«اطلاعیه مهم»

امروزه یکی از اتفاق های ناراحت کننده در بین خانم ها چربی شکم  آنها است که نمای بدی را به اندام ها داده و سلامتی را تا حد زیادی به خطر می اندازد. خانم ها برای جلوگیری از تشدید چربی شکم باید راهکارهایی به کار ببرند تا جلوی بروز افزایش و خطرات احتمالی ناشی از افزایش چربی شکم گرفته شود.

همه افراد مقداری چربی شکم دارند، حتی خانم هایی که به ظاهر دارای شکمی صاف هستند. این به این معنی نیست که همه افراد بیمار هستند مقدار کمی از چربی در شکم طبیعی است و باعث بروز هیچ مشکلی نخواهد شد.

برخی از این چربی ها درست در زیر پوست قرار گرفته و برخی دیگر در اطراف قلب، ریه، کبد و سایر اندام ها دیگر می تواند قرار بگیرد. مسئله دیگری که غیر از سلامتی برای خانم ها بسیار اهمیت دارد پوشیدن لباس های مورد علاقه شان است، در واقع این مشکل می تواند انتخاب لباس را برای خانم ها به صورت قابل توجهی محدود کند.

چربی شکم در خانم ها

چه عواملی باعث ایجاد چربی شکم در خانم ها می شود؟

مقدار کالری که در طول روز دریافت می کنید در ایجاد این چربی شکم بسیار موثر اسا. در نتیجه باید به غذا هایی که در طول روز مصرف می کنید توجه دقیق تری داشته باشید. شما باید بدانید که مقدار کالری مصرفی در طول باید توسط فعالیت هایی نظیر ورزش سوزانده شود، در غیر این به صورت شما دچار اجتماع چربی در بدن خود خواهید شد.

غذا خوردن بیش از حد و نداشتن تحرک کافی در طول زمان باعث ایجاد اضافه وزن می شود که بیشتر این اضافه وزت در ناحیه شکم ایجاد خواهد شد. سن شما عامل دیگری است که باعث ایجاد این چربی ها می شود.

در طی افزایش سن توده های عضلانی شما کاهش یافته و در نتیجه چربی در بدن افزایش خواهد یافت. کاهش این توده های عضلانی همچنین باعث کاهش استفاده از کالری های مصرفی روزانه می شود که این امر موجب روبه برو شدن با چالش افزایش وزن خواهد شد.  به همین دلیل است که خانم ها با افزایش سن، افزایش چربی شکم خود را مشاهده می کنند، حتی اگر دچار افزایش نشده باشند. روند افزایش وزن یا اجتماع چربی در شکم می تواند یک عامل ژنتیکی نیز باشد.

چربی شکم حتی در خانم های لاغر

بر خلاف تصور عموم که بر این باورند که چربی شکم فقط در افرادی که دچار اضافه وزن هستند مشاهده می شود، چربی شکم در خانم های لاغر نیز قابل مشاهده است. خانم هایی هستند که دارای اندام های لاغری هستند ولی چربی شکم دارند. این گونه افراد لاغر نیز باید مانند سایر افرادی که دچار این مشکل هستند رژیم غذایی مخصوص به خود را داشته باشند.

خانم های لاغر پس از این که به رژیم غذایی خود نگاهی می اندازند و بعد از متوجه شدن این مسئله که هیچ فعالیت روزانه ای ندارند علت این چربی های به وجود آمده را در می یابند. پس بهتر است دارای هر سن و وزنی که هستید فعالیت رروزانه خود را به صورت منظم انجام دهید.

چه مشکلاتی در پی چربی شکم خانم ها به وجود می آید؟

خانم هایی ک دارای چربی شکم هستند با مشکلات زیادی روبه رو خواهند شد. این مشکلات می تواند نه تنها بر زیبایی آن ها بلکه برای سلامتی آن ها نیز تاثیر گذار باشد. یکی از این مشکلات این است که این چربی ها در لایه زیرین پوست تجمع یافته که به این نوع چربی، چربی زیر پوستی گفته می شود.

گاهی اوقات چربی در این لایه محدود نمی شود و به اعماق شکم نفوذ کرده  و اندام های داخلی را نیز در گیر می کند که به این نوع از اجتماع چربی ها، چربی احشایی می گویند.

