«اطلاعیه مهم»

نورهای رنگارنگ تابلوهای نئون رستوران ها توی چشم شما می زنند وسوسه می شوید، جلوتر که می روید بوی غذا را استشمام می کنید. فضای شیک و راحت رستوران شما را به درون دعوت می کند. داخل رستوران می شوید و همبرگر و سیب زمینی سرخ  کرده سفارش می دهید، ۶۰ ثانیه ای که در حال خوردن غذا هستید حس خالص شادی دارید. پس از آن نیم ساعت از سوءهاضمه رنج می برید.

چربی موجود در فست فودها چه مضراتی برای بدن دارد؟
در ابتدا می خواهیم توضیح دهیم که چرا چربی های اشباع نشده و سالم تر که از مواد غذایی ای مانند ماهی های روغنی دریافت می کنید، مفید بوده و جزئی لازم برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل هستند. به طورکلی می توان دلایل این موضوع را در چند کلمه خلاصه کنم: حفاظت، عایق بندی و ذخیره انرژی.
چربی بالشتک طبیعی بدن شما است! اندام های داخلی و اندام هایی که تحت فشار قرار می گیرند (نشیمنگاه و لگن) را محافظت می کند. همچنین چربی باعث عایق بندی طبیعی بدن شما در برابر اتلاف گرما می شود و در ماه های سرد سال حرارت بدن شما را تنظیم می کند.

دست آخر چربی ها در بدن شما نقش انبار ذخیره انرژی را بازی می کنند. چربی ها حدود ۱۰۰٫۰۰۰ کالری در دسترس بدن قرار می دهند تا در زمان نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

چربی نقش مثبتی در بدن شما دارد – مثلاً به هضم، جذب و انتقال ویتامین های ضروری A، D، E و  Kکه موسوم به ویتامین های محلول در چربی هستند، کمک می کند. نوعی هورمون به نام لپتین نیز به طور خاص از سلول های چربی ترشح می شود. این هورمون عادت بدن شما را با تأثیری که بر گرسنگی می گذارد تنظیم می کند. لپتین با مغز ارتباط برقرار می کند تا بدن را به کم خوردن و سوزاندن کالری بیشتر وادار کند.

 تا اینجا  نگاهی به جنبه های مثبت و مفید چربی انداختیم. اینک وقت آن رسیده که مضرات چربی را بررسی کنیم:

اگر چربی موجود در فست فودها بیش از حد مصرف شود (حد مناسب مصرف چربی های اشباع برای زنان کمتر از۲۰ گرم و برای مردان کمتر از ۳۰ گرم و چربی های ترانس کمتر از ۵ گرم برای همه است) عواقب کوتاه مدت و بلند مدت بسیاری متوجه سلامت شما خواهد شد.

چربی موجود در فست فودها چه مضراتی برای بدن دارد؟

اجازه دهید مغز را بررسی کنیم. مغز گرچه از نظر جرم، تنها ۲ درصد از کل بدن شما را تشکیل می دهد، اما نیاز متابولیکی اش به طرز عجیبی با این نسبت نامتناسب است. مغز شما ۲۵ درصد از کل انرژی بدنتان را مصرف می کند. مغز این میزان انرژی را احتیاج دارد تا بتواند در اتخاذ تصمیم های تجاری هوشمندانه، حل مسائل و دست یابی به ایده های جدید به  شما یاری برساند. البته گفتیم که چربی انرژی فراوانی دارد منتها رابط بین مغز و جریان خون تا حد زیادی (اما نه به طور کامل) نسبت به  چربی نفوذناپذیر است. مغز شما برای کسب انرژی نیاز به کربوهیدرات دارد.

بگذارید دو نوع اصلی چربی موجود در بدن را معرفی کنم: چربی زیرپوستی که از سلول های چربی با نام آدیپوز تشکیل شده اند. چربی زیرپوستی مسئول حجم دادن به پوست و توپر نشان دادن آن است. نوع دیگر چربی، چربی احشایی یا چربی «عمقی» است که در اطراف اندام های درونی جمع می شود و سلامت شما را به خطر می اندازد. اگر دور کمر بزرگی دارید یا دور کمرتان به شکل سیب است شما به احتمال زیاد چربی احشایی شکمی دارید. افسردگی، آرتروز، نقرس و افزایش خطر عفونت همگی از عواقب مصرف بیش از حد چربی و افزایش وزن هستند.

گرچه مصرف بیش از حد هر دو نوع چربی خطرناک است اما در مقایسه، چربی احشایی پیامدهای وخیم تری دارد و به سختی از بین می رود. بنابراین در ادامه مقاله بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

همان طور که گفتیم چربی احشایی، و یا داخل شکمی در اعماق زیر بافت ماهیچه ای در حفره شکمی قرار گرفته است و اطراف ارگانهای بدن تجمع می کند. مصرف بیش از حد غذاهای آماده و فست فودها سطح چربی را در خون شما بالا می برد.

چاقی مرکزی یا چاقی شکمی منشأ بسیاری از بیماری هاست و به مرور می تواند فرد را به مشکلات اساسی جسمی مبتلا کند. این نوع چاقی خطر ابتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی، فشارخون بالا، مقاومت انسولینی و دیابت نوع دو را بالا می برد.

چربی احشایی باعث افزایش تولید کلسترول LDL (کلسترول نوع بد) می شود که در کبد و دیواره سلول های خونی تجمع می کند. در نتیجه در دیواره رگ ها پلاک های چربی ایجاد می شود. در طول زمان پلاک ها موجب التهاب و باریک شدن مجاری رگ ها می شوند. باریک شدن مجاری رگ ها باعث افزایش فشارخون، فشار آمدن به قلب و آسیب به مویرگ ها می شود و سرانجام این وضعیت باعث افزایش خطر تولید لخته خون و ایجاد گرفتگی و سکته می شود.

چربی موجود در فست فودها چه مضراتی برای بدن دارد؟

چربی احشای همچنین باعث ایجاد مقاومت انسولین می شود، وضعیتی که نهایتاً موجب بیماری دیابت می شود. مقاومت انسولین وضعیتی است که در آن سلول های بدن به هورمون انسولین پاسخ نمی دهند و از طرفی غده پانکراس تحت فشار قرار می گیرد تا  به منظور زدودن گلوکز خون انسولین بیشتری تولید کند.. در طول زمان، این وضعیت باعث بروز دیابت با درجه بالا می شود و این نوع از دیابت نیز آسیب جدی به سیستم گردش خون، قدرت بینایی و حافظه می زند و باعث عدم بهبود زخم ها می شود. همچنین ثابت شده است که افراد دارای چربی شکمی بالا ۱۴۵ درصد بیشتر از سایر افراد در معرض خطر زوال عقل هستند. در بدن تمام افرادی که چربی احشایی دارند هورمون رشد کمتری ترشح می شود. این هورمون نقش مهمی در حفظ استخوان های سالم بدن دارد.

البته مصرف گاه گاه فست فودها چندان اشکالی ندارد، منتها باید مراقب باشید چرا که استفاده از یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای پرچرب و فست فودها خطرناک است. در جوامع امروزی بسیاری از افراد از اضافه وزن رنج می برند و ناگفته مشخص است که این قضیه آمار مرگ و میر را افزایش می دهد.

Source: www.webmd.com

درباره دکتر نیره اسماعیل کابلی

دکتر نیره اسماعیل کابلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای داشتن اندامی خوب و مناسب می باشد. مدرس دانشگاه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و . . .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.