«اطلاعیه مهم»

امروز از ۸ خطای رژیم غذایی که سبب افزایش وزن می شود صحبت خواهیم کرد.

8 خطای رژیم غذایی که سبب افزایش وزن می شود

  1. رژیم های شوک بیش از حد و تلاش برای لاغر شدن با گرسنگی:

مهم ترین نکته این است. بسیاری از افراد می گویند من اضافه وزن دارم و می خواهم از این اضافه وزن خلاص شوم. با این حال، چون شما در یک روز این وزن را به دست نیاورده اید ، نباید سعی کنید آن را در یک روز کم کنید. بنابراین، اگر چه رژیم های شوک مزایای آنی به شما نشان می دهد، اما از آنجا که سرعت متابولیسم را کم می کند هنگامی که به حالت عادی بازگردید سبب افزایش وزن خواهد شد. و به یاد داشته باشید؛ هنگامی که گرسنه هستید، نمی توانید وزن خود را به طور موثر کاهش دهید. فقط،  متابولیسم شما کاهش خواهد یافت.

  1. تنظیم اهداف خیلی بزرگ و نادرست:

معمولا مردم، همانطور که قبلا اشاره کردیم؛ هنگامی که اضافه وزن دارند، از آن خسته می شوند و می گویند: ” کافی است، می خواهم از این اضافه وزن خلاص  شوم. و فکر می کنند که قادر به کاهش وزن در طی یک ماه هستند. شما این اضافه وزن را در ۱ ماه به دست نیاورده اید که در ۱ ماه کم کنید. بنابراین، باید اهداف صحیح را تنظیم کنید.

کسی که  ۶۰ کیلو است با نسبت سوخت و ساز و چربی می تواند  سه کیلو کم کند، اما یک فرد با وزن ۱۰۰ کیلو  می تواند ۷ کیلو کم کند. بنابراین؛ اگر وزن شما کم است، اگر سرعت متابولیسم آهسته است، اگر نتوانید ۷-۶ کیلو در ماه کم کنید، رژیم غذایی خود را خراب نکید، این اشتباه را نکنید.

  1. قهر کردن با زندگی در هفته ای که نتوانسته اید وزن کم کنید:

من فکر می کنم  که همچین افرادی زیاد است. افرادی هستند که در هفته اول ۳-۲ کیلو راحت  وزن کم می کنند. سپس،  در هفته دوم می بینند که وزنشان تغییر نکرده است. این بار می گویند من نمی توانم وزن کم کنم همه چیز تمام شد.

از آنجا که بدن شما در هفته اول سریع  وزن کم می کند، در هفته دوم آن را متعادل می کند. به عبارت دیگر، بعد از ۳ کیلو که در هفته اول کم کرده اید، هفته دوم شما  را در همان اندازه نگه می دارد؛ با کاهش وزن ۳ کیلو در ۲ هفته شما را در تعادل نگه می دارد. بنابراین؛ اگر در این مرحله صبور باشید، خواهید دید که در هفته سوم وزن خود را به سرعت کاهش می دهید.

  1. شروع یک رژیم غذایی سخت و ترک آن در کوتاه مدت:

یک رژیم غذایی بسیار سخت را شروع می کنید، شاید برای یک ماه این رژیم غذایی بسیار سخت را ادامه دهید و به خوبی وزن کم کنید.  بله، شما سریع وزن کم می کنید،  اما گرسنگی مغز شما شروع به افزایش می کند. یعنی ، گرسنگی ذهنی تشکیل  می شود. و پس از آن، هنگامی که شما یک شکلات می خورید، موجب شادابی زیادی در مغز می شود و باعث می شود که شما به عادت های قدیمی خود بازگردید. شما نیز دلتنگ عادت های قدیمی  می شوید و به آن باز می گردید.

من این را به مراجعه کننده ها توصیه می کنم؛  اگر در یک هفته وزن کم کردید در وعده غذایی هر آنچه را که دوست دارید بخورید. بدن شما آن را دریافت می کند، سپس رژیم را دوباره ادامه دهید. این نه تنها به کاهش وزن کمک می کند بلکه گرسنگی ذهنی شما را نیز کاهش می دهد. وقتی در هفته دوم دوباره وزن کم کنید، می گویم، “صبحانه  جمعه را آزادانه بخورید. به این ترتیب، شما اجازه نخواهید داد که مغز گرسنگی را افزایش دهد.

8 خطای رژیم غذایی که سبب افزایش وزن می شود

  1. حذف کامل نان:

این هم یکی از اشتباهات است. می دانیم که نمی توانیم نان را از رژیم غذاییمان حذف کنیم. نان یکی از غذاهای مورد علاقه همه افراد است. علاوه بر این، آسیب  هم وجود دارد. وقتی نان را حذف کنید، بدن شما گروه کربوهیدرات را فراموش می کند. وقتی دوباره شروع به خوردن نان می کنید، شروع به اضافه وزن می کنید.  بنابراین، حتی هنگام طبیعی خوردن ، شما شروع به افزایش وزن در یک لحظه می کنید. این یکی از عوامل است.

علاوه بر این، یکی از منابع انرژی مورد استفاده بدن ما از کربوهیدرات ها می آید. اگر نان را حذف کنید انرژی کم تری دریافت می کنید. بدن شما، در یک لحظه  دچار کمبود می شود و ماهیچه، شروع به از دست دادن آب می کند. بنابراین، هم به طور طبیعی وزن کم نمی کنید و هم از آنجا که پوست آب از دست داده اثرات پیری را نشان می دهد.

  1. وزن کردن هر روز:

یک روز زمان بسیار کمی برای مقایسه وزن است. بنابراین،  نمی خواهیم در طول رژیم غذایی هر روز خود را وزن کنید. پیشنهاد می کنم یک بار در هفته  خود را وزن کنید. این به این دلیل است که سطح  ورم بدن هر روز تغییر می کند. توصیه نمی کنم بیش از یک بار در هفته خود را وزن کنید  تا از چنین شرایطی جلوگیری کنید.

  1. حذف میان وعده ها:

این به این دلیل است که افراد می گویند “اگر  میان وعده ها را حذف کنم، کالری کم تری دریافت می کنم. به این ترتیب وزن بیشتری  کم می کنم.  اما  بدانید، بدن  به این شکل کار نمی کند. افرادی که میان وعده ها را حذف می کنند دیرتر وزن کم می کنند. بنابراین، اگر میان وعده بخورید، راحت تر وزن کم خواهید کرد. لازم نیست که حتما ۳ میان وعده بخورید. یک میان وعده اضافی اجازه می دهد بدن مدام مواد مغذی دریافت کند و سوخت و ساز انجام شود.

  1. تغذیه به یک روش:

بسیاری از افراد، به منظور راحتی در کاهش وزن، ازیک روش تغذیه استفاده می کنند . فقط پروتئین مصرف می کنند یا فقط از سبزیجات تغذیه می کنند. وقتی به این روش تغذیه می کنید بدن از لحاظ ویتامین ها و مواد معدنی دچار کمبود می شود.

بله شاید سبب شود در یک هفته به خوبی وزن کم کنید اما از آنجا که متابولیسم  نیازمند سایر مواد مغذی است  دوباره کاهش خواهد یافت. بنابراین،  توصیه می کنم که سعی کنید از یک روش تغذیه نکنید.

Source: www.aysetolga.com

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.