«اطلاعیه مهم»

اگر لباس های مورد علاقه تان دیگر تنتان نمی روند و زیپ شلوارتان بسته نمی شود یا پس از اینکه مقداری وزن کم کردید وزن تان دوباره به حالت اولش بازگشته است، احتمال دارد یکی از این ۱۰ اشتباه را در مورد رژیم غذایی خود مرتکب شده باشید.

  1. پیروی از رژیم هایی که وزن را سریع کاهش می دهند

وقتی مصمم هستید به سرعت و در کوتاه مدت، وزن زیادی کم کنید، در واقع اولین اشتباه را انجام داده اید. شاید تصمیم بگیرید که مثلاً هر روز سوپ کلم و گریپ فروت را در برنامه غذایی داشته باشید یا خوراک خود را به شدت کاهش دهید. با این کار میزان کالری دریافتی خود را به کمتر از ۱۰۰۰ کالری در روز می رسانید و مسلماً با این شرایط وزن شما کاهش پیدا می کند، اما زمانی که کم غذا می خورید به متابولیسم خود می آموزید که سرعتش را کم کند. سپس هنگامی که به وزن مورد نظر خود رسیدید یا  وقتی از اجرای این برنامه خسته شدید، دوباره به برنامه غذایی قبلی خود برمی گردید، اینجاست که وزن تان دوباره بالا می رود، چرا که بدنتان همچنان سوخت و ساز پایین تری نسبت به قبل دارد و انرژی را آهسته تر می سوزاند.

  1. حذف کردن صبحانه از برنامۀ غذایی

10 اشتباهی که در رژیم غذایی مرتکب می شویم

با حذف وعده غذایی صبحگاه در تمامی روز احساس گرسنگی خواهید کرد. نخوردن صبحانه موجب می شود در محل کار، بدون برنامه ریزی میان وعده مصرف کنید و ناهار را سنگین تر بخورید و با این کار میزان کالری دریافتی خود را افزایش بدهید. مصرف صبحانه ای سرشار از پروتئین و فیبر موجب می شود در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنید. طبق تحقیقات افرادی که هر روز صبحانه مصرف می کنند بیشتر احتمال دارد که وزن متناسب و سالمی داشته باشند.

  1. حواستان به کالری دریافتی از میان وعده ها نیست

10 اشتباهی که در رژیم غذایی مرتکب می شویم

شاید مقدار کالری هر وعده غذایی تان را به دقت محاسبه کنید اما در مورد میان وعده ها چطور؟ ممکن است محاسبه کالری یک بسته چوب شور روی میز کارتان یا یک تکه کوچک کیک خامه ای در مهمانی تولد دوستتان یا باقی مانده بستنی فرزندتان را فراموش کنید. همۀ این خوراکی های کوچک و ناچیز دارای کالری هستند و می توانند یک برنامه غذایی مناسب را به هم بریزند. اگر در مورد محاسبه کالری دریافتی تان جدی هستید، کالری این میان وعده ها را نیز از قلم نندازید.

  1. حذف میان وعده ها و تنقلات

10 اشتباهی که در رژیم غذایی مرتکب می شویم

گرچه مصرف بی برنامه میان وعده ها  ممکن است رژیم غذایی تان را خراب کند، اما مصرف هدفمند و منطقی میان وعده ها می تواند مفید هم باشد. افرادی که میان وعده می خورند،  بهتر می توانند گرسنگی را تحمل کنند و وزن شان کاهش می یابد. میان وعده ها کمک می کنند تا سوخت و ساز بدن بالا باقی بماند؛ خصوصاً اگر غنی از پروتئین باشند. می توانید مقداری آجیل یا یک لیوان شیر یا کاسه ای ماست همراه با میوه و سبزیجات را به عنوان میان وعده مصرف کنید. بر طبق مطالعات، افرادی که در برنامۀ غذایی خود تنقلات سالم را می گنجانند، نسبت به کسانی که میان وعده مصرف نمی کنند، لاغرتر هستند.

