«اطلاعیه مهم»

آیا تصور می کنید پروبیوتیک ها یک قرص جادویی برای کمک به لاغری شما هستند؟ در حقیقت پروبیوتیک ها چگونه به کاهش وزن کمک می کنند؟ تا کنون با انواع پروبیوتیک ها آشنا شده اید؟ آیا روش های استفاده از پروبیوتیک ها را می دانید؟

به نظر می رسد پروبیوتیک ها موجودات زنده ای هستند که به طور طبیعی در روده وجود دارند. تحقیقات به عمل آمده حاکی از آن است که پروبیوتیک ها در کاهش وزن نقش بسزایی ایفا می کنند.

محققان بر این باورند که میکروارگانیسم های مختلفی به نام باکتری های دوستانه در بدن وجود دارند که مواد مغذی مانند ویتامین K و B را تولید می کنند. علاوه برآن این باکتری ها در کاهش و افزایش وزن نقش کاربردی دارند.

بنابراین توصیه می کنیم، این مطلب را انتها بخوانید تا اطلاعات جامعی در مورد انواع پروبیوتیک ها و نحوه استفاده از آن ها در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

پروبیوتیک ها چگونه به کاهش وزن کمک می کنند؟

با پروبیوتیک ها آشنا شویم!

قبل از آن که به کاهش وزن پروبیوتیک ها در بدن آشنا  شویم، لازم است بدانیم پروبیوتیک چیست؟

محققان بر این باورند که روده ها برای سلامت کلی بدن مفید هستند. حال این سوال پیش می آید که آیا سلامت گوارشی روی وزن ما تاثیرگذار هستند یا نه؟

بر طبق مقالات منتشر شده در سایت های معتبر پروبیوتیک ها از خانواده باکتری های تولیدکننده اسید لاکتیک هستند.

بنابراین پروبیوتیک ها، باکتری های مفیدی هستند که اثر مثبتی بر عملکرد سیستم گوارشی بدن دارند. در روده های ما، باکتری های بد و باکتری های خوب وجود دارند. علاوه برآن منبع سالمی از پروبیوتیک از عملکرد باکتری های بد جلوگیری می کند.

علاوه بر موارد بیان شده، باید بدانیم که پروبیوتیک ها در چه غذاهایی یافت می شوند؟ اگرچه امروزه امکان جذب  پروبیوتیک ها توسط مکمل ها نیز فراهم شده است، اما در مواد غذایی از جمله کیمچی، کلم ترش، شیرهای تخمیر شده، ماست و دوغ کفیر هم یافت می شوند.

پروبیوتیک ها چگونه به کاهش وزن کمک می کنند؟

از فواید پروبیوتیک ها بگوییم!

مطالعات اخیر نشان داده است که پروبیوتیک ها تاثیرات خوبی بر کاهش چربی های شکم و سلامت روده ها داشته اند.

شاید این سوال پیش بیاید که منبع غذایی پروبیوتیک ها از کجاست؟ طی بررسی های به عمل آمده از منابع معتبر، باکتری های پروبیوتیک از شکست فیبرها تغذیه می شوند و سپس آن ها را به ترکیبات مفیدی از جمله اسید بوتیرات تبدیل می کنند.

از دیگر تاثیرات مفید پروبیوتیک ها در لیست زیر آمده است.

  1. پروبیوتیک ها با کمک به بهبود دیواره روده، التهاب سیستمیک را کاهش می دهند.
  2. درصد لاکتوز یعنی قند شیر را به حداقل می رساند.
  3. امکان شیوع آلرژی در افراد حساس کاهش می یابد.
  4. عملکرد سیستم ایمنی بدن، سیستم قلبی و عروقی را بهبود می بخشند.

پروبیوتیک ها چگونه به کاهش وزن کمک می کنند؟

پروبیوتیک ها و تاثیر آن بر لاغری

تحقیقات نشان داده است که باکتری های مفید به دو دسته باکتروئیدها و فیرمیکوت ها تقسیم می شوند. البته لازم به ذکر است بگوییم که درصد باکتری های مفید در روده انسان های چاق با افراد لاغر متفاوت است. بنابراین کمبود یا اضافی بودن این میزان باعث چاقی شخص خواهد شد.

همچنین مطالعات مختلف در این زمینه نشان داده است که پروبیوتیک ها باافزایش هورمون مربوط به تنظیم سیری باعث کاهش اشتها می شود. در نتیجه سوخت و ساز بدن افزایش پیدا می کند.

عامل دیگر کاهش وزن توسط پروبیوتیک ها، ترشح پروتئین  ANGPTL4 است. بنابراین با افزایش این پروتئین میزان انباشته شدن چربی در بدن کاهش می یابد.

همانطور که گفته شد پروبیوتیک هااز خانواده لاکتوباسیلوس به کاهش درصد چربی های بدن کمک قابل توجهی می کنند. به عنوان مثال طی آزمایشاتی که روی چند خانم صورت گرفت تاثیرات مفیدی دیده شده است. از جمله اثرات مهم در لیست زیر آمده است.

