«اطلاعیه مهم»

مراقبت از پوست با تغذیه مناسب شروع می شود. درست است که استراتژی ضد پیری شماره یک ، محافظت از آفتاب است ، اما پوست شما برای سالم ماندن و جوانی به مواد مغذی نیز نیاز دارد. میوه ها و سبزیجات ، بهترین و بزرگ ترین منبع از ویتامین های مورد نیاز پوست شما هستند . اگر شما هم از سبزیجات زیادی در رژیم غذایی خود استفاده می کنید ، در اینکه پوست شما به خوبی تغذیه شود ، شانس بالاتری دارید . دانستن آن که هر کدام از ویتامین ها چه فایده ای برای شما دارد به شما کمک خواهد کرد که بدانید در زمانی که پوست شما نیاز به مراقبت دارد کدام ویتامین بیشترین فایده را برای شما داشته ؛ و حتی در محصولات مراقبت از پوست به دنبال ویتامین خاصی باشید . در ادامه ۹ تا از ویتامین هایی که باید پوست خود را با آنها تغذیه کنید آورده شده است .

9 ویتامینی که برای سلامت پوست خود هرگز نباید آن ها را فراموش کنید

۱ . ویتامین A

این ویتامین که به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می کند ، می تواند به مقدار زیادی در غذاهایی مانند سیب زمینی شیرین ، هویج ، اسفناج و انبه یافت شود. یک نوع از ویتامین Aکه به اسم رتینوئید شناخته می شود در مواد غذایی اعم از گوشت گاو ، تخم مرغ و لبنیات یافت می شود . این ویتامین برای سلامتی پوست ضروری است و کرم های حاوی مشتقات ویتامین A در درمان چین و چروک موثر هستند ؛ با این حال ، بیشتر کرم های حاوی ویتامین A را باید طبق دستور و نسخه پزشک خریداری و استفاده کنید ، زیرا باعث ایجاد سوزش پوستی در برخی افراد می شوند. به غیر از این ، خوردن مقدار زیادی غذای سرشار از این ویتامین باعث تقویت بینایی و محافظت از سرطان ریه می شود.

 ۲ . ویتامین C

ویتامین C همانطور که برای سلامت کلی شما ضروری است ، به همان مقدار برای پوست شما نیز ضرورت دارد . اگر شما در رژیم غذاییتان خوراکی هایی مثل مرکبات ، فلفل دلمه ای  ، کلم برکلی ، توت فرنگی ، گوجه فرنگی ، جوانه بروکسل و بسیاری از سبزیجات دیگر را مصرف می کنید ، بدانید که مقدار زیادی ویتامین C دریافت می کنید . دلیل مهم بودن ویتامین C برای پوست شما این است که به ایجاد کلاژن کمک می کند (کلاژن نوعی از بافت همبند است که پوست ما را محکم نگه می دارد ) . ویتامین C همچنین یک آنتی اکسیدان شناخته شده است و از پوست در برابر آسیب های رادیکال آزاد محافظت می کند. مقاله ای که در ژورنال پوست آنلاین هند منتشر شده است ، بیان می کند که ویتامین C در صورت استفاده موضعی ، می تواند علائمی مانند افزایش فشار خون را معکوس کند.

۳ . ویتامین E

یکی دیگر از آنتی اکسیدان ها در بین ویتامین ها ، ویتامین E است  . تاثیر این ویتامین بر روی زیبایی پوست قابل مقایسه با هیچ یک از ویتامین های دیگر نیست . مطابق با انتشارات بهداشتی هاروارد ، مصرف مقدار زیادی از ویتامین E می تواند ذخایر ویتامین A شما را نیز حفظ کند . اما غیر از این ، این ویتامین محلول در روغن ، از پوست در برابر صدمات رادیکال آزاد محافظت می کند ؛ حتی مطالعات نشان می دهند که این ویتامین ممکن است راه حل مناسبی برای کسانی باشد که می خواهند از شر آکنه خلاص شوند. شما این ویتامین را در بسیاری از غذاهای سرشار از روغن های سالم مانند آجیل ، دانه ها ، روغن های گیاهی ، میوه و سبزیجات ، به مقدار  فراوان خواهید یافت .

۴ . ویتامین D

بیشتر افرادی که در آب و هوای شمالی زندگی می کنند و افرادی که زمان زیادی را در آفتاب نمی گذرانند ، به اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی کنند ؛ ویتامین D به عنوان “ویتامین آفتاب” نیز شناخته می شود زیرا پوست ما می تواند ویتامین D را از نور خورشید سنتز کند پس اگر می خواهید ویتامین D کافی دریافت کنید ، می توانید مکمل های ویتامین D مصرف کنید و یا به دنبال محصولات غنی شده با ویتامین D باشید ؛ همچنین منابع طبیعی ویتامین D قارچ ، ماهی و تخم مرغ است. تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین D به شدت با آکنه در ارتباط است زیرا این ویتامین نقش مهمی در مبارزه با عفونت ها دارد.

