کم خونی، نشانه ها و درمان آن

در ابتدا لازم است تا در مورد بیماری کم خونی، توضیح مختصری دهیم.

کم خونی چیست!

کم خونی نوعی بیماری است که در آن بدن شما، به اندازه کافی سلول های قرمز سالم برای حمل اکسیژن به بافت های بدن نداشته باشد. به همین علت در پی کم خونی ممکن است شما احساس ضعف و خستگی شدید داشته باشید.

کم خونی، نشانه ها و درمان آن

انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد که هر نوع آن می تواند علت خاصی داشته باشد. بیماری کم خونی می تواند موقت یا بلند مدت بوده و شدت آن از خفیف تا شدید باشد. اگر هر کدام از علائم کم خونی را داشته باشید می توانید با مراجعه به یک متخصص تغذیه مشکل خود را حل کنید.

اگر کم خونی به موقع درمان نشود ممکن است عواقب جدی در پی داشته باشد، یک متخصص تغذیه خوب با تنظیم یک برنامه غذایی تخصصی، می تواند نقش بسیار مهمی در درمان بیماری کم خونی شما داشته باشد.

پس به یاد داشته باشید که شما با داشتن یک رژیم غذاییرژیم لاغری مناسب و تغذیه سالم، می توانید از انواع کم خونی جلوگیری کنید.

⇐ دکتر نیره اسماعیل کابلی، مدرس دانشگاه، عضو انجمن تغذیه ایران، عضو انجمن غذا و تغذیه، حامی سلامت، به عنوان بهترین متخصص تغذیه در تهران، با دانش و تخصص خود آماده خدمت رسانی و ارائه انواع رژیم های درمانی و غذایی، رژیم لاغری، رژیم چاقی،به صورت حضوری و دریافت رژیم آنلاین، رژیم لاغری آنلاین، برای شما عزیزان می باشد.

علائم و نشانه های کم خونی

کم خونی می تواند علائم و نشانه های متفاوتی داشته باشد. برخی از این علائم عبارتند از:

• ضعف
  • پوست زرد رنگ
  • ضربان قلب نامنظم
  • درد در قفسه سینه
  • سرد شدن دست و پا
  • سر درد

در ابتدا بیماری کم خونی می تواند خیلی خفیف باشد که در این صورت ممکن است شما متوجه علائم آن نشوید، اما با گذر زمان و با درمان نکردن آن، علائم بیماری شدیدتر می شود.

چه زمان باید به متخصص تغذیه مراجعه کرد؟

زمانی که بدون دلیل، احساس خستگی کنید بهترین زمان برای مراجعه به متخصص تغذیه و مشورت با وی است. برخی از انواع کم خونی مانند کمبود آهن و کمبود ویتامین ب ۱۲، از شایع ترین نوع این بیماری محسوب می شوند.

علل کم خونی

همانطور که گفته شد زمانی که خون شما به اندازه کافی گلبول قرمز نداشته باشد، شما دچار کم خونی خواهید شد. برخی از دلایل آن عبارتند از:

• بدن شما قادر به تولید گلبول قرمز به اندازه کافی نباشد.
  • بدن شما گلبول های قرمز را از بین می برد.
  • اگر دچار خونریزی شدیدی شده باشید.

برخی از خدمات دکتر نیره اسماعیل کابلی دکتر تغذیه خوب در غرب تهران :

رژیم لاغری

رژیم چاقی