«اطلاعیه مهم»

کاهش وزن در ماه رمضان

در ماه رمضان با تغذیه سالم و رعایت توصیه های متخصصان، جلوگیری از افزایش وزن و حتی کاهش وزن نیز ممکن است. اسرار کاهش وزن با روزه گرفتن:

تفاوت های ناگهانی در عادات غذایی و تغییر زمان خوردن غذا در طول روز می تواند سبب مشکلات کاهش وزن در ماه رمضان شود. سفره های سحر و افطار، که منوی آن متعادل و منظم برنامه ریزی شده است، به کنترل وزن کمک می کند.

 

 

مصرف سبزیجات، آب و میوه را افزایش دهید

افرادی که در ماه رمضان روزه می گیرند به رژیم سالم، مناسب و متعادل باید بیشتر توجه کنند. به طور کلی، مواد مغذی مصرف شده در ۴-۳وعده غذایی در این دوره با تغییرات کامل رژیم غذایی، به ۲ وعده غذایی کاهش می یابد. افزایش مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات و چربی بالا مانند شیرینی در این ۲ وعده و کاهش آب، حبوبات، سبزیجات و میوه ها سبب ایجاد مشکلات وزن می شود. در ماه رمضان، نسبت پروتئین، ویتامین و مواد معدنی روزانه نباید تغییر کند.

 

ترجیح دادن مواد مغذی فیبری

برای جلوگیری از افزایش وزن در ماه رمضان، لازم است از غذاهای بیش از حد چرب، شور و بیش از حد شیرین اجتناب کنید. سبزی های حاوی فیبر و سلولز، میوه و نان کامل گندم که به راحتی قابل هضم هستند و می توانند مدت زمان طولانی در دستگاه گوارش باقی بمانند باید ترجیح داده شوند.

 

اگر مشکل روده دارید، جو را به سوپ اضافه کنید

افطار باید با یک سوپ که نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است شروع شود. افرادی که مشکلات روده دارند می توانند به سوپ، جو یا دانه های روغنی مانند دانه های چیا و کتان اضافه کنند. می توان یک وعده غذایی گیاهی با گوشت یا بدون گوشت، ماست ، میوه یا دسر و سالاد را ترجیح داد.

 

مصرف پروتئین کافی می تواند در روز به سیری کمک کند

غذاهای با محتوای پروتئین بالا، با افزایش مدت زمان تخلیه معده، زمان گرسنگی را به تاخیر می اندازد. بهترین منبع پروتئینی با کیفیت بالا، تخم مرغ است. غذاهایی مانند شیر، ماست و پنیر اگر سبب نفخ نشود می تواند، مصرف شود. سحر می تواند یک وعده مانند صبحانه باشد. در سحر از مصرف غذاهای نمک دار باید پرهیز کرد. می توان میوه خورد. اگر دوره ناشتا از ۱۷ تا ۲۴ ساعت باشد بدن ممکن است به استرس گرسنگی وارد شود. در این حالت، میزان متابولیسم کاهش می یابد و به دلیل خطر خستگی، سردرد، اضطراب توصیه نمی شود.

 

جلوگیری از تنبلی روده

برای جلوگیری از تنبلی روده می توان مکمل های پروبیوتیک و یا غذاهای پروبیوتیک مصرف کرد. به دلیل تغذیه تنها در ساعت شبانه، حرکات روده ای متوقف می شود و مشکلات یبوست ممکن است رخ دهد. مشکلات یبوست همچنین ممکن است سبب افزایش وزن شود. برای جلوگیری از مشکلاتی مانند یبوست، مصرف آب باید مورد توجه قرار گیرد. یک فرد بزرگسال باید حداقل ۲-۱٫۵ لیتر آب در روز بخورد. مصرف آب عملکرد روده و کلیه را تسریع می کند. با این حال، مصرف آب در طول وعده غذایی ممکن است سیستم گوارش را مختل کند. چون که می تواند آنزیم های معده را رقیق کند. آب باید ۱۰ دقیقه قبل از خوردن غذا یا ۱ ساعت بعد از غذا مصرف شود. به خصوص پیاده روی، حداقل ۱ ساعت پس از افطار، باعث حفظ حرکات روده و توده عضلانی می شود.

 

 حداقل ۴۰ دقیقه بعد از سحر باید خوابید

به منظور جلوگیری از افزایش وزن در ماه رمضان، باید سحری بخورید و حداقل ۴۰ دقیقه پس از خوردن بخوابید، قبل از خوردن غذا مقدار زیادی آب بنوشید، غذاهای سبک تر باید ترجیح داده شوند. خوردن غذاهای سبک را باید ترجیح داد و از غذاهای سنگین اجتناب کرد. بهترین مثال تخم مرغ است. غذاهای کم نمک باید انتخاب شوند تا باعث ایجاد تشنگی در طول روز نشوند. صبحانه با املت یا سبزیجات تازه باید ترجیح داده شود. نباید از کربوهیدرات های تصفیه شده مانند برنج، پیتا، ماکارونی استفاده کرد.

 

در سفره افطار گوشت و سبزیجات باید با هم باشند

بهترین روش این است که در افطار از گوشت و سبزیجات به مقدار کافی مصرف کرد یا ۱-۲ تکه مرغ را همراه با سبزیجات خورد. مایعات نباید فراموش شود. مایعات، آب ، دوغ و چای گیاهی باید به مقدار زیاد مصرف شود.

 

برای هضم بهتر از چای گیاهی کمک بگیرید

پس از افطار، می توانید از چای گیاهی برای هضم کمک بگیرید. دم کردن چای با ۲۰ گرم بابونه و شیرین بیان، ۱۰ گرم رازیانه بعد از افطار می تواند مصرف شود. این چای سبب هضم آسان می شود. از آنجا که نوشیدن چای و قهوه در بین افطار ویتامین ها را ازبین می برد، باید آنها را مدتی بعد از افطار نوشید.

 

source: hthayat.haberturk.com

 


شما همران گرامی می توانید جهت تعیین وقت قبلی،دریافت مشاوره لاغری موضعی با دستگاه و مشاوره تغذیه با شماره تماس ما، ۰۲۱۴۴۲۴۶۹۲۰ تماس بگیرید.

آدرس کلینیک تغذیه دکتر کابلی: تهران. ستارخان. فلکه اول صادقیه. خیابان گلناز دهم شمالی. پلاک ۱۱، طبقه ۳، واحد

۷


رژیم آنلاین دکتر کابلی

جهت دریافت رژیم لاغری کلیک کنید

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.