  • خانم های شرکت کننده در طول سه ماه تقریبا ۵۰ درصد از وزن خود را از دست داده بودند.
  • کاهش چشم گیری در میزان توده های چربی و سایز دور کمر آن ها صورت گرفته بود.
  • پروبیوتیک ها با مهار کردن جذب چربی، سبب دریافت کالری کمتری در رژیم غذایی آن ها شده بود.
  • کاهش دور مفصل ران و چربی های شکم رضایت بسیاری از خانم ها از مصرف پروبیوتیک ها را به دنبال داشت.

پروبیوتیک ها چگونه به کاهش وزن کمک می کنند؟

آیا پروبیوتیک ها باعث افزایش وزن و چاقی هم می شوند؟

بنا به آنچه در این مقاله گفته شد اگرچه تجمع چربی در بدن با مصرف پروبیوتیک ها کمتر می شود و از افزایش وزن جلوگیری می کند، اما امکان نتیجه معکوس هم وجود دارد. بنابراین با مصرف پروبیوتیک ها در برخی افراد شاهد افزایش وزن هم خواهیم بود.

البته همانطور که متن مقاله برایتان شرح دادیم، مصرف پروبیوتیک ها تنها جنبه لاغری ندارند، بلکه باعث افزایش سلامتی در افراد نیز می شوند.

مطالعات جانوری و انسانی در این زمینه نشان داده است که پروبیوتیک ها تنوع میکروبی را افزایش می دهند. البته دانشمندان ثابت کرده اند که تنها راه جلوگیری از چاقی تغییر سبک زندگی است. بنابراین مصرف غذاهای سالم و ورزش منظم تاثیر مفیدی بر لاغری شما می گذارند.

با بهترین پروبیوتیک ها برای کاهش وزن آشنا شویم.

در ابتدا بهتر است این سوالات  را از خودمان بپرسیم، آیا باکتری های موجود در مکمل های پروبیوتیک به کاهش وزن شما کمک می کنند؟ در واقع روی چه نوعی از پروبیتیک ها برای کاهش وزن سرمایه گذاری کنیم؟

امروزه پروبیوتیک های زیادی در دسترس اشخاص قرار گرفته است. از جمله سویه باکتری های،  لامتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند. البته لازم به ذکر است که گاهی اوقات حاوی هر دو نیز هستند.

  • طی تحقیقات انجام شده اگر به دنبال کاهش وزن هستید، با مصرف پروبیوتیک از نوع باکتری لاکتوباسیلوس گاسری به کاهش وزن می رسید.

آزمایشات انجام شده در انسان ها بیان کننده این است که استفاده از لاکتوباسیلوس نه تنها از جذب چربی جلوگیری می کند بلکه از طریق مدفوع چربی زیادی هم دفع می شود. بنابراین شما تاثیر قابل ملاحظه ای را بر کاهش  چربی های شکم خواهید دید.

  • در حالی که سویه های لاکتوباسیلوس بهترین پروبیوتیک برای کاهش وزن شناخته شده اند، تحقیقات نشان داده است که برخی از سویه های بیفیدوباکتریوم هم در مبارزه با افزایش وزن و چاقی موثرند.

بنابر آزمایشات انجام شده افرادی که روزانه این پروبیوتیک ها را مصرف می کردند به طور قابل توجهی چربی شکم خود را از دست داده بودند. همچنین BMI و سایز دور کمر آن ها هم با مصرف بیفیدوباکتریوم کاهش یافته بود.

توجه کنید که مکمل های پروبیوتیک را از فروشگاه های مواد غذایی سالم، داروخانه ها و به صورت آنلاین قابل خریداری هستند.

پروبیوتیک ها چگونه به کاهش وزن کمک می کنند؟

آیا دستورالعملی برای مصرف پروبیوتیک ها وجود دارد؟

بعد از این که با انواع و فواید پروبیوتیک ها آشنا شدید باید بدانیم که آیا روزانه پروبیوتیک ها را مصرف کنیم؟

توجه شما را به این نکته جلب می کنیم که داروهای پروبیوتیک را با احتیاط مصرف کنید به دلیل این که بیشتر پروبیوتیک های موجود در بازار توسط FDA کنترل نمی شوند. بنابراین داروی فاقد برچسب کنترل FDA به هیج عنوان شما را از کیفیت محصول مطمئن نخواهد کرد.

البته لازم است بگوییم که بیشتر پروبیوتیک های مورد نیاز شما از طریق مواد غذایی تامین می شوند. اما اگر واقعا به آن ها نیاز دارید پیشنهاد می کنیم که با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

حال که با انواع پروبیوتیک ها و نحوه استفاده از آن ها آشنا شدیم، به این سوال پاسخ می دهیم که پروبیوتیک ها چگونه به کاهش وزن کمک می کنند؟ در متن مقاله سعی داشتیم اطلاعات جامعی از کاهش وزن توسط پروبیوتیک ها را در اختیار شما قرار دهیم. اکنون شما می دانید که کدام یک از مکمل های پروبیوتیک تاثیر بیشتری بر کاهش وزن شما دارند. امیدواریم که پس از خواندن این مقاله به انتخاب آگاهانه تری در زمینه مصرف پروبیوتیک ها برای کاهش وزن برسید.

Source: www.healthline.com, www.menshealth.com, www.eatthis.com, www.thehealthy.com

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.