اگرچه در چربی های زیر پوستی فقط مسائل زیبایی دخیل است  اما در اجتماع چربی در اعماق شکم علاوه بر مشکل زیبایی، سلامتی جسمانی را نیز دخیل خواهد بود. این مشکلات جسمانی خطرناک شامل موارد زیر می باشد:

  • بیماری های قلب
  • دیابت نوع ۲
  • فشار خون بالا
  • کلسترول غیر طبیعی
  • مشکلات تنفسی

تحقیقاتی که اخیرا انجام شده نشان می دهد که در صورت جلوگیری نکردن از اجتماع این چربی، خانم ها دچار مشکلات جدی تر خواهند شد و در صورت پیگیری نکردن این به صورت بسیار محدود امکان مرگ نیز وجود خواهد داشت. گاهی اوقات خانم ها دارای وزن متعادلی هستند اما دارای چربی شکم می باشند که این مشکل باعث می شود مشکلاتی به ویژه بیماری قلبی عروقی را افزایش دهد.

چربی شکم در خانم ها

چگونه می توان تشخیص داد که خانم ها دارای چربی شکم هستند؟

خیلی از خانم ها می خواهند بدانند که آیا  چربی شکم دارند یا خیر. با یک راه ساده می توان متوجه این مسئله شد،  شما ابتدا باید بایستید، سپس یک متر و یا نوار را در اطراف شکم لخت خود، درست در بالای استخوان ران قرار دهید به طوری که فشاری وارد نشود، سپس بدون حبس کردن نفس خود راحت بایستید و اطمینان حاصل کنید که متر کاملا سطح دور شکم شما را پوشانده است.

اگر این اندازه بیش از ۳۵ اینچ یا ۸۹ سانتی متر است نشان دهنده چربی در شکم شماست . در نتیجه اگر با مشاهده این عدد مشکل خود را پیگیری نکنید، مشکلات عدیده دیگری شامل حال شما خواهد شد.

چگونه می توان با چربی شکم مبارزه کرد؟

خیلی از خانم ها سعی در حل کردن این مشکل به صورت جدی دارند. در ادامه راه حل هایی ذکر خواهد شد که می تواند تا حد زیادی به شما کمک کند تا مشکلتان حل شود. شما می توانید ورزش های شکمی به طور روزانه را انجام دهید اما این تمرین نمی تواند برای چربی هایی که به اعماق شکم شما نفوذ کردند به تنهایی کمک کننده باشد.

در کنار این تمرینات باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید این رژیم غذایی سالم شامل سبزیجات، میوه ها، غلات کامل،پروتئین های بدون چربی و لبنیات کم چرب است. مواد غذایی که شامل شکر، چربی های اشباع، گوشت های که دارای جربی ولبنیات پر چرب مانند پنیر، کره، خامه را تا حد امکان محدود کنید.در عوض چربی های اشباع نشده مانند: ماهی، آجیل و روغن های کاملا گیاهی را انتخاب کنید.

نوشیدنی های قندی را از رژیم غذایی خود حذف کنید و به جای آن آب و یا نوشیدنی هایی با شیرین کننده های مصنوعی بنوشید. اگر در صورت استفاده از این رژیم غذایی سالم دچار دریافت افزایش کالری شدید وعده های مصرفی روزانه خود را کاهش دهید تا به مقدار مناسب نسبت به نیاز خود دست یابید.

فعالیت های بدنی روزانه خود را افزایش دهید. در خانم های بزرگسال، وزارت بهداشت فعالیت های هوازی مانند پیاده روی سریع را حداقل به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته و فعالیت های هوازی سنگین تر را مانند دویدن را حداقل به مدت ۷۵ دقیقه در هفته توصیه کرده است.

تمرینات قدرتی را در تمرینات ورزشی خود قرار دهید. اگر می خواهید علاوه بر رفع چربی شکم اهداف خاص دیگری مانند تناسب اندام را در برنامه خود داشته باشید بهتر است این تمرینات قدرتی را دو بار در هفته انجام دهید و به ورزش بیشتری بپردازید.

برای از بین بردن این چربی های اضافی و برای جلوگیری از بازگشت آن آهسته و مداوم به این روند های ذکرشده ادامه دهید ودر این مسیر بهتر است با حوصله پیش روید. توصیه می شود برای شروع کار با پزشک خود مشورت کنید تا توصیه های لازم را به شما گوش زد کند.

Source: www.mayoclinic.org

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.