار قابل توجه ، باید کارهای بیشتری انجام دهید تا اینکه فقط آب بنوشید.  آب فقط یک قطعه بسیار کوچک از این پازل است.

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.