  1. مصرف بی رویه غذاهای کم چرب

محصولات کم چرب نقش مهمی در رژیم غذایی شما دارند؛ فقط فراموش نکنید که خوراکی های کم چرب لزوماً کم کالری هم نیستند، کم چرب بودن یک محصول چراغ سبزی برای مصرف بی رویه نیست و نمی توانید هر چه قدر دلتان خواست از این محصولات استفاده کنید. اگر بشقاب خود را با مقدار زیادی کیک کم چرب پر کنید، در پایان ممکن است، از زمانی که یک تکه کوچک کیک معمولی می خوردید، کالری بیشتری دریافت کنید. بهترین راه برای اینکه بدانید چقدر چربی، قند و کالری دریافت می کنید این است که برچسب مواد غذایی انتخابی خود را بررسی کنید.

  1. نوشیدن مقدار زیادی کالری

ممکن است بسیاری از ما، هنگام شمردن کالری های دریافتی، کالری موجود در نوشیدنی ها را نادیده بگیریم. اما فراموش نکنید بعضی از قهوه ها و انواع نوشابه ها بیشتر از ۵۰۰ کالری دارند. متاسفانه این نوشیدنی های پرکالری حتی گرسنگی شما را برطرف هم نمی کنند.

  1. فراموش می کنید باید آب بنوشید

10 اشتباهی که در رژیم غذایی مرتکب می شویم

آب برای متابولیسم و سوزاندن کالری ها ضروری است. اگر دچار کم آبی شوید، سوخت و ساز بدن، کاهش پیدا خواهد کرد؛ در نتیجه کاهش وزن تان کندتر خواهد شد.

تحقیقات جدید نشان می دهد نوشیدن حدود ۵۰۰ میلی لیتر آب، ۳۰ دقیقه قبل از غذا می تواند به کاهش وزن در افراد چاق کمک کند. بنابراین لیوانی آب کنار میز کارتان بگذارید!

  1. نادیده گرفتن لبنیات

شاید برای بسیاری از افرادی که رژیم دارند، شیر، پنیر و بستنی پرچرب منطقه ممنوعه به شمار بیاید؛ اما به خاطر داشته باشید مصرف نکردن لبنیات می تواند برای سلامتی شما بسیار مضر باشد. بر طبق تحقیقات زمانی که کلسیم کافی مصرف می کنید، بدنتان چربی بیشتری می سوزاند و زمانی که کمبود کلسیم دارید، چربی بیشتری در بدن تولید می شود. به نظر نمی رسد که مکمل های کلسیم مزیتی مشابهی با مصرف لبنیات داشته باشند؛ بنابراین سعی کنید محصولات لبنی بدون چربی یا کم چرب را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

  1. مصرف بی رویه فست فودها

    شاید زمانی که قصد دارید به رستوران بروید با خود فکر کنید سالاد یا خوراکی های سالم دیگری را سفارش خواهید داد. اما بیشتر اوقات وقتی پا به رستوران می گذارید همه تصمیم هایتان فراموشتان می شود. انواع پیتزاها و غذاهای چرب و سرخ شده به شما چشمک می زنند.

    قضیه این است اگر یک بار به خود اجازه مصرف این غذاها را بدهید این موضوع ممکن است به یک عادت همیشگی مبدل شود. بر اساس یک تحقیق طولانی مدت، افرادی که بیش از دو بار در هفته از فست فودها مصرف می کنند، چیزی حدود ۵/۴ کیلوگرم بیش از کسانی که کمتر از یک بار در هفته فست فود مصرف می خورند، اضافه وزن پیدا خواهند کرد.

  2. تعیین اهداف رویایی و دور از دسترس

اگر به خود بگویید می خواهم در هفته اول ۱۰ کیلوگرم وزن کم کنم، احتمالاً برنامه شکست خود را ریخته اید و البته اگر می دانید که نمی توانید این کار را انجام دهید، ممکن است اصلاً رژیم غذایی خود را آغاز نکنید و از بلند کردن این سنگ بزرگ طفره بروید.

اگر برای خود اهداف دست نیافتنی بگذارید در صورتی که در ابتدای رژیم غذایی، در هفته ۲ کیلوگرم وزن کم کنید به جای جشن گرفتن ممکن است تنها دلسرد شوید. بنابراین داشتن یک هدف واقع بینانه برای موفقیت در رژیم های غذایی اهمیت زیادی دارد. اگر نمی دانید چطور باید اهداف واقعی و منطقی برای خود تعیین کنید بهتر است در این مورد با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

Source: www.webmd.com

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.