۵ . ویتامین K

ویتامین K برای بهبود زخم ها و کبودی ها ضروری است زیرا بدون ویتامین K کافی ، خون شما قادر به انعقاد خون نخواهد بود. زمانی که صحبت به فواید ویتامین K  در سلامت و زیبایی پوست می شود ، این ویتامین ، ویتامینی است که می تواند مشکلات ناشی از گردش خون مانند حلقه های تیره پوستی و رگ های عنکبوتی مانند و همچنین علائم کشیده شدن پوست و جای زخم را بر طرف کرده و بهبود ببخشد . برای کاهش این عوارض و دریافت ویتامین K ، مقدار زیادی کلم ، جگر ، کلم و شیر میل کنید.

9 ویتامینی که برای سلامت پوست خود هرگز نباید آن ها را فراموش کنید

۶ . ویتامین B3

ویتامین B3 به نام نیاسین نیز معروف است و در بسیاری از غذاها اعم از غذاهای حیوانی و گیاهی یافت می شود. این ویتامین برای نه تنها برای داشتن پوست سالم پوست سالم ، بلکه برای مغز ، سیستم عصبی و سلول های خونی نیز ضروری است. شما اغلب می توانید مشتقات این ویتامین به نام نیاسین آمید را در بسیاری از محصولات زیبایی پیدا کنید ، زیرا تحقیقات نشان می دهد که این ویتامین می تواند ظاهر پوست سالخورده را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و اغلب به براق کننده های پوست (برند های خوب محصولات آرایشی )اضافه می شود. آنچه شما می توانید از مصرف چنین محصولاتی انتظار داشته باشید ، پوسته پوسته شدن اندک و ملایم به همراه کاهش قرمزی پوست است.

۷ . ویتامین B5

ویتامین دیگری از خانواده ویتامین های گروه B ، ویتامین B5 است که به اسید پانتوتنیک و پانتنول نیز معروف است . فرمولاسیون های مواد مراقبت کننده از پوست حاوی این ویتامین هستند زیرا ویتامین B5 یکی از بهترین هیدراته کننده های پوست است . مطالعات انجام شده در مورد این ویتامین نشان می دهد که این ویتامین مانع از دست رفتن آب پوست می شود و عملکرد سدیم پوست را بهبود می بخشد . اگر در میان محصولات پوستی و زیبایی ، محصولی را پیدا کردید که ویتامین B5 در صدر مواد تشکیل دهنده ی آن محصول بود ، بدانید که خرید و استفاده از آن محصول یک خرید خوب است . همچنین می توانید مقدار زیادی از این ویتامین را از غلات سبوس دار ، آووکادو و مرغ دریافت کنید .

۸ . کولین

کولین جزئی از ویتامین های گروه B (ویتامین B4) باشد . کولین ویتامین است که در غذاهایی مانند تخم مرغ ، بادام زمینی و شیر یافت می شود اما بدن می تواند به تنهایی این ویتامین را بسازد . این ویتامین برای سنتز انتقال دهنده های عصبی و به طور کلی عملکرد طبیعی مغز بسیار اهمیت دارد . یک مطالعه منتشر شده در مجله FASEB همچنین نشان داد که این ویتامین نقش مهمی در غشای سلول های پوستی دارد ؛ اگرچه بدن شما بیشتر کولین مورد نیاز خود را تولید می کند ، دریافت این ویتامین از مواد غذایی نیز می تواند مفید باشد .

۹ . فولیک اسید

احتمالاً شما با اهمیت مصرف اسید فولیک کافی در دوران بارداری برای رشد کودک آشنا هستید. این امر به این دلیل است که اسیدفولیک برای ایجاد سلول های جدید بسیار حیاتی است. اما اسیدفولیک همچنین نقش مهمی در سلامت و ظاهر پوست دارد. مطالعه ای که در مجله زیبایی شناسی پوست منتشر شده است نشان داد که استفاده موضعی از مخلوط حاوی اسید فولیک و نوعی اسید آمینه به نام کراتین باعث تقویت استحکام پوست از طریق افزایش تولید کلاژن می شود .

نتیجه گیری

پوست سالم و زیبا وقتی حاصل می شود که به همان اندازه که به پوست خود توجه می کنید ، به میزان مصرف مواد مغذی خود توجه کنید. کمبود ویتامین ها اغلب روی پوست آشکار می شوند ، بنابراین نشان می دهد که ویتامین ها در سلامت پوست نقش اساسی دارند. خوردن میوه و سبزیجات فراوان باعث حفظ سطح ویتامین و در نتیجه درخشش پوست شما می شود